Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _sTIMpie_
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-02 11:18
ik heb enige tijd geleden het volgende geheugen besteld:

OCZ platinum OCZ3P1600LV6GK

dit geheugen is PC_12800 (DDR3-1600) met een CL van 7-7-7-16.

de geheugen modules hebben ook netjes deze gegevens op het stickertje staan.

alleen wanneer ik het geheugen via cpu-z uitlees staat er aangegeven dat het het volgende geheugen is:

OCZ platinum OCZ3P1600LV2G

dit geheugen is PC_8500 (DDR3-1066) met een CL van 7-7-7-16.

nu is mijn vraag of meerdere mensen dit hebben.

het geheugen zit in een Gigabyte GA EX58-UD5 met een core i7 920 op stock snelheid en ik gebruik windows 7 RC 1 (7100)

heb het geheugen bij afuture.nl besteld.

[ Voor 2% gewijzigd door _sTIMpie_ op 04-06-2009 23:59 . Reden: extra toevoeing ter verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:55

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

De Core i7 920 heeft zelf een geheugencontroller van 1066Mhz. Dus als je niks hebt overgeclockt, dan loopt het geheugen ook op 1066Mhz. Ook al is de module 1600Mhz.

[ Voor 3% gewijzigd door Splinter Cell op 05-06-2009 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is het niet zo dat cpu-z enkel de SPD uitleest. Grote kans dat die anders is dan wat de dimms aankunnen, omdat veel mobo's de SPD gebruiken om het geheugen in te stellen, maar die het max niet aankan op het standaard voltage.

Draait het geheugen op de max snelheid goed of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:19

Umbrah

The Incredible MapMan

Mee met bovenstaand, plus een analyse van de naamgeving:

OCZ platinum OCZ3P1600LV6GK

en

OCZ platinum OCZ3P1600LV2G

De bovenstaande (lv6gk) is de kit, in die kit zitten 3 modules van de 2e (lv2g), die, zoals de naam aangeeft, elk 2gb zijn.

Echter is 1600 niet zo ontzettend... standaard, en hebben dergelijke modules vaak wel een standaard SPD, ook al heb je op papier dat je een OC-module hebt gekocht. Je kunt er dan vanuit gaan dat als je handmatig (en dat is in het OC menu van je BIOS) die instellingen tot op de letter nauwkeurig gaat overnemen, en je moederbord/CPU trekken het ook, dat het gaat werken, wat natuurlijk alsnog geen garantie bied, want voor zover ik weet moeten de eerste geheugencontrollers en moederbord-DIMMsloten met overklokgaranties zoals de geheugenmodules die nu veel verkocht worden nog verzonnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _sTIMpie_
okee. ik ga dit weekend bezig met overclocken. dus dan zal ik dat eens controleren. ik heb al wel de multiplier van het geheugen op 12 gezet om zo op 1600 Mhz te komen. maar dan pakt ie een CL van 10... (deze heb ik nog niet naar beneden gehaald.).. op deze wijze liep de pc prima.

maar het is me nu duidelijk bedankt voor de reacties. ik zal mijn bevindingen na het weekend even laten weten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

En vergeet niet dat die reepjes ook 1.65V nodig hebben volgens OCZ, grote kans dat je op defaults (1.5V) die CL7 niet stabiel gaat redden. Let op dat je dan dus ook het voltage van de i7 geheugencontroller aan het opvoeren bent. 1.65V is het maximum wat Intel voor de Core i7 processors aangeeft, daarboven raden ze af. Dus dat zou nog goed moeten gaan.
"Intel recommends using memory that adheres to the Jedec memory specification for DDR3 memory which is 1.5 volts. The Intel® Core™ i7 processors should not be used with DDR3 memory that is rated for voltage over 1.65 volts. Anything over this voltage can either damage the processor or significantly reduce the processor life span."

[ Voor 54% gewijzigd door Ultraman op 05-06-2009 09:25 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_sTIMpie_ schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 09:17:
okee. ik ga dit weekend bezig met overclocken. dus dan zal ik dat eens controleren. ik heb al wel de multiplier van het geheugen op 12 gezet om zo op 1600 Mhz te komen. maar dan pakt ie een CL van 10... (deze heb ik nog niet naar beneden gehaald.).. op deze wijze liep de pc prima.

maar het is me nu duidelijk bedankt voor de reacties. ik zal mijn bevindingen na het weekend even laten weten..
Op het OCZ forum kunnen ze je prima helpen, ik ben daar ontzettend goed geholpen met soortgelijk geheugen en probleem. Echt goede gasten daar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _sTIMpie_
okee, ben het hele weekend bezig geweest met overclocken en heb een stable overclock van 4,2 Ghz (zonder hyperthreading) met alle voltages nog binnen specs. core temp. 76°C max.

alleen het geheugen draaid op 6x 210 = 1260 Mhz met timming: 7-7-7-24.

als ik die richting de stock snelheid wil clocken: 8x210 = 1680 met timming 7-7-7-24. dan krijg ik BSOD en reboot.

bij 8-8-8-28 krijg ik errors met de OCCT: Linpack test max mem (90%). na 4 a 5 minuten

bij 9-9-9-28 krijg ik errors met de OCCT: Linpack test max mem (90%). wisselend van 20 minuten tot 3 uur testen....

heb het geheugen op 1.64 draaien en QPI/VTT op 1.34. (is geloof ik al max.)

zoals ik al eerder had gezegd hoort het geheugen op 1600 mhz met timmings van 7-7-7-24 te werken. en ik neem aan dat dit ook met de voltages moet kunnen die binnen de specificaties van de cpu en moederbord vallen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Het punt is dat de geheugencontroller en het moederbord nooit gespecificeerd kunnen zijn voor PC3-12800. De geheugencontroller van de i7 is gespecificeerd voor PC3-8500, en als het moederbord er al voor gespecificeerd is, dan zal daar vast geen garantie van de fabrikant aan hangen.

Kort samengevat, niet alleen het geheugen is een bepalende factor voor stabiliteit op een bepaalde combinatie van kloksnelheid, timings, voltage en temperatuur.

[ Voor 22% gewijzigd door kalizec op 08-06-2009 23:25 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masura
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-01-2022
ik ben van plan binnenkort ook een systeem samen te stellen met dit geheugen. Maar doordat het zo goedkoop is (119 euro fzo) ben ik een beetje achterdochtig. Ik vergelijk timings met duurdere setjes van 2*6GB maar die hun timings zijn hoger. Hoe komt het dan dat die setjes zoveel duurder zijn? Zijn ze meer geschikt voor overclocking of dergelijke?

In de omschrijving van de ram staat ook het volgende:
The OCZ PC3-12800 triple-channel memory kit designed specifically for the impending Intel® Core™ i7 processor / Intel® X58 Express Chipset. Optimized for the Core i7’s triple channel mode.

Nu, in het systeem dat ik samenstel werk ik met een AMD Phenom™ II X4 995. Is dit dan de verkeerde ram? Het zijn een heleboel vragen maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen ^^.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b]

Nu, in het systeem dat ik samenstel werk ik met een AMD Phenom™ II X4 995. Is dit dan de verkeerde ram? Het zijn een heleboel vragen maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen ^^.
Welke chipset bedoel je eigenlijk precies, heb je geen typefout gemaakt ?
Mocht je een am2(+) chip gebruiken, kan je geen ddr3 gebruiken. Mocht je een AM3 platform maken,
dan kan je van OCZ naar de volgende serie kijken : OCZ3P1600LVAM4GK . Dit is volgens de fabrikant speciaal voor het AM3 platform ontwikkeld.

Het geheugen wat TS heeft heb ik zelf overigens ook gehaald, naar aanleiding van een behoorlijk positieve benchmark op hardware.info. Een maandje terug was het zelfs even 88 euro voor 3x2 GB.
Als ik het me goed herinner, kon dit geheugen tot zo een 1850mhz geclocked worden, niet het beste resultaat in de benchmark, maar wel zeer goed. Ben benieuwd wat straks het resultaat bij TS is en met welke waarden dit wordt geboekt, hou ons op de hoogte zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masura
Ik ben inderdaad van plan een AM3 platform te maken. Maar ik was op zoek naar een 6GB setje, die serie dat jij vermeld (OCZ3P1600LVAM4GK) is blijkbaar 2*2GB. Ofwel moet ik 2 setjes kopen dan heb ik 8GB :). Deze ram is blijkbaar ook spotgoedkoop.

=> http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=456015

Nu even polsen of deze bij de verdeler te krijgen is waar ik normaal mijn gerief bestel :).

Systeem dat ik aan werk:
- ASUS M4A79T Deluxe
- AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz AM3

Het moederbord is blijkbaar 1 van de weinige AM3 mobo's die zo'n ram aan kan. Wel nogal aan de dure kant maarja :). 8GB DD3 aan 1600 MHz zou wel kickass zijn denkek :D.

PS: ik vermelde inderdaad de verkeerde chipset ><

[ Voor 3% gewijzigd door masura op 09-06-2009 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masura
Ik zou er 99 euro moeten voor neertellen, dit lijkt mij vrij veel ><. Kent iemand nog goede verdelers in belgïe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
masura schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 10:28:
Maar ik was op zoek naar een 6GB setje, die serie dat jij vermeld (OCZ3P1600LVAM4GK) is blijkbaar 2*2GB.
Een 6GB setje ga je niet in Dual-channel kunnen draaien. Wellicht wil je je hier nog even in verdiepen voor je een miskoop doet.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-09 14:35
Al eens op alternate.be gekeken?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masura
@ kalizec je hebt gelijk, ik had er niet op gelet (niet zo heel goed thuis in de hardware)

@Malantur ze hebben veel keuze bij alternate.be maar de OCZ3P1600LVAM4GK zat er niet tussen :(

Mss, dat ik 1 setje bestel van 4GB en later dan eens een setje bij bestel als de prijs nog wat gezakt is fzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

masura, het is niet de bedoeling om een topic te gaan kapen, gezien je het hier hebt over een heel ander systeem is je vraag niet ontopic.
Bij deze dus weer ontopic, of gewoon een eigen topic te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeilForeal
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-12-2024

NeilForeal

Quay

Haal gewoon dat 2000 mhz blade geheugen, die zou het prima moeten trekken. Kost wel een behoorlijk stuk meer overigens.
Pagina: 1