SATA HDD data switch on/off

Pagina: 1
Acties:

• Danny2008
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-06-2025
Hoi Allemaal,

Ik heb een vraag:

Ik ben geen raid fan en heb al mijn HDD's dubbel voor exacte mirror backup.
Ik ben bezig een nieuw media center te bouwen op basis van een Lian Li PC-V1110B (lekker veel ruimte voor HDD's) en wil met behulp van 2x Lian Li EX-H33 mijn backup schijven ook inbouwen in de behuizing.

Nu wil ik niet dat iedere keer als de media computer aangaat al die backup schijven ook opstarten, ik wil met een externe schakelaar voor het opstarten van de compu zowel sata verbinden en de power naar de HDD's.
Mijn vraag: bestaat er een aan /uit schakelaar waar je een sata data kabel in kan prikken en een andere sata data aan de uitgang naar HDD toe zodat je de verbinding kan uit zetten.
Andere mogelijkheid is alleen de power aan/uit te schakelen maar ik weet niet hoe een HDD met alleen sata data verbonden met compu gaat reageren. Ziet de compu die HDD dan niet en lijkt het net of er niets is of zal je allerlei rare dingen krijgen tijdens booten etc.

Als schakelen aan/uit van alleen power mogelijk is ben ik klaar maar ik zal hier graag een bevestiging van een ervarings deskundige van willen hebben voordat ik allerlei gaten ga boren voor de schakelaars.

Groeten, danny

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 21:19
wanneer een SATA schijf geen stroom krijgt zal het mobo hem ook niet zien. Vind het verhaal wel moeilijk te volgen maar ik denk dat dit antwoord is wat je zoekt :)

Carpe Diem

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:12

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Jij bent geen fan van RAID zeg je, wat bedoel je dan met "exacte mirror backup", wat bijvoorbeeld RAID1 is? Ik hoop toch niet dat je RAID0 alleen maar bestempelt, want juist dit RAID level is de vreemde eend in de bijt. RAID0 is juist een RAID level welke geen redundancy bied.

Verder hoef je in principe alleen maar de power toevoer van de schijven te onderbreken.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Danny2008
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-06-2025
Ok bedankt, stroom eraf is niet gezien door moederbord.
Ik maak backups handmatig, eens in de zoveel tijd als er veel data is toegevoegd de schijven 1 op 1 gelijk trekken. (ik gebruik synctoy 2.0 hiervoor)
Ik hou van simpel, ik begrijp dat de hogere raid goedkoper is (minder aantal HDD's) dan voor iedere HDD een aparte backup hebben maar HDD's zijn zo goedkoop tegenwoordig dat ik dit voor lief neem en niet met raid begin te stoeien.

Groeten, Danny

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar met RAID1 maak je gewoon een directe mirror. Als een schijf faalt heb je altijd nog een 2e waar exact dezelfde data opstaat. Natuurlijk is dit geen 100% backup (maar redundancy), maar in principe is dat ook niet als je het op jouw manier aansluit als ik het goed begrijp.