HDD Write-protected

Pagina: 1
Acties:

• Nixy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-11-2025
Hallo allemaal.

Ik zit met een beetje een raar probleempje hier. Mijn harddisk gedraagt zich soms als een CD'tje. Oftewel; je kan er niets opzetten en afhalen, alleen maar lezen en kopiëren. Dit probleem doet zich al een aantal maanden voor, en ik heb er tot op vandaag nog geen oplossing voor kunnen vinden.

Het systeem;

CPU: Intel E8400 (op 4.0 GHz.)
Mobo: Gigabyte X48-DQ6
RAM: 2* OCZ Reaper 2048 MB DDR2 (op 1000 MHz)
GPU: Nvidia GeForce 260 GT
HDD: 1: Samsung Spinpoint F1 750 GB (SATA)
2: Oude Maxtor schijf 200 GB (SATA)

Het begon allemaal vrij onschuldig. Een paar keertjes kreeg ik een BSOD tijdens het opstarten, of tijdens het normale gebruik van de PC, ik dacht dat het misschien door een instabiele overclock kwam, maar dit was niet het geval (getest: overkill 48 uur Prime stable). Het werd echter steeds erger en het gebeurde steeds vaker.
Toen kreeg ik ineens een error van Windows tijdens het downloaden; "Schijf C is vol!" Nu download ik niet zo veel en heb ik ook niet veel programmaatjes op de C partitie staan, het is immers de Windows partitie van de schijf (Voor vista, 50 GB) en die hield ik zo leeg mogelijk. Maar, wat was er nu gebeurd? Schijf D, de andere 650 GB van de Samsung schijf was write-protected geraakt, en alles wat ik aan het binnen halen was ging naar een Temp-file op de C-schijf. Ik kon niets verwijderen, ik kon er niets naar toe schrijven.

Dus, PC maar rebooten en alles was weer normaal. het probleem begon zich echter steeds vaker voor te doen, dus ik besloot om wat te gaan testen;

- Schijf geformatteerd, leverde niets op.
- Ander OS (Win XP 32 en 64bit, Vista 32 en 64bit, en nu Windows 7 RC 64bit), mocht ook niets baten.
- Partities verwijderd en schijf in één geheel gelaten, loste het probleem ook niet op.
- Drivers van m'n Mobo geüpdatet, maar dit deed ook niets.
- BIOS door gekeken voor misschien een foute instelling.

Ik besloot dat het tijd was om terug te gaan naar de winkel waar de schijf vandaan kwam, en die hebben na wat gezeur de schijf vervangen.

De nieuwe schijf draait nu al weer een weekje ondertussen, zonder problemen, tot gister middag. Het zelfde probleem gebeurde op nieuw. Gelijk de shop opgebeld en die willen dat ik nu het systeem bij ze inlever om alles te laten testen.
Daar heb ik alleen moeite mee, want ik heb de pc nodig voor school en werk. Ik ben dus verder gegaan met wat tests, helaas mochten ook deze pogingen niet baten.

- Andere SATA stekker.
- Andere SATA poort op het Mobo.
- Andere stekker van de voeding in de H.disk gestoken.
- BIOS -nog- een keer door gekeken voor foute instellingen, maar er is niets wat ik kan vinden.

Het probleem doet zich nog steeds voor. Maar, het gekke is dat het alleen de Samsung schijf betreft. De oude Maxtor heeft het probleem nog niet gehad. Ik heb zelfs de SATA stekker en poort van de Maxtor geprobeerd voor de Samsung, maar dit mocht ook niet baten.

Dus; is er hier iemand die dit probleem (her-) kent en er een oplossing voor weet, want ik ben niet van plan mijn PC een week of meer kwijt te zijn zodat er nutteloze tests mee gedaan worden.

Alvast bedankt!,

- Nixy

Edit: Ik was vergeten te melden dat het beide de C en de D partitie overkomt van de schijf. Maar slechts bij 1 tegelijk. Als de C (Windows) Partitie getroffen wordt krijg ik na verloop van tijd (5-10 minuten) gewoon een BSOD of blijft de PC hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Nixy op 04-06-2009 14:44 ]

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:53
Toch maar even de inkoppers: heb je chkdsk gedraaid en wat zegt de tool van Samsung?

• Nixy
Check disk geeft niets aan. De tool van Samsung zelf ? Geen idee. Ik wist niet eens dat ze er eentje hadden. Ik zal zo eens eventjes kijken.

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Het riekt naar een hardware defect van je HDD, maar de check tool van de fabrikant kan daar redelijk betrouwbaar uitsluitsel over geven.

Alles kan stuk.

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:33
Wat zou je denken van je systeem eens op standaard snelheid te draaien ? Door een te hoge FSB kun je dit soort vreemde dingen ook mogelijk krijgen.

-

• Nixy
remco_k schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 16:38:
Het riekt naar een hardware defect van je HDD, maar de check tool van de fabrikant kan daar redelijk betrouwbaar uitsluitsel over geven.
Zoals vermeld was ik al eens terug geweest en heb een nieuwe HDD mee gekregen. Het lijkt me sterk dat de nieuwe HDD precies dezelfde fout bevat als de oude (het is natuurlijk nooit uit te sluiten, maar goed).

Ik heb het tooltje gevonden, maar dit weigert te draaien op een 64bit systeem.

• Nixy
Juicy schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 16:50:
Wat zou je denken van je systeem eens op standaard snelheid te draaien ? Door een te hoge FSB kun je dit soort vreemde dingen ook mogelijk krijgen.
Dit is een optie die ik ook in gedachten had maar nog niet heb geprobeerd. Het zou wel vreemd zijn dat de oude schijf er geen problemen mee zou hebben dan, maar het is een poging waard. Het is alleen lastig het voorval te creëren. Soms is het er met het booten al, en soms totaal onverwachts. Als ik het probleem zou kunnen analyseren zijn we al en stap verder.

• remco_k

remco_k

Nixy schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 16:52:
[...]

Zoals vermeld was ik al eens terug geweest en heb een nieuwe HDD mee gekregen. Het lijkt me sterk dat de nieuwe HDD precies dezelfde fout bevat als de oude (het is natuurlijk nooit uit te sluiten, maar goed).

Oh crap, da's jammer.
Zelfde probleem op 2 verschillende schijven is inderdaad wel wat vreemd.
Dan ga je al snel richting overige hardware denken, of de firmware op de HDD zelf.
Misschien ook firmware van het BIOS?

Alles kan stuk.

• Nixy
remco_k schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 16:55:
[...]

Oh crap, da's jammer.
Zelfde probleem op 2 verschillende schijven is inderdaad wel wat vreemd.
Dan ga je al snel richting overige hardware denken, of de firmware op de HDD zelf.
Misschien ook firmware van het BIOS?
Ik heb de BIOS nog niet geflashed omdat er alleen beta versies beschikbaar waren die afgeraden werden door een aantal mensen. Ik zit zelf te denken aan misschien toch een conflict tussen de SB/controller en de schijf, hoewel, opnieuw, ik het erg vreemd vind dat de andere schijf er dan geen last van heeft.

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-02 15:04
Nixy schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 16:52:
[...]

Ultimate BootCD heeft de tool wel en is bootable

Systeem Specs

• Nixy
Ik dank u. Zal zo eens eventjes checken dan :)

• Nixy
Kleine update: Ultimate BootCD laten draaien en de samsung tooltjes werkten. Ze gaven geen fouten aan en alles zou in orde moeten zijn. Ook heb ik op school vandaag gehoord dat het wellicht zou kunnen komen doordat de voeding niet genoeg energie zou leveren aan de disk, die daardoor wellicht deze symptomen zou kunnen gaan vertonen. Is er iemand die dit zou kunnen bevestigen/ontkrachten ?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Als ik een voeding had niet niet genoeg leverde ging computer uit.. Wat gebeurt er als je linux gebruikt? Misschien is het helemaal geen hardware, maar een software fout. Wat staat er in de logboeken? Ik dacht dat windows daar ook wat van had..

• remco_k

remco_k

Nixy schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 20:36:
Kleine update: Ultimate BootCD laten draaien en de samsung tooltjes werkten. Ze gaven geen fouten aan en alles zou in orde moeten zijn. Ook heb ik op school vandaag gehoord dat het wellicht zou kunnen komen doordat de voeding niet genoeg energie zou leveren aan de disk, die daardoor wellicht deze symptomen zou kunnen gaan vertonen. Is er iemand die dit zou kunnen bevestigen/ontkrachten ?
Ik denk dat je dan veel gekkere problemen hebt als alleen het read-only worden van een hdd.

Alles kan stuk.

• Nixy
Sja, maar misschien is alleen de 5volt (of was het 3 volt voor de HDD's?) lijn niet helemaal lekker zit ? Ik heb jammer genoeg geen andere voeding liggen, anders zou ik het kunnen testen. Kijken of ik er eentje kan lenen ergens.

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:22
als je schijf zijn voedingslijnen niet goed krijgt, zou ik eerder denken dat er data corrupt raakt. 0 format je schijven is, draai een schone install en en zet er een degelijke virusscanner op (en daarna pas je backup terug). Ik heb dit probleem ook wel is zien veroorzaken door een virus, en als die in je backup zit blijft hij terug komen.
Pagina: 1