Toon posts:

[Netwerk-setup] Intern netwerk, Server en VoIP, audioserver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ga deze zomer waarschijnlijk naar een studentenkamer waar een en ander verbouwd kan worden, en het lijkt mij een puik plan om meteen een degelijke netwerk-setup neer te zetten/leggen. Ook werk ik sinds 2 maanden bij een internetprovider dus het netwerken.

Ik had het volgende in gedachte:
klik plaatje
Afbeeldingslocatie: http://www.photomeulen.com/netwerkthumb.png

Lijkt mij een niet al te lastige setup, alleen zit ik met een paar vragen. Wat heeft bij jullie de voorkeur en waarom. VoIP via het modem of in de server via asterisk? in financieel en praktisch oogpunt. Ik ben maar een student dus heb niet veel te besteden.

De Server
Ik heb nog een oude bak staan waar ik linux op wil gaan draaien. Welke distributie dit zal gaan worden ben ik nog niet uit, iemand nog tips? Zal 24/7 aan staan (is tenminste de bedoeling!)
De hardware zal ik binnenkort op gaan zoeken, er komen in ieder geval een 4-tal WD500GB SATA harde schijven in, met RAID5

Hier wil ik in ieder geval de volgende dingen mee kunnen
- Fileserver (intern)
- FTP/VPN server (extern bij de data komen, en gescheiden accounts kunnen beheren)
- VoIP server twijfel ik nog over, misschien handiger via het modem direct?
- Audio systeem (zie hieronder)
- SAMBA
- download server

Het audio gedeelte
Het audio-gedeelte is optioneel en wordt misschien te kostbaar en lastig met aanleggen. Zelf heb ik wel een extra versterker+boxen staan maar touchscreen is niet aanwezig. Met wat zoeken denk ik wel voor 70 euro een bescheiden schermpje op de kop te tikken. Dit schermpje kan in principe direct op de server (afstand is niet groot) en ik moet nog zoeken naar de mogelijkheden om de muziek óók vanaf de pc's te kunnen besturen. Als he niet te lastig wordt wil ik kijken naar de mogelijkheid van 2 schermpjes die allebei aangesloten zitten op de server en beide de muziek kunnen beheren.

In de toekomst ga ik misschien via dit touschscreen een tv aansturen voor films op de server, maar daar ga ik nu niet over nadenken.

De pc's zullen meestal windows (xp) draaien.

Graag hoor ik jullie mening erover, en leuke extraatjes om erbij te doen zijn altijd te overwegen. Zodra de bouw start zal ik het in dit topic bij gaan houden en mijn bevindingen posten.

edit: ik ben er al uit over het firewire/ethernet dilemma, firewire geeft net een klein beetje meer zekerheid over de overdracht (minder packetloss) en ethernet is sneller, vooral tussen 2 pc's is firewire ietwat trager. Bron: klik

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2009 16:19 ]

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:26
Euh, kan je twee PC's aan mekaar hangen met Firewire ? :? Wist ik niet, daar ga je dan IPv4 over gooien of hoe? (ik lees het ook maar op Wikipedia...)

Ik heb altijd mijn VoIP via de modem gedaan, het apparaat dient er voor, dus waarom niet. Als je server er ooit uit ligt (wat couranter is dan dat je modem er uit flikkert) dan gaat je telefoon ook down...

Voor de rest ziet je set-up er vrij doorsnee uit, alleen snap ik niet zo goed wat je bedoeld met al die audio-apparatuur enzo, ik vraag me af wat je eigenlijk wil bereiken met welke software en hoe en wat. Die server gaat op je kamer staan waar ook je boxen hangen of hoe? Ik zou het niet zo aangenaam vinden als er een PC dag en nacht draait in m'n kamer... ?

Verwijderd

Topicstarter
Jazeker dat dat kan, hier staat info over de connectie van 2 pc's met firewire: http://www.weethet.nl/dutch/network_firewire.php

Edit, nog een andere site over firewire snelheid vs 100mbit netwerk http://www.tweaktown.com/articles/309/firewire_vs_ethernet_networking/index6.html

Afbeeldingslocatie: http://images.tweaktown.com/content/3/0/309_2.jpg

Het gaat echter om een wat ouder bericht, er staat dat gigabit netwerk weer sneller is dan firewire, maar firewire 800 (oftewel: 1394b) weer sneller zou moeten zijn. Ook ben ik benieuwd of iemand informatie kan geven over de praktijk. USB 2.0 is in theorie ook sneller dan firewire 400, maar in praktijk is voor datastromen zoals audio en video firewire een betere keus.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2009 16:08 ]

• HyperBart
Wist ik niet, maar het verklaart wel waarom ik vroeger altijd die 1394 netwerkverbinding zag in mijn netwerkverbindingen bij XP...

Kan je je audio-opstelling wat meer toelichten? Ik weet eigenlijk niet waar je nu naar toe wilt gaat met dit ding, en hoe je server geplaatst is in huis, je spreekt over een scherm enzo, kan je dat iets duidelijker formuleren ?

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk zie ik de server als gewone desktopPC die vermoedelijk linux gaat draaien. Naast de server-activiteiten die ik al opnoemde wil ik het ook inzetten als muzieksysteem die in 1 of meerdere kamers muziek kan spelen (ik ga er voor het gemak maar vanuit dat er maar 1 track tegelijk speelt en niet in verschillende kamers verschillende tracks)

Dus de server krijgt een line-out voor audio die gewoon naar mijn versterker loopt, en op een touchscreen (die ook direct op de server kan) wil ik dan knoppen om de muziek te bedienen en playlistjes maken. Dat kun je dus gewoon zien als een normale desktop audioplayer. Echter zonder dat ik op de achtergrond bij de andere serverappalicaties kan komen, uit voorzichtigheid voor als er bijvoorbeeld een wijsneus op bezoek komt die mijn serverinstellingen verkeerd zet.

Maar: ik wil de muziek ook via computers in het netwerk kunnen bedienen en zien welk nummer er op dit moment draait.

Als dat allemaal naar behoren werkt ga ik verder om te kijken of ik de versterker automatisch in/uit kan laten schakelen als de muziek respectievelijk start of stopt. (via een relais en de seriële poort denk ik een eind te komen!)

Is het zo duidelijker?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 10:46
Tja.. welke provider? Dat maakt voor je voip nogal uit.

Als je Alice (bv) neemt, dan kun je idd jouw getekende setup gebruiken. (Alice gebruikt VoDSL).

Als je een SIP account wilt gebruiken, dan zal je modem toch internet moeten hebben. Dat betekend dat ie ook zal moeten routeren. Als je je modem in bridge gooit, zal voip niet werken.

Gevolg daarvan is dat je router erachter zinloos is, erger nog, zelfs eerder problemen kan geven door dubbele routering. In dat geval kan je dat ding beter als los AP inzettne.

Verwijderd

Topicstarter
Werkt het niet als DHCP in m'n modem wordt uitgezet? Of zit ik nu heel verkeerd te denken. De provider is mij nog niet bekend, ik zal er eens achteraan gaan. Ik weet dat tweakdsl het in ieder geval ook aanbied.

Edit: dunkt me dat het hiermee zou moeten werken: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2009 23:15 ]

• HyperBart
Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 21:58:
Eigenlijk zie ik de server als gewone desktopPC die vermoedelijk linux gaat draaien. Naast de server-activiteiten die ik al opnoemde wil ik het ook inzetten als muzieksysteem die in 1 of meerdere kamers muziek kan spelen (ik ga er voor het gemak maar vanuit dat er maar 1 track tegelijk speelt en niet in verschillende kamers verschillende tracks)

Dus de server krijgt een line-out voor audio die gewoon naar mijn versterker loopt, en op een touchscreen (die ook direct op de server kan) wil ik dan knoppen om de muziek te bedienen en playlistjes maken. Dat kun je dus gewoon zien als een normale desktop audioplayer. Echter zonder dat ik op de achtergrond bij de andere serverappalicaties kan komen, uit voorzichtigheid voor als er bijvoorbeeld een wijsneus op bezoek komt die mijn serverinstellingen verkeerd zet.
Dus je gaat daar een soort touchscreen/programma op draaien wat je PC qua muziek dus bedient, zodat de rest niet benaderbaar is tenzij je achter de console zit of via remote... ? Klinkt wel OK, maar met welke apparaten ga je dat doen ?
Maar: ik wil de muziek ook via computers in het netwerk kunnen bedienen en zien welk nummer er op dit moment draait.
Dat kan je bv realiseren met remote je desktop beheren, maar dan kan natuurlijk iedere bobo die bij je binnenloopt en ook even de muziek wil wisselen ook je server naar de knoppen helpen...

Je kan
Als dat allemaal naar behoren werkt ga ik verder om te kijken of ik de versterker automatisch in/uit kan laten schakelen als de muziek respectievelijk start of stopt. (via een relais en de seriële poort denk ik een eind te komen!)
Das weer wat meer elektronica, daarvoor moet je bij onze buren zijn... (denk ik toch)
Is het zo duidelijker?
Al een heel stuk, thnx ;)
:*)

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 04-06-2009 23:44 ]

Pagina: 1