Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cristan
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-06 00:00
Beste GoT-ers,

Ik zou graag een goedkope, snelle server willen hebben en omdat mijn budget beperkt is (budget maximaal 900 euro inclusief verzendkosten) zat ik er aan te denken om er 1 zelf te gaan bouwen.

De server heeft 3 doelen:

Lichtbedienpc
De server zal als een pc gebruikt gaan worden om de lichtbediensoftware DasLight te bedienen. Dit is weinig veeleisend, maar een betrekkelijk redelijke on-board kaart is welkom vanwege de 3D modus die het programma heeft. Ook zal het aansluiten op meerdere monitoren mogelijk moeten zijn.

Filmafspeelpc
Er zal een soort van media center op geïnstalleerd moeten worden, waarna deze pc gebruikt gaat worden om films af te spelen. Hdmi on-board zou hiervoor erg prettig zijn.

Server op een LAN
Tijdens een LAN van ongeveer 50 pc's zal dit de enige server zijn. De pc zal de volgende taken moeten kunnen verrichten:
- UT2004 dedicated server (misschien 2)
- Call of Duty 4 dedicated server
- Dedicated server voor lichte spellen als ArmageTron
- Fileserver
- Ghostserver
- Evt muziekserver

Dit alles bijna allemaal tegelijkertijd, dus hiervoor zal ik veel cores en veel geheugen goed voor kunnen gebruiken.

Ik zat aan de volgende hardware te denken. Volgens mij voldoet het aan alle eisen en het is ook nog eens erg te betalen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 945€ 188,33€ 188,33
1Chieftec UNC-110S-B€ 142,-€ 142,-
1Dynatron A48G€ 46,95€ 46,95
1MSI 790GX-G65€ 111,25€ 111,25
1OCZ Platinum OCZ3P1600EB4GK€ 69,-€ 69,-
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 72,-€ 72,-
ImporterenTotaal€ 629,53

( €679,43 inclusief verzendkosten )

Ik heb er maar 1 harde schijf in zitten aangezien het overeen houden van de data niet heel erg belangrijk is (alles wat er op staat, staat ook wel ergens anders). Hoe dan ook: er is eventueel nog wel budget voor een Raid-1 opstelling, dus misschien is het een idee.

Het is niet echt een server met een echt serverbord. Dit vind ik persoonlijk niet zo erg. Hij gaat toch niet 24/7 draaien en een moederbord die tijdens het opstarten een self-test doet van 2 minuten vind ik persoonlijk een beetje overdreven.

Mijn vragen: denken jullie dat dit systeem goed gaat draaien? Mijn grootste zorg is wel de warmteontwikkeling. Hij gaat dus ook op een feest gebruikt worden en daar kan het best warm zijn. Misschien dat dan een processor met een TDP van 125W wel eens problematisch kan gaan worden. De koeler ziet er in ieder geval niet erg indrukwekkend uit. Het is ook maar een AM2 koeler. Is dit een probleem?

Is registered geheugen misschien handig? Kan dat in dit moederbord?

[ Voor 0% gewijzigd door Cristan op 06-06-2009 11:04 . Reden: En natuurlijk een AM3 processor.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:51

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Wat ik mis in je productlijst is een dedicated netwerkkaart. Fileserving en gameserving via een enkele netwerkkaart voor zo'n 50 PC's lijkt me not funest. De gameserving via de onboard NIC en de fileserving via de dedicated netwerkkaart (Intel heeft goede kaarten in hun assortiment) lijkt me beter voor de ping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cristan
DaMarcus schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 23:41:
Wat ik mis in je productlijst is een dedicated netwerkkaart. Fileserving en gameserving via een enkele netwerkkaart voor zo'n 50 PC's lijkt me not funest. De gameserving via de onboard NIC en de fileserving via de dedicated netwerkkaart (Intel heeft goede kaarten in hun assortiment) lijkt me beter voor de ping.
Filesharen zal vooral tijdens het begin gebeuren en gamen vooral alleen als het begonnen is (we regelen de pc's zelf en als alle pc's geïnstalleerd zijn, wordt er niet meer zoveel van de share gehaald). Ik denk dus dat het met de on-board op zich wel mee gaat vallen, maar het is altijd goed om zoiets in je achterhoofd te houden. Hoe zou ik die kunnen installeren? Het is tenslotte een 1U server. Bestaan er PCI-express raisers die ik kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eguna
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-06 01:17

Eguna

AMD is liev

Hmm, Nogal moeilijk! Je hebt een foutje gemaakt met je geheugen keuze, je hebt namelijk een AM3 bord uitgekozen maar daar past alleen maar DDR3 op. Als je persé DDR3 wilt dan moet je ander geheugen kopen, maar als je genoegen kunt nemen met een AM2+ (let op de +) bord waar de phenom II evengoed op past dan kan je kijken naar bijvoorbeeld dit foxconn bord of iets vergelijkbaars, deze heeft in ieder geval HDMI.
Ga je x64 draaien? dan kan je natuurlijk bijvoorbeeld 8GB gebruiken, terwijl x86 niet meer dan 3,2GB kan benuttigen.

Daarnaast vraag ik me af waarom het zo'n plat model moet zijn? je kan veel geld besparen met een eenvoudige kast, knappe voeding en een scythe (of iets dergelijks) AM2 koeler. Een normale tower is nog makkelijker koel te houden met wat simpele fans ook.

My life for hire!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spammeister
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:50
Erg herkenbaar wat je schrijft, in 2006 heb ik een (voor die tijd) vergelijkbare 1U server ingericht. Ik heb een paar opmerkingen waarvan ik denk dat het handig is dat je die weet, doe er je voordeel mee ;):
  1. Mijn ervaring met het zelfbouwen van een 1u is zeer slecht, zeker met de behuizing die jij wilt kiezen. Bij ons ging er regelmatig (om de paar maanden) een disk aan. Gelukkig binnen de garantie-periode maar toch vervelend om elke keer weer naar het datacentrum te gaan.
  2. Een 1u behuizing (en dus ook de UNC110) maakt erg (heel erg) veel lawaai. Bijna te vergelijken met een stofzuiger. Ik weet niet zeker waar je 'm wilt plaatsen maar rustig een filmpje kijken met de server naast de TV kan je wel vergeten :O.
  3. Een RAID-1 opstelling is een must! Als er één disk uitklapt dan heb je tenminste nog een andere actieve disk. Als je hetzelfde gedonder krijgt zoals wij dat hadden dan kan je met maar één disk om de 2 maanden alles opnieuw installeren.
  4. Kijk eens bij Dell of HP, die hebben vaak hele goede entry-level servers voor weinig geld. Maar wellicht voldoen die niet helemaal aan jouw eisen.
  5. Als je de server thuis gaat plaatsen en je wilt toch zelf bouwen, neem dan geen 1u behuizing. Ze zijn duur en moeilijk te koelen, zoals Eguna al schrijft ;) Een 1u behuizing is juist gemaakt om ruimte (en dus kosten) in een datacentrum te besparen. Thuis zal je toch wel ruimte over hebben voor een normale kast? ;)
Niettemin, succes en natuurlijk veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cristan
Eguna schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 23:57:
Hmm, Nogal moeilijk! Je hebt een foutje gemaakt met je geheugen keuze, je hebt namelijk een AM3 bord uitgekozen maar daar past alleen maar DDR3 op. Als je persé DDR3 wilt dan moet je ander geheugen kopen, maar als je genoegen kunt nemen met een AM2+ (let op de +) bord waar de phenom II evengoed op past dan kan je kijken naar bijvoorbeeld dit foxconn bord of iets vergelijkbaars, deze heeft in ieder geval HDMI.
Oeps. Ik heb het aangepast en het geheugen vervangen voor DDR3 en het socket op AM3 gehouden. Zo kan de server misschien wat langer mee. Bedankt voor je feedback.
Ga je x64 draaien? dan kan je natuurlijk bijvoorbeeld 8GB gebruiken, terwijl x86 niet meer dan 3,2GB kan benuttigen.
Ja, ik ga x64 draaien. Ik betwijfel alleen of ik meer dan 4GB nodig ga hebben. Aan de andere kant weet ik dan wel zeker dat ik voorlopig echt genoeg geheugen heb.
Daarnaast vraag ik me af waarom het zo'n plat model moet zijn? je kan veel geld besparen met een eenvoudige kast, knappe voeding en een scythe (of iets dergelijks) AM2 koeler. Een normale tower is nog makkelijker koel te houden met wat simpele fans ook.
Klopt, dit scheelt aanzienlijk. Maar het feit dat hij in een stevige flightcase te monteren valt (naast het feit dat het handig is dat hij zo plat is) vind ik wel erg prettig. Als hij als lichtbedienpc dienst gaat doen heb ik hem toch liever in een flightcase dan dat ik een miditower moet vervoeren en neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cristan
Spammeister schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 00:05:
Erg herkenbaar wat je schrijft, in 2006 heb ik een (voor die tijd) vergelijkbare 1U server ingericht. Ik heb een paar opmerkingen waarvan ik denk dat het handig is dat je die weet, doe er je voordeel mee ;):
  1. Mijn ervaring met het zelfbouwen van een 1u is zeer slecht, zeker met de behuizing die jij wilt kiezen. Bij ons ging er regelmatig (om de paar maanden) een disk aan. Gelukkig binnen de garantie-periode maar toch vervelend om elke keer weer naar het datacentrum te gaan.
  2. Een 1u behuizing (en dus ook de UNC110) maakt erg (heel erg) veel lawaai. Bijna te vergelijken met een stofzuiger. Ik weet niet zeker waar je 'm wilt plaatsen maar rustig een filmpje kijken met de server naast de TV kan je wel vergeten :O.
  3. Een RAID-1 opstelling is een must! Als er één disk uitklapt dan heb je tenminste nog een andere actieve disk. Als je hetzelfde gedonder krijgt zoals wij dat hadden dan kan je met maar één disk om de 2 maanden alles opnieuw installeren.
  4. Kijk eens bij Dell of HP, die hebben vaak hele goede entry-level servers voor weinig geld. Maar wellicht voldoen die niet helemaal aan jouw eisen.
  5. Als je de server thuis gaat plaatsen en je wilt toch zelf bouwen, neem dan geen 1u behuizing. Ze zijn duur en moeilijk te koelen, zoals Eguna al schrijft ;) Een 1u behuizing is juist gemaakt om ruimte (en dus kosten) in een datacentrum te besparen. Thuis zal je toch wel ruimte over hebben voor een normale kast? ;)
Niettemin, succes en natuurlijk veel plezier!
Hmm. Klinkt overtuigend. Over die Dell/HP server: zijn die wel stil dan? En hoeveel U raad je me aan? Of is misschien een zelfbouw 4U pc niet misschien handig? Dan kan ik wel deze snelle hardware voor niet al teveel geld hebben en daar past een fatsoenlijke processorkoeling wel gewoon in.

[ Voor 5% gewijzigd door Cristan op 05-06-2009 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

waarom zou je uberhapt voor rackmount gaan (4u)? als je het van feest naar feest sleept is het veel zinniger om n flightcase/cube style pc te hebben, of gewoon n medium tower..

overigens zou ik niet 1 schijf gebruiken, dat is bij enkele van de zaken die je noemt al een bottleneck, als je dat alles tegelijk wilt doen zekerweten.. beter een meervoud aan schijven waarover de taken verdeeld zijn, dan alles op 1 schijf. (1 voor OS, 1 voor downloads, 1 voor gameservers, etc..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cristan
AlexanderB schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 00:44:
waarom zou je uberhapt voor rackmount gaan (4u)? als je het van feest naar feest sleept is het veel zinniger om n flightcase/cube style pc te hebben, of gewoon n medium tower..
Omdat je een rackmount in een flightcase kan monteren? Ik heb nog nooit van een kast gehoord die op zichzelf ook een flightcase is. Je zou de onderdelen van de pc er natuurlijk ook zelf in kunnen casemodden, maar dan betaal ik liever 75 euro extra voor een fatsoenlijke 4U kast voor in de flightcase. Verder vind ik een medium tower gewoon net iets te te fragiel.
AlexanderB schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 00:44:
overigens zou ik niet 1 schijf gebruiken, dat is bij enkele van de zaken die je noemt al een bottleneck, als je dat alles tegelijk wilt doen zekerweten.. beter een meervoud aan schijven waarover de taken verdeeld zijn, dan alles op 1 schijf. (1 voor OS, 1 voor downloads, 1 voor gameservers, etc..)
Of 2 schijven op Raid 1 :). Raid 1 is in schrijven niets sneller, maar in lezen wel. En laat het nou net zo zijn dat de server sowieso eigenlijk toch alleen maar moet lezen en zo ben ik nog zekerder van mijn data ook. Ik denk dat Raid 1 misschien wel een goed idee gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:47
Hoe dan ook, bij deze wil ik kortsluiten dat het topic bij deze toestemming krijgt om open te blijven.
Cristan schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 00:07:
[...]

Oeps. Ik heb het aangepast en het geheugen vervangen voor DDR3 en het socket op AM3 gehouden. Zo kan de server misschien wat langer mee. Bedankt voor je feedback.
Wil nog niet. Je hebt een AM2+ CPU en die past enkel in een AM3 socket als je wat pinnen afknipt, of goed hard mept met een hamer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spammeister
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:50
Cristan schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 00:10:
[...]
Hmm. Klinkt overtuigend. Over die Dell/HP server: zijn die wel stil dan? En hoeveel U raad je me aan? Of is misschien een zelfbouw 4U pc niet misschien handig? Dan kan ik wel deze snelle hardware voor niet al teveel geld hebben en daar past een fatsoenlijke processorkoeling wel gewoon in.
Nou, die maken minstens zoveel, als niet meer lawaai... Servervoedingen en koelers zijn namelijk niet gebouwd om stil te zijn. Mocht je ruimte over hebben in je flightcase dan zou ik voor minimaal 2U gaan, maar 4U biedt meer uitbreidingsmogelijkheden (duhh... ;)). Voordeel is dat je dan ook stillere koelers kan vinden die anders niet in een 1U passen. Bovendien heb je in een 1U low-profile hardware nodig, dat is vaak duurder en moeilijker te vinden.

Let je er op dat je flightcase ook voldoende koelingsmogelijkheden aan de server moet geven? Een airflow voor en achter is dus cruciaal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cristan
GENETX schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 08:30:
Hoe dan ook, bij deze wil ik kortsluiten dat het topic bij deze toestemming krijgt om open te blijven.

[...]

Wil nog niet. Je hebt een AM2+ CPU en die past enkel in een AM3 socket als je wat pinnen afknipt, of goed hard mept met een hamer ;)
Ik zit ook echt niet op te letten |:(. Thanks, ik heb het aangepast.
Spammeister schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 13:07:
[...]

Nou, die maken minstens zoveel, als niet meer lawaai... Servervoedingen en koelers zijn namelijk niet gebouwd om stil te zijn. Mocht je ruimte over hebben in je flightcase dan zou ik voor minimaal 2U gaan, maar 4U biedt meer uitbreidingsmogelijkheden (duhh... ;)). Voordeel is dat je dan ook stillere koelers kan vinden die anders niet in een 1U passen. Bovendien heb je in een 1U low-profile hardware nodig, dat is vaak duurder en moeilijker te vinden.

Let je er op dat je flightcase ook voldoende koelingsmogelijkheden aan de server moet geven? Een airflow voor en achter is dus cruciaal!!
Daarom zat ik aan 4U te denken. Dan heb je toch gewoon genoeg ruimte om je eigen, normale, stille ATX voeding in te bouwen? 4U is voor zover ik weet gewoon een miditower, maar dan een een kwartslag gedraaid.

Ik kom dan op het volgende systeem uit (ik heb meteen de hardeschijfgrootte + het aantal harde schijven en de processor een boost gegeven):
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 202,16€ 202,16
1Codegen Server 4U-500€ 74,95€ 74,95
1Corsair HX450W€ 63,55€ 63,55
1MSI 790GX-G65€ 111,25€ 111,25
1OCZ Platinum OCZ3P1600EB4GK€ 69,-€ 69,-
2Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS, 1.5TB€ 108,90€ 217,80
1Zalman CNPS9500A LED€ 32,14€ 32,14
ImporterenTotaal€ 770,85

Prijs inclusief verzendkosten: €831,38

Wat denken jullie? Dit kan toch gewoon? Het is allemaal standaard hardware, maar omdat het 4U hoog is, zou het toch allemaal moeten kunnen? Ik weet dat de zalman hoog is (13,5 cm, maar omdat de kast 4U hoog is (17,78 cm) zou dit volgens mij allemaal moeten kunnen.
Pagina: 1