Verschil kwaliteit in kaarten ondanks spdif

Pagina: 1
Acties:

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Topicstarter
Ik heb onlangs mijn half in het stof verkerende DMX 6fire eens ingebouwd in mijn computer omdat ik er achter kwam dat er eindelijk "goede" drivers beschikbaar zijn voor Vista 64bit.

Om een lang verhaal kort te maken, ik merk aanzienlijk verschil tussen de onboard geluidskaart (ook met spdif) en de 6fire. Laatst genoemde lijkt een veel ruimer klankbeeld te hebben, betere stereo seperatie en laag is meer aanwezig.

Mijn vraag, hoe kan dit? Het is toch de versterker die het digitale signaal omzet naar analoog om je speakers aan te sturen? Schijnbaar is dat dus niet zo, dus ben ik benieuwd naar het hoe en waarom.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:32

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Het is ook wat je kaart doet voordat hij het uitzend via spdif (PCM gok ik?). Test je dit met directe DTS van een DVD of dergelijke? SPDIF (optisch) is een manier van overdracht, geen 'standaard' voor geluid.

Als je DMX eerst nog wat leuke filtertjes en gimmicks toevoegt en daarna pas naar spdif stuurt krijg je inderdaad wat geluidsverschil, mogelijk dat je onboard dat allemaal niet doet/kan.

[ Voor 10% gewijzigd door SinergyX op 04-06-2009 18:36 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wellicht resampled je onboard kaartje alles naar 48KHz, en stuurt je 6fire wel 44.1KHz eruit?

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Topicstarter
De 6fire knalt er wel 44.1Khz uit inderdaad, de onboard zat hoger.

Volgens mij is het idd een PCM stream wat ze naar de versterker sturen. Ik heb het nog niet getest met een DVD, zou ik wel eens kunnen doen. Vooralsnog met FLAC files en hoge kwaliteit MP3's. "Zelfs" dan is het duidelijk hoorbaar.

En dan gebruik nog een geen eens heel erg goede apparatuur (het is slechts mijn kantoor). In de woonkamer heb ik een andere set met veel betere speakers.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:32

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Als ik mijn X-fi bekijk, heb ik bijvoorbeeld de X-fi crystalizer, basomleiding, bass/trebble (creation mode), surround/upmix, cross channel, allemaal gimmicks die hij voor de output eroverheen gooit. Mijn onboard heeft enkel een simpele 'virtualizer' (room, hall, etc) waar het verschil in geluid ook enorm merkbaar is.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Topicstarter
Zou kunnen dat hij wat intern doet, maar ik heb geen enkele opties waarmee ik niets kan regelen.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
Het verhaal van "ik gebruik S/PDIF dus het maakt niet uit welke kaar ik heb" gaat voor zover ik weet alleen op als er zoals je zelf al zegt digitaal geluid naar de versterker gaat en je versterker deze DAC'ed naar speaker-level analoog signaal. En zelfs dan zit je nog met een jitter-verschijnsel maar daar ga ik niet over uitwijden.

Echter, ik het geval van MP3, FLAC e.d. wordt er gewoon analoog line-level signaal over je toslink of coaxiale kabel verstuurd. En het DAC'en gebeurt dan gewoon door je geluidskaart en heeft de kwaliteit van vooral de DAC-module van je geluidskaart een grote impact op de kwaliteit.

Je kunt het geluid alleen digitaal versturen als je versterker dit formaat ondersteunt en dus kan decoderen. In de meeste gevallen gaat het om Dolby Digital en de concurrent DTS. En zelfs dan moet je misschien nog aangeven dat het digitaal geluids onaangeroerd moet worden doorgestuurd over spdif en dat je geluidskaart zich er niet mee mag bemoeien. Want theoretisch zou het natuurlijk kunnen zijn dat je geluidskaart een betere DAC module heeft dan je versterker en je het geluid wilt laten decoderen door je geluidskaart, ook al zou je versterker het ook kunnen. Deze instelling heet meestal AC3 of DTS passthrough.

Overigens kun je over een enkele spdif-aansluiting geen analoog 5.1 geluid versturen. Dat kan alleen over een analoge verbinding met 3 kabeltjes (groen, oranje, zwart), hdmi of een proprietary aansluiting van Creative welke een aantal jaren geleden op bijv de Audigy 2 zat. Dus als je een 5.1 FLAC bestand hebt en je versterker kan geen FLAC dan wordt het geluid op de achter- en centerspeaker(s) gewoon weggelaten, omdat spdif niet genoeg bandbreedte heeft om analoog 5.1 te versturen. Daarom heb je bij analoge aanslutingen ook 3 stekkers nodig. 3 keer 2 kanalen per kabeltje = 6 kanaals geluid.

Hopelijk ben je hiermee wat wijzer. Correct me if I'm wrong.

[ Voor 99% gewijzigd door HarmoniousVibe op 04-06-2009 22:52 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:00

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

LB06 schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 22:34:
...

Echter, ik het geval van MP3, FLAC e.d. wordt er gewoon analoog line-level signaal over je toslink of coaxiale kabel verstuurd. En het DAC'en gebeurt dan gewoon door je geluidskaart en heeft de kwaliteit van vooral de DAC-module van je geluidskaart een grote impact op de kwaliteit.

...
Hier zit je toch behoorlijk mee mis. Over een toslink (optisch) of over coax loopt nooit een analoog signaal als de drivers op S/PDIF staan. Over toslink is het sowieso niet mogelijk (glas/plastic) en over de coax zal het niet lopen want daar kan hooguit een monosignaaltje analoog doorheen.

Het geluid zal dus wel door de DAC van de versterker vertaald worden, dit is echter een gewone simpele PCM bitstream.
Of deze bitstream anders is dan de bron of niet hangt enorm af van de gebruikte afspeelsoftware en driverinstellingen.

[ Voor 46% gewijzigd door bartvl op 04-06-2009 23:57 . Reden: Quote ingekort. ]

Life is not about specs, it is about joy!

• HarmoniousVibe
bartvl schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 23:50:
[...]

Hier zit je toch behoorlijk mee mis. Over een toslink (optisch) of over coax loopt nooit een analoog signaal als de drivers op S/PDIF staan. Over toslink is het sowieso niet mogelijk (glas/plastic) en over de coax zal het niet lopen want daar kan hooguit een monosignaaltje analoog doorheen.

Het geluid zal dus wel door de DAC van de versterker vertaald worden, dit is echter een gewone simpele PCM bitstream.
Of deze bitstream anders is dan de bron of niet hangt enorm af van de gebruikte afspeelsoftware en driverinstellingen.
Hmm daar zit ook wat in ja. Ik heb er ook weer niet zoveel verstand van. Maar wat is dan het verschil tussen een digitaal en een analoog aangesloten speakerset? Dat er bij de digitaal aangesloten speakerset digitale (L)PCM over het lijntje gaat en naar de analoog aangesloten speakers gewoon geluidsgolven? Tnx voor de info.

[ Voor 3% gewijzigd door HarmoniousVibe op 05-06-2009 00:17 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:13

BCC

De plek van je DAC

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

PCM (pulse code modulation) is een vorm van digitale audiocodering.

Waarschijnlijk is de klok van de ingebouwde geluidskaart niet strak genoeg. Dit kan jitter teweegbrengen - een verschijnsel dat de twee communicerende apparaten (je geluidskaart en je versterker) niet synchroon data verzenden/ontvangen. Gezien je klachten over het geluid is dit het meest waarschijnlijk.

Wat ook nog wel eens parten speelt is de software van de audiokaart. Goedkope geluidskaarten (zoals ingebouwde) hebben nog wel eens allemaal rare effecten en lelijke preset-EQ's die niet allemaal deugen of niet altijd 100% gebypassed kunnen worden. Bovendien is de softwarematige volumebediening ook niet altijd even netjes! Dus als het even kan: stuur zo hard mogelijk uit vanuit je PC (100% volume) want lagere volumes = verlies van dynamiek, relatief meer (digitale) ruis en meer kans op interpolatiefouten (je geluid wordt vermenigvuldigd met een breuk).

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
J3roen schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 18:52:
De 6fire knalt er wel 44.1Khz uit inderdaad, de onboard zat hoger.
Dat is het grootste probleem. Veel (oudere) onboard kaarten kunnen alleen 48khz uitsturen via SPDIF. 44.1khz CD geluid wordt dus omgezet naar 48khz. En daar gaat het mis, de gebruikte resamplers bij onboard kaarten zijn van een enorm slechte kwaliteit waardoor je makkelijk hoort dat het geluid minder goed is geworden.
Misschien kan je je onboard op 44.1khz zetten? Dat zal het probleem oplossen.

Verder moet je idd alle effecten uitzetten. EQ, 3d sound enz enz. Het geluid zal er alleen maar slechter op worden. En volume op 100%.
Daarnaast is er voor vista en speciale WASAPI output die verdere kwaliteitsverlies door de Windows mixer omzeilt. Voor XP is er Kernel streaming, ASIO4all, ASIO.

Een goede manier om te testen of je perfecte output hebt via SPDIF is door een 44.1khz Dolby Digital of DTS bestandje te spelen. Dan heb je natuurlijk wel een receiver nodig die dit af kan spelen. Als je alleen ruis hoort dan heb je dus geen goede SPDIF out.

N.B. Er zijn al vele topics over dit probleem. Zoek ze eens op ;).

• HarmoniousVibe
Volgens mij ligt dat niet zozeer aan de kaart/chip zelf, maar aan de drivers. Ik heb gewoon een Realtek ALC883, welke toch ook niet meer de jongste is. In Linux gaf mijn versterker aan dat al mijn muziek "PCM 2/0 48" was. Nu draai ik een tijdje OS X en sindsdien komt mijn muziek netjes in 44,1kHz bij mijn versterker aan.

Niet dat ik veel verschil hoor overigens. Maar dat zou ook kunnen komen doordat ik in Linux een sound server draaide (pulse) welke ik softwarematig alles liet resamplen naar 48kHz. Dat is waarschijnlijk kwalitatief beter dan wat je onboard geluidskaartje ervan bakt. Nadeel is dat -afhankelijk van het gebruikte resample algoritme- er één core van mijn Q6600 standaard voor 10% tot 50% (zwaarste algoritme) werd dichtgetrokken :).

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Topicstarter
Dank allen voor de reacties :) Het is me nu een stuk duidelijker geworden.
Pagina: 1