Erg vreemd probleem met netwerkkabels

Pagina: 1
Acties:

• mxvss
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-03 23:19
Hallo iedereen, meteen mijn eerste post hier na al lang het forum te lezen.

Ik heb een wel erg vreemd probleem met ethernet (cat 5) kabels. Ik probeer mijn post zo gestructeerd mogelijk te maken en alle info te geven.

Korte omschrijving van het probleem.

Een ethernet kabel werkt maar op één enkele computer, bij elke andere computer zegt hij 2 seconden "cable connected" en dan weer 2 seconden "cable unplugged", dit gaat oneindig door. Onbruikbaar dus.

Uitgebreide info

Ik woon op dit moment op in een studentenwoning met 8 andere studenten. Twee jaar geleden heeft de huisbaas ethernet kabels laten leggen dooreen heel het huis zodat alle 8 kamers konden aangesloten worden op de router die beneden staat.

Beneden in de woning staat een 16 poorts linksys switch en een wireless router D-LINK die ik er zelf geplaast heb (de oude router van de huisbaas kon de traffic niet aan). De router is verbonden met de kabelmodem, de switch met de router en vanuit de switch vertrekken er 8 ethernet kabels doorheen heel de huis naar de kamers. In de kamers zelf eindigen de kabels in wall sockets. Van hieruit kan dus iedereen zich aansluiten op het netwerk.

De kabel die naar mijn kamer gaat werkt echter slechts op één enkele computer, namelijk mijn desktop. De desktop heeft twee aparte netwerk aansluitingen (met apart mac adres) en de kabel werkt perfect op beide aansluitingen. Dit verloopt al twee jaar goed.

Op ALLE andere computers werkt de kabel in zijn geheel NIET. Zoals ik hierboven al aangaf gaat ie 2 seconden "cable connected" en dan weer 2 seconden "cable unplugged" en dit gaat oneindig door.

Ik heb dit met twee verschillende laptops getest, op geen van beide werkt de kabel. Op een desktop van een vriend werkt de kabel ook NIET.

Ik kan geraak er niet aan uit waarom dit gebeurt. Het ligt niet aan het stuk tussen de wall socket in mijn kamer en de eigenlijke computers, hier heb ik reeds verschillende kabels gestest met steeds hetzelfde resultaat. Het ligt ook niet aan de switch want als ik de kabel rechtstreeks in de router prik treed het probleem nog steeds op.

Mogelijke oorzaken volgens mij:

-Slechte/gebroken kabel, de kabel ligt kriskras doorheen heel het huis, mogelijks is er ergens kabelbreuk of dergelijke.
-De kabels zijn "home-made" door de persoon dit heeft geïnstalleerd, mogelijks zijn de pinnetjes slecht of verkeerd aangesloten.
-Elektrische storing op de kabel door dat deze beneden door de huisbaas is geplaast naast een elektrciteitskast en meters, en bovendien naast allerlei stopcontacten en naast de coaxiale kabel.
-...

Indien echter een van bovenstaande het geval is begrijp ik nog steeds niet waarom de verbinding in mijn desktop wel perfect werkt. (Geen snelheidsverlies, de router pingen gaat in minder dan 1ms, geen packet loss etc..).

Ik wil graag naar de huisbaas stappen maar die heeft er absoluut geen verstand van en de plaatsing is door derden gebeurt, ik kan enkel iets gedaan krijgen denk ik als ik eerst zelf uitzoek waar het probleem zit en wat er moet gebeuren. Ik ben bereid tot de eventuele aanschaf van een kabel tester.

Heeft iemand van jullie een idee hoe dit zou kunnen komen en wat er zou moeten gebeuren of welke verdere tests ik nog zou kunnen ondernemen?

Alvast bedankt!

Max

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:27
begin eens met een kabeltester
http://shop.ebay.nl/?_fro..._sacat=See-All-Categories
zijn niet echt duur maar je weet dan wel gelijk hoe goed of slecht de kabels zijn.
(breuken etc.)

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-03 09:47
Wat Akatar zegt, test je bekabeling. Het kan namelijk goed zijn dat de netwerkkaart waar het goed werkt een systeem heeft ingebouwd zodat hij op alle aders kan werken. Normaal gebruikt je ethernetkabel namelijk maar 4 van de 8 aders, is er dan één stuk dan kan een slimme netwerkkaart daar omheen werken.

[ Voor 29% gewijzigd door HenkEisDS op 04-06-2009 21:54 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Klinkt als een rotte kabel. Op 10mbit doet 'ie 't wel zeker? Sluit de aders in de goede volgorde aan en try again. Ik heb dit ook wel 's gehad met platte kabel ipv twisted-pair. Als dat er ligt: vervangen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-03 21:47

Matis

Rubber Rocket

Misschien is het crossed of patcht?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 11:54
Full/Half duplex gefixed?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wat voor linksys switch ?(mogelijke mac beveiliging per poort o.i.d.) of geeft die dan geen kabel fout?
Heb je ooit wel eens een laptop of iets direct op die switch aangesloten via een UTP of kan je niet bij die switch komen.

• mxvss
LuckyY schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 22:14:
Wat voor linksys switch ?(mogelijke mac beveiliging per poort o.i.d.) of geeft die dan geen kabel fout?
Heb je ooit wel eens een laptop of iets direct op die switch aangesloten via een UTP of kan je niet bij die switch komen.
Dit is het normaal niet, als ik de kabel in de tweede lan poort van mijn desktop steek (die een ander MAC adres heeft) werkt het wel. De linksys is een redelijke simple switch zonder verder logica built in (zoals mac beveiliging).
CyBeR schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 21:54:
Klinkt als een rotte kabel. Op 10mbit doet 'ie 't wel zeker? Sluit de aders in de goede volgorde aan en try again. Ik heb dit ook wel 's gehad met platte kabel ipv twisted-pair. Als dat er ligt: vervangen.
Als ik de desktop op 100mbit full duplex zet dan blijft het wel gewoon werken. Als ik de laptop op 10mbit full duplex zet (ipv autosense) dan stop het aan en uitspringen van de verbinding (we maken vooruitgang!), hij geraakt dan wel nooit verder dan "identificeren" en slaagt er dus niet in de kabel effectief te gebruiken, uiteindelijk krijgt de verbinding dan ook een lokaal ip in plaats van met de router te verbinden.
HenkEisDS schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 21:53:
Wat Akatar zegt, test je bekabeling. Het kan namelijk goed zijn dat de netwerkkaart waar het goed werkt een systeem heeft ingebouwd zodat hij op alle aders kan werken. Normaal gebruikt je ethernetkabel namelijk maar 4 van de 8 aders, is er dan één stuk dan kan een slimme netwerkkaart daar omheen werken.
Ik denk dus op dit moment eerder aan het bovenstaande, dat mijn desktop er in slaagt de brakke kabel toch te gebruiken op een of andere manier. Ik ga een kabeltestertje aanschaffen en het testen, indien de kabel effectief stuk is kan ik hiermee naar de huisbaas stappen en moet hij maar een nieuwe kabel trekken. Als de kabeltester niets uitwijst dan laat ik het maar voor wat het is, ik verhuis toch volgend jaar. O-)

bedankt voor jullie antwoorden! :)

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:11
en wat doet een switch? werkt dat wel? het klinkt idd als een rotte kabel. En anders even je netwerkkaarten van je moederbord bridgen en daar je laptop op

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Waarschijnlijk de connector.
Lijkt me stug dat het aan de kabel ligt, want die doet het in de pc op beide netwerkkaarten wel.

Zou een andere connector er aan proberen te (laten) knijpen.
Desnoods test je het vrij eenvoudig met een hubje/switchje tussen de huidige kabel en je pc en laptop.

De koper indrukstrips, die je tijdens het knijpen van de connector aan de kabel in de aders duwt, mogen volgens de specificaties ook niet te diep zitten. Meestal gaat dat goed, maar het kan wel eens mis gaan.
Dus als tijdens het knijpen van dat kabeltje er te hard geknepen is, dan kan dat het zijn.

Abort, Retry, Quake ???

• mxvss
arvidbeheerder schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 23:58:
en wat doet een switch? werkt dat wel? het klinkt idd als een rotte kabel. En anders even je netwerkkaarten van je moederbord bridgen en daar je laptop op
De switch breidt gewoon het aantal poorten van de router uit van 4 naar 19 (in dit geval) (Nog 3 op de router + 16 extra op de switch). Er had evengoed een hub kunnen hangen, geen idee waarom men een switch heeft gebruikt. De huisbaas heeft het systeem laten plaatsen door derden.

Verder surf ik gewoon draadloos met de laptop, de router is een draadloze. Het is dan ook niet zozeer een dringend of prangend probleem maar ik hou er helemaal niet van dat niet alles werkt zoals het hoort, en als ik morgen mijn desktop vervang moet het op de vervanger nu eenmaal gewoon werken met de kabel. :)
Pagina: 1