[XS4ALL] Sneller internet met ADSL Only Basic? Nog niet echt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micheldekn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-03 15:27
Sinds vandaag is mijn ADSL Only Basic abonnement operationeel (volgens de site van XS4ALL tenminste). Voorheen had ik ADSL Basic via KPN. Reden om over te stappen was hogere snelheid tegen lagere kosten. Maar hier merk ik nog weinig van....

Downloaden uit nieuwsgroepen gaat iets sneller (700 KB/s tegen 640 KB/s), maar ik had een beter resultaat verwacht. Soms gaat het iets sneller, maar valt daarna al snel terug. Regelmatig zelfs naar de oude snelheid. Dus eerst modem maar eens reset en computer opnieuw gestart. Geen verbetering.

Overigens maak ik bij het downloaden gebruik van zowel newszilla.xs4all.nl als reader.usenetxtreme.nl (betaalde server). Zowel gelijktijdig downloaden geprobeerd, maar ook de servers apart benaderd. Weinig verschil.

Dan snelheidstest van XS4ALL uitgevoerd:
De gemeten downloadsnelheid van uw verbinding is 5619 Kbit (5.49 Mbit) per seconde. U kunt dus met ongeveer 702 Kbyte (0.69 Mbyte) per seconde downloaden.

In hetzelfde overzicht zie ik dat mijn cijfers een stuk lager liggen dan mogelijk zou moeten zijn:
8475 = Gemiddelde downloadsnelheid (metingen uitgevoerd door iPing)
16000 = 80% van de theoretisch maximale downloadsnelheid (effectieve snelheid)

Volgens diverse posts zou deze snelheidsmeting niet betrouwbaar zijn en wordt aanbevolen om een 100Mb bestand te downloaden van ftp://ftp.xs4all.nl/pub/test.

Dan haal ik een snelheid van 660 kB/sec.

Waarom haal ik geen hogere snelheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-06 20:38

krvabo

MATERIALISE!

Om alle andere redenen dat je misschien niet de hoogste snelheid haalt..
Het kan zo enorm veel zijn, in volgorde van waarschijnlijkheid:
- Je zit te ver van de centrale
- De kabels naar je huis zijn brak
- Je haalt het signaal pas na tig vertakkingen van je telefoonlijn (MOET bij je isra)
- Je huisbekabeling is te lang of brak
- Je werkt via draadloos internet (probeer het eens met een kabel)
- Je modem is brak
- Je hebt een verkeerd profiel bij xs4all.

Die laatste komt zeer weinig voor (ik heb het zelf eenmalig gehad bij concepts), maar de anderen zijn serieus valide punten waarom het minder snel kan gaan.

Het is wel duidelijk dat je niet boven de 700kB/s uitkomt, dan maakt het echt niet meer uit welke testmethode je gebruikt.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micheldekn
Aanvullende informatie:
Gebruik router Linksys Wireless-G ADSL Home Gateway (WAG200G). Bij status zie ik de volgende informatie:

DSL Connection
DSL Status: Connected
DSL Modulation Mode: MultiMode
DSL Path Mode: Interleaved
Downstream Rate: 13478 kbps
Upstream Rate: 1031 kbps
Downstream Margin: 6 db
Upstream Margin: 11 db
Downstream Line Attenuation: 26 db
Upstream Line Attenuation: 5 db
Downstream Transmit Power: 12 db
Upstream Transmit Power: 22 db
--------------------------------------------------------------------------------
PVC Connection
Encapsulation: RFC 2364 PPPoA
Multiplexing: VC
Qos: UBR
Pcr Rate: 0
Scr Rate: 0
Autodetect: Disable
VPI: 8
VCI: 48
Enable: Yes
PVC Status: Up

Hier zie ik als Downstream Rate de waarde 13478 kbps staan. Begrijp ik nou iets niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo

krvabo

MATERIALISE!

Goed dan blijft er nog over:
- Je huisbekabeling is te lang of brak
- Je werkt via draadloos internet (probeer het eens met een kabel)

Mijn gok is dat je met je draadloos verbonden zit. En ja, dat maakt een ENORM verschil. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micheldekn
Draadloos heb ik al lang geleden afgeschaft. Daarom gewoon weer een kabel gaan gebruiken. Tussen router en pc zit ongeveer 7 meter kabel. Zonder ruzie met de vrouw des huizes ;-) kan ik deze kabel niet inkorten.

Is dit toch te lang en op welke kwaliteit van de kabel moet ik letten als ik een nieuwe ga halen?

Verder zelf ook nog even doorgezocht en op SpeedGuide.net ook nog een analyse laten uitvoeren.

« TCP Analyzer Results »
Tested on: 06.04.2009 20:22
IP address: 83.163.xx.xxx
Client OS: Windows Vista

TCP options string: 020405b40103030201010402
MSS: 1460
MTU: 1500
TCP Window: 65700 (multiple of MSS)
RWIN Scaling: 2 bits (2^2=4)
Unscaled RWIN : 16425
Recommended RWINs: 64240, 128480, 256960, 513920, 1027840
BDP limit (200ms): 2628kbps (329KBytes/s)
BDP limit (500ms): 1051kbps (131KBytes/s)
MTU Discovery: ON
TTL: 115
Timestamps: OFF
SACKs: ON
IP ToS: 00000000 (0)

Op deze site wordt geadviseerd de waarde van Default TCP Receive Window (RWIN) te verhogen (tenminste als ik het goed begrijp). Deze staat nu op 65700 en voor 8-30 Mbit lines zou dit 513920 moeten zijn. Aanpassen van deze waarde is mij nog niet gelukt in Vista.

Zal deze instelling inderdaad met mijn probleem te maken kunnen hebben of is een kabel probleem waarschijnlijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo

krvabo

MATERIALISE!

Nou, aangezien je modem intraint op 13.5mbit zit het probleem dus tussen je binnenkomende verbinding en je pc.
Het hoeft niet perse je kabel te zijn, maar het kan de verbinding tussen je kabel en de connector zijn, of externe storingen.. 7 meter kabel is zeker geen probleem mits het UTP is, wat ik denk dat het is.

Je tcp-windows aanpassen heeft zeer weinig nut als je niet download via torrents of andere middelen waarbij je veel connecties hebt. Het zal wellicht enkele kb's schelen (if that), maar zeker geen 5-600..

Als er een directe kabel ligt tussen je modem en je pc (en dan geen tussentijdse aftakkingen) dan kan het, afgezien van software, eigenlijk alleen maar aan je kabel liggen.
Als je een laptop hebt zou je het eens kunnen proberen met een kort kabeltje naar je modem.. kijken of het helpt. Met een desktop is het al wat moeilijker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micheldekn
Ok, bedankt. Ik ga morgen de bekabeling eens beter bekijken. Laptop suggestie zal ik zeker niet vergeten. Binnen het thuisnetwerk is nog een desktop actief, maar die heeft geen kabel maar connectie via het stroomnet. Morgen ook maar eens kijken hoe snel dat werkt. Kan nu niet want dan moet ik mijn zoon wakker maken ... haha

Bedankt voor de antwoorden, kan weer even vooruit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micheldekn
Vandaag weer wat tijd gevonden om zaken uit te zoeken. Nu eerst de laptop bij de hand genomen. Deze is draadloos verbonden met de router. Downloadsnelheid varieert een beetje, maar schommelt rond de 10.000 Kbit/s. Stuk lager dan de 13.478 Kbit/s die de router nog steeds aangeeft. Downloadsnelheid is draadloos dus ongeveer 75% van het maximaal vermogen dat de router aangeeft. Kan dit een beetje kloppen?

Ga nu verder met testen door laptop te bedraden. Ook een andere pc die via het stroomnet aan de router is gekoppeld zal ik bekijken. Tot slot de computer - waar het topic om begon - ook op een andere manier bedraden en kijken wat dit voor resultaat geeft.

Denk niet dat he uitmaakt, maar zal bij deze tests ook even kijken of het scheelt wanneer ik a) draadloos deactiveer en/of b) stroomnetverbinding uitschakel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micheldekn
Bedraad geeft de laptop 11.000 Kbit/s. Niet heel veel beter dan de eerdere draadloosmetingen, maar deze zijn wel wat slechter geworden. Nu rond de 9.000 Kbit/s. Maar ik zit nu wel vlak naast de router...

Waarom haal ik bedraad nog steeds niet het rendement wat mijn router aangeeft?

Op de kabel die ik nu gebruik staat een hoop tekst.
TYPE CM 24AWG 75C C(UL) E201854-B ETL VERIFIED TIA/EIA-568-B.2 CAT.5 UTP PATCH

Weet iemand of dit wel een goede kabel is? En waar moet ik opletten bij aanschaf van een nieuwe kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 11:11
micheldekn schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 13:37:
Bedraad geeft de laptop 11.000 Kbit/s. Niet heel veel beter dan de eerdere draadloosmetingen, maar deze zijn wel wat slechter geworden. Nu rond de 9.000 Kbit/s. Maar ik zit nu wel vlak naast de router...

Waarom haal ik bedraad nog steeds niet het rendement wat mijn router aangeeft?

Op de kabel die ik nu gebruik staat een hoop tekst.
TYPE CM 24AWG 75C C(UL) E201854-B ETL VERIFIED TIA/EIA-568-B.2 CAT.5 UTP PATCH

Weet iemand of dit wel een goede kabel is? En waar moet ik opletten bij aanschaf van een nieuwe kabel?
Dat is gewoon een cat 5 kabel,die is prima.Heb je de router er wel eens tussenuit gehaald en de computer rechtsstreeks bedraad aangesloten op het modem?.zie net dat het een modem/router is.Al eens een ander modem geprobeerd?

[ Voor 4% gewijzigd door vincedd op 06-06-2009 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micheldekn
Nee, heb geen andere modem voorhanden. Door over te stappen op VOIP hoop ik van XS4ALL een nieuwe modem/router te verkrijgen (ivm support). Wat ik alleen nog niet begrijp. Kan een andere modem ook impact hebben op de overdracht naar de computer, of zal hierdoor eerder alleen de snelheid verhoogd worden die de modem nu aangeeft? Ook hier verlies ik dus 15% ten opzichte van de 16000 Kbit/s die door XS4ALL als haalbaar is aangegeven. Of moet ik dit meer zoeken in de afstand tot centrale e.d.?

Kortom wat zal er verbeterd kunnen worden door een andere modem te gebruiken?

Met een andere kabel - veel langer, 25 meter - heb ik overigens een vergelijkbare downloadsnelheid. Die kabel lijkt me dus ook wel OK.

Maar blijft het verlies van 15% tussen de router en de laptop. Kan ik hier ook nog iets aan verbeteren?

[ Voor 38% gewijzigd door micheldekn op 06-06-2009 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micheldekn
Zojuist de andere pc (topic start) eens goed bekeken en tot mijn verbazing (was het echt vergeten!) is deze toch niet bedraad aangesloten op de modem/router. Ook niet draadloos, maar via het stroomnet. Blijkbaar geeft deze het signaal toch niet echt lekker door. Bij 6 Mb abonnement nooit gemerkt, maar bij 20 Mb wordt dit dus pas zichtbaar.

Connectie vervangen door een normale kabel en prompt haal ik 11.500 Kb/s. Nog altijd dik 10% minder dan wat de modem/router aangeeft, maar een stuk meer dan het was. Zelfs draadloos was het dus bijna 2x zo snel als connectie via het stroomnet. Dit had ik echt niet verwacht.

Dan heb ik eigenlijk nu nog maar twee vragen:
1) Wat zou ik nog kunnen doen om de download snelheid die de modem/router aangeeft (13470 Kbps) ook te halen op de pc? Deze haalt bedraad nu 11500 kbps en verliest onderweg dus blijkbaar 15%.

2) Wat kan ik doen om de snelheid die hoort bij het 20Mb abonnement (16000 Kbps) meer te benaderen? Zoals gezegd haalt deze nu 13470 Kbps en verliest dus ook 15%. Kan een andere modem/router hier iets betekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo

krvabo

MATERIALISE!

1) Ik weet niet zeker waarom dit zo is. Het kan softwarematig zijn (Norton heeft wel eens vage spullen die je pc vertragen), het kan zijn dat de pc te oud is om alles bij te benen, of zelfs je netwerkaansluiting die gewoon niet harder kan. Het kan ook gewoon zijn dat je modem/router niet snel genoeg is om het bij te benen.

2) Het is niet zeker of je dat uberhaupt kan. Je kan een 'gok' van de afstand bijvoorbeeld hier opvragen: http://postcodecheck.bbned.nl/
Mocht het meer zijn dan 1500 meter dan is er uberhaupt al geen 'garantie' meer dat je 16 mbit kan halen en zul je het moeten stellen met minder.
En om antwoord te geven op je laatste vraag: Ja, een andere modem of router kan heel veel uitmaken, maar het hoeft niet noodzakelijk iets te doen.
D.w.z. het kan heel goed zijn dat je modem/router hier een invloed op heeft, maar het is meestal niet de hoofdoorzaak (dat is de afstand naar de centrale).

En btw, je topic mag je niet binnen 24 uur kicken, daar is het edit-knopje voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micheldekn
Ok, sorry was me niet bewust van de regel om topics niet te kicken...
Zit nog niet zo lang op dit forum.

Resultaat van de postcodecheck:
ADSL is beschikbaar +
Beschikbare snelheden
2-8Mb/512Kb - Beschikbaar
4Mb/1Mb - Beschikbaar
2Mb/512Kb - Beschikbaar
1Mb/512Kb - Beschikbaar
512Kb/512Kb - Beschikbaar
512Kb/256Kb - Beschikbaar
256Kb/256Kb - Beschikbaar
128Kb/128Kb - Beschikbaar

Voice over DSL is beschikbaar
SDSL is beschikbaar +
Beschikbare snelheden
2.3Mb/2.3Mb - Beschikbaar
2Mb/2Mb - Beschikbaar
1.5Mb/1.5Mb - Beschikbaar
1Mb/1Mb - Beschikbaar

ADSL2+ is niet beschikbaar
SDSL bundeling is niet beschikbaar

Dit is een BBned locatie.
Linesharing is beschikbaar.

Centrale: Ztm-Mzt
De afstand van de locatie tot aan de centrale bedraagt circa 1389 meter.

Afstand tot centrale is dus op het randje, maar ik zie ook geen hogere snelheden dan 8 Mb in het rijtje staan.
Zegt dit ook iets over XS4ALL?

Lagere snelheden zie ik op meerdere pc's met verschillende virusscanners en firewalls. Ik denk daarom dat het daar niet aan zal liggen.

PC is twee jaar oud, dat valt toch ook wel mee?

Heb als modem/router de Linksys Wireless-G ADSL Home Gateway (WAG200G). Met dit apparaat ervaar ik alleen problemen met een regelmatig wegvallend wireless verbinding. Bedraad tot nu toe geen problemen.

Binnenkort wil ik ook VOIP aanvragen en dan een nieuwe modem van XS4ALL (in bruikleen) krijgen. Dit zou dan de FRITZ!Box Fon WLAN 7170 worden. Kan ik hier verbetering van verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo

krvabo

MATERIALISE!

Er staat in ieder geval dat BBNed geen adsl2+ er aanbiedt. Hoewel het kan zijn dat KPN er wel adsl2+ aanbiedt denk ik dat je uberhaupt niet boven de 12 mbit uit zou komen (waarom je modem dan intraint op 13.5... geen idee). Dus uiteindelijk zegt dit niet heel veel.
Met je afstand zou je op adsl2+ (wellicht kpn/xs4all) bijna zeker de 16 mbit moeten kunnen halen.

Als je op meerdere pc's dezelfde snelheden haalt dan ligt het dus óf aan je verbinding, óf aan je modem. Een andere modem zou dus zeker wel verschil uit kunnen maken :)

En een pc van 2 jaar oud is uiteraard ruim voldoende. :)

[ Voor 12% gewijzigd door krvabo op 06-06-2009 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04:12
micheldekn schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 22:25:
Ok, sorry was me niet bewust van de regel om topics niet te kicken...
Zit nog niet zo lang op dit forum.

Resultaat van de postcodecheck:
ADSL is beschikbaar +
Beschikbare snelheden
2-8Mb/512Kb - Beschikbaar
4Mb/1Mb - Beschikbaar
2Mb/512Kb - Beschikbaar
1Mb/512Kb - Beschikbaar
512Kb/256Kb - Beschikbaar
128Kb/128Kb - Beschikbaar

Voice over DSL is beschikbaar
SDSL is beschikbaar +
Beschikbare snelheden
2.3Mb/2.3Mb - Beschikbaar
2Mb/2Mb - Beschikbaar
1.5Mb/1.5Mb - Beschikbaar
1Mb/1Mb - Beschikbaar

ADSL2+ is niet beschikbaar
SDSL bundeling is niet beschikbaar

Dit is een BBned locatie.
Linesharing is beschikbaar.

Centrale: Ztm-Mzt
De afstand van de locatie tot aan de centrale bedraagt circa 1389 meter.

Afstand tot centrale is dus op het randje, maar ik zie ook geen hogere snelheden dan 8 Mb in het rijtje staan.
Zegt dit ook iets over XS4ALL?

Lagere snelheden zie ik op meerdere pc's met verschillende virusscanners en firewalls. Ik denk daarom dat het daar niet aan zal liggen.

PC is twee jaar oud, dat valt toch ook wel mee?

Heb als modem/router de Linksys Wireless-G ADSL Home Gateway (WAG200G). Met dit apparaat ervaar ik alleen problemen met een regelmatig wegvallend wireless verbinding. Bedraad tot nu toe geen problemen.

Binnenkort wil ik ook VOIP aanvragen en dan een nieuwe modem van XS4ALL (in bruikleen) krijgen. Dit zou dan de FRITZ!Box Fon WLAN 7170 worden. Kan ik hier verbetering van verwachten?
even ter reactie, waarom bbned het niet doet, geen idee maar op m'n werk (online) zie ik geneog klanten op 1,8 tot 2,3 km van de centrale met 12 mbit intrainen.

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-12-2024

Edgarz

Tweako-active since1986

XS4ALL gaat voor een stabiele verbinding. Met een 20 mbit abbo trainde ik op 2900 meter in op 13 Mbit, maar XS4ALL Only laat maar 8 Mbit toe voor de stablilteit (dus ook abbo aangepast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
micheldekn schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 14:12:
Nee, heb geen andere modem voorhanden. Door over te stappen op VOIP hoop ik van XS4ALL een nieuwe modem/router te verkrijgen (ivm support). Wat ik alleen nog niet begrijp. Kan een andere modem ook impact hebben op de overdracht naar de computer, of zal hierdoor eerder alleen de snelheid verhoogd worden die de modem nu aangeeft? Ook hier verlies ik dus 15% ten opzichte van de 16000 Kbit/s die door XS4ALL als haalbaar is aangegeven. Of moet ik dit meer zoeken in de afstand tot centrale e.d.?
Pratijk is vaak anders dan theorie.Ik denk dat je blij mag zijn met die 13 Mbit die bij je aankomt.Misschien dat een ander modem iets hoger intraint.Maar als ik jou was zou ik mijzelf om die 15% niet erg druk maken.Er zit op de adsl lijn ook nog een stukje overhead,en dat kan nu net die 3 Mbit zijn die je mist.Plaats eens wat intrain waardes uit je modem.zoals line att. .Dat zijn waardes in Db. ,daar kan je zien hoever je echt vanaf de centrale zit en wat je max. snelheid ongeveer is.Om die fritz te scoren zou je je abbo moeten verlengen met een jaar,dat gaat niet lukken om er alleen voip bij te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo

krvabo

MATERIALISE!

vincedd schreef op zondag 07 juni 2009 @ 11:56:
[...]

Pratijk is vaak anders dan theorie.Ik denk dat je blij mag zijn met die 13 Mbit die bij je aankomt.Misschien dat een ander modem iets hoger intraint.Maar als ik jou was zou ik mijzelf om die 15% niet erg druk maken.Er zit op de adsl lijn ook nog een stukje overhead,en dat kan nu net die 3 Mbit zijn die je mist.
Ehm nee, zijn modem traint in op 13.5 mbit, uitgaande van de overhead zou ie alsnog 1.3MB/s moeten halen. 8 is de normale deler, 10 met overhead erbij (ruwweg)
Plaats eens wat intrain waardes uit je modem.zoals line att. .Dat zijn waardes in Db. ,daar kan je zien hoever je echt vanaf de centrale zit en wat je max. snelheid ongeveer is.
Die heeft ie al gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
krvabo schreef op zondag 07 juni 2009 @ 13:59:
[...]

Die heeft ie al gepost.
Je hebt gelijk.zal nog wel niet helemaal wakker geweest zijn :z 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micheldekn
Ok, denk dat het plaatje wel duidelijk is. Blij zijn met huidige snelheid en niet meer "zeuren". Zeggen die dB waarden nog iets?

Verlengen met 1 jaar zal het idd wel worden om die modem te pakken te krijgen, maar kan ik daarvan nog iets verwachten? Anders laat ik het daarbij.
Pagina: 1