Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen, ik zit met een kwestie,
Laatst heb ik voor mijn vriendin een fotoshoot cadeau gedaan door een enorm goede fotograaf. (Damon Pijlman / studiodamon.nl) Nu is dit de 2e shoot waar ik bij ben geweest, hij schiet eigelijk zijn portretten altijd met een beetje tegenlicht. dit geeft een mega goed effect in het haar en gewoon de hele sfeer van de foto.

nu ben ik zelf aan het klooien geweest alleen ik ik zulke foto's schiet zijn de gezichten compleet donker. of ik moet op zo'n angle schieten dat er niets meer om het plaatje heen zit.

Afbeeldingslocatie: http://www.kayintveen.com/tegen.jpg
dit moet toch te doen zijn, ik doe het net als hem via een tele lens (70-200 2.8 L is) zodat ik weinig van de omgeving meepak.

dit is zijn foto.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3554/3511662727_7c42feb9be.jpg?v=0

of bij deze is het nog veel erger:
Afbeeldingslocatie: http://94.100.113.23/108450001-108500000/108497001-108497100/108497073_5_qSEI.jpeg

iemand handige tips tricks, tutorials, howto's of whatever
btw alles zonder fill-flash natuurlijk! dat antwoord is t makkelijk haha :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:45

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Zonder fill-flash red je het niet. Je kan wel wat klooien met je EV waardes, maar dan heb je kans dat je achtergrond flink overbelicht raakt.

Eventueel kan je wel aan de gang met zo'n groot zilverfolie scherm, maar dat doet eigenlijk hetzelfde als een flits; namelijk het belichten van de voorkant van je onderwerp :)

Let ook goed op uit welke richting het licht komt. Echt tegenlicht is het niet, het licht komt meer van de zijkant, waardoor het 'profiel' van gezichten en dergelijke veel mooier uitkomt.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-10 14:21

Zoefff

❤ 

Oeh! Dit is weer een mooi topic voor ons, even zo mooie, Fotoworkflow! ;)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oeh moeilijk. ja het is schuin / tegen licht. maar hoe dan ook ik moet bijna 90graden fotograferen om een goede shot te krijgne.
zijn er nog dingentjes wat betreft metering e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:44
Het valt mij op dat die fotograaf de personen in de schaduw zet. Dus zonder direct zonlicht. De achtergrond (waar de zon dus wel opvalt) is behoorlijk overbelicht en uitgebeten (wat in dit geval niet slecht is). Jij hebt je onderwerp daarentegen in de volle zon gefotografeerd, waardoor je inderdaad erg harde schaduwen krijgt.

Voor portretten wil je de geportretteerde het liefst in redelijk diffuus licht fotograferen. Dus voor een volgende keer, zoek een stukje schaduw op waar jij jouw model neerzet, en probeer het dan nog eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
goed onderbouwde reactie, dankje. dit is inderdaad zo. de zon schijnt net niet op de personen maar er net naast! super :-) dankje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een fill flash gebruik ik altijd bij modellen. Zo blijft je achtergrond zoals je hem wilt, en is je model zeker niet te donker. Wel zien dat je natuurlijk niet te hard flitst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom fill flash? Dit effect bereik je juist door het deel wat je normaal belicht wil hebben normaal te belichten, waardoor (als je het goed doet) de achtergrond overbelicht raakt. Als je inflitst heb je dit effect van de foto die je postte juist niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 07 juni 2009 @ 15:24:
Waarom fill flash? Dit effect bereik je juist door het deel wat je normaal belicht wil hebben normaal te belichten, waardoor (als je het goed doet) de achtergrond overbelicht raakt. Als je inflitst heb je dit effect van de foto die je postte juist niet.
Just what I thought, 't ligt ook een beetje aan de contrastverhouding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 08:49:
enorm goede fotograaf. (Damon Pijlman / studiodamon.nl)
Wat mij opvalt als amateur:
Dat ik op de achtergrond gewoon nog een fietser voorbij zie komen.
Dat er nog net een stukje boom op staat.
Dat de voorgrond ontzettend storend is.
En dat op de tweede foto de boel aardig flets is.

Als ik eerlijk mag zijn zou ik niet te veel naar zijn foto´s kijken als zijnde "hij is een pro dus dit is goed". Dus die tips and tricks moet je echt zelf ontwikkelen en niet teveel naar zijn foto´s kijken om dat te evenaren, want echt goed vind ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:41

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op zondag 07 juni 2009 @ 18:19:
[...]

Wat mij opvalt als amateur:
Dat ik op de achtergrond gewoon nog een fietser voorbij zie komen.
Dat er nog net een stukje boom op staat.
Dat de voorgrond ontzettend storend is.
En dat op de tweede foto de boel aardig flets is.

Als ik eerlijk mag zijn zou ik niet te veel naar zijn foto´s kijken als zijnde "hij is een pro dus dit is goed". Dus die tips and tricks moet je echt zelf ontwikkelen en niet teveel naar zijn foto´s kijken om dat te evenaren, want echt goed vind ik het niet.
fietser = toegevoegde waarde om de locatie sfeer te geven
stukje boom = zelfde als hierboven
voorgrond stoort mij niet eigenlijk
tweede foto is volgens mij niet van de fotograaf maar van de TS zelf

Daarnaast wat ik de foto van de fotograaf wel goed vind maken is:
spontaan moment, niet geposeerd
fijne belichting
fris/vrolijk/zomers
haar dan net door de wind opwaait.
etc.

Voor een ongeënsceneerde shoot waarbij de fotograaf gewoon lekker schiet, heeft hij het hier best goed onder controle :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:37

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

nog even een aanvulling: je geeft aan dat bij jouw foto's de gezichten te donker zijn...de lichtmeting is dan niet juist. Je zou van vrij dichtbij even een spotmeting op het gezicht kunnen doen en die waarde gebruikten (of een externe lichtmeter, ook handig).

Dan is het gezicht in ieder geval goed belicht. Wil je het lichtverschil tussen gezicht en achtergrond verkleinen, dan kun je een fill gebruiken of, wat misschien mooier is bij natuurlijk licht, een reflectieschermpje.
Pagina: 1