Antenne opstelling

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhaagen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-10-2017
Hallo,

Even een brainstorm voor antenne opstellingen. Ik wil graag over een behoorlijke afstand verschillende access point neerzetten en vraag me af of de volgende antenne opstelling afdoende is.

Het gaat om een hotspot met een richtantenne 15DB die een laan instraald, daar tussen wil ik een aantal accespoints plaatsen met omni antennes 12DB. Ben ik met een denkfoutbezig of zou het mogelijk zijn dat de omin's de straling van de richtantenne kunnen opvangen.

Thanx, Raymond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:16
waarschijnlijk werkt dit niet omdat een richt antenne verder kan zenden dan een omni met het zelde zendvermogen. je moet bijde kanten kunnen communiceren (UP/DOWN)

je moet het zijn als een lamp met reflector en een lamp zonder reflector.
de lamp met reflector verlicht een gedeelte de kamer heel goed.
zonder reflector verlicht de lamp de heele kamer maar dan minder intens.

je kan als je goed spul het 100 meter afstand communicatie opbouwen buiten zonder opstakels.
probleem is wel elke brommer die door de straat rijd is je verbinding plat. plus dat je ook nog een op de laagst mogelijke verbinding snelheid werkt.

ook moet je rekening mee houden dat de afstand van je antenne en je zender/ontvanger zo klein mogelijk moet zijn
anders verlies je 1dBi per meter kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 23:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Master_duck schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 09:34:
je moet het zijn als een lamp met reflector en een lamp zonder reflector.
de lamp met reflector verlicht een gedeelte de kamer heel goed.
Waar en niet waar.
Voor de ontvangst wordt ook gebruik gemaakt van de reflector, waardoor een rondstraler die normaliter niet op dat punt is te ontvangen met een andere rondstraler wel zou kunnen worden ontvangen door een richtantenne. (denk aan het schotel princiepe voor satelliet ontvangst)

@TS; zoiets als dit is niet echt mogelijk om van te voren vast te stellen of de zenders elkaar wel of niet of moeilijk ontvangen. De omgeving is heel erg van invloed (draadloze video babyfoons e.d.).
Waar je wél alvast rekening mee kan houden is de beperkingen in bandbreedte die je krijgt als je alles op dezelfde kanalen (of overlappende kanalen) laat werken. (globaal 50% verlies in snelheid bij elke hop)
Beter is om alle accesspoints met rondstralers hun eigen kanaal te geven maar dan zit je weer met andere gebruikers in dezelfde regio in de knoei, ervanuitgaande dat je de enige niet bent met AP's.

[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 05-06-2009 09:44 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhaagen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-10-2017
bedankt voor de respons, even een update. Heb op de hotspot zowel een omni als een richtantenne geprobeerd, de richtantenne gaf het beste resultaat beide kanten op. Vanaf de hotspot heb ik 3 accespoints staan op 120 meter op 220 meter en dan op 320 meter. Grappige is dat de mensen die 30 meter vanaf de hotspot staan een mindere connectie kwaliteit hebben als dat ze op de 120 meter of 220 meter connecten met zowel de richtantenne als de Omni.

Vraag kan de hoogte van de antennes ook een rol spelen nu heb ik ze op 3 a 5 meter hoogte moeten ze allemaal op de zelfde hoogte staan. Huidige situatie 1 op 5 meter de andere op 3 en 2 stuks op 4 meter

O ja ik gebruik de EZ3_v2 250mW PCB is zelfde als de Wandy en heb totaal geen storingen van brommers kost wat maar dan heb je ook wat (-:

ben benieuwd naar de reacties