Toon posts:

Asus P4P800 SE met 4 x 512 MB Kingston KVR400

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik heb al even gezocht in de bestaande topics maar helaas niks gevonden dat aansluit op mijn probleem.
Ik werk nog met een Asus P4P800 SE moederbord met daarop een 3.0 GHz. Prescott P4 CPU. (ja ik weet het, maar hij moet nog even mee tot eind van dit jaar, vakantiegeld is al op :( )
Tot vorige week had ik er 2 x 512 MB Kingston KVR400 geheugen opzitten en nooit enig probleem (PC staat 24/7 aan en ik herstart 'm hoogstens 1 x in de week). Nu werk ik ook veel met Photoshop en Illustrator en dat werkt prima, totdat je ze allebei tegelijk gaat gebruiken, ik kwam gewoon RAM tekort.
Dus, ik heb er 2 x 512 MB Kingston KVR400 geheugen bijgekocht. Volgens de manual kan er gewoon 4 x geheugen in. Dit werkte ook prima, maar toen begonnen de problemen; regelmatig BSOD's en bevriezen van het systeem. Heel willekeurig, draaide soms 1 dag ok, soms 2 x in het uur plat. Ok, dat ruikt naar defect geheugen. Hele dag laten draaien. Op 12 runs, 1 fout gemeld. Na nog een keer starten en 7 runs nog geen enkele fout.
Daarna heb ik elke reep apart getest, geen enkele fout. Daarna alle geheugenslots apart getest, met elke keer een andere reep er in. Geen enkele fout. Uiteindelijk toch 2x 512 eruit gehaald en draaien als een zonnetje.
Kan er op dit moederbord dan geen 4 x 512 MB geheugen?? volgens de manual wel maar de informatie is wel summier. Ik heb BIOS versie 1011, er is daarna alleen nog een Beta versie 1012.001 gebruiken en daar staat verder helemaal geen info bij, dus die durf ik niet te gebruiken.
Zijn er nog andere mensen met dit moederbord die misschien dit probleem ook kennen? Kan ik dan beter 2 x 1024 MB kopen?

Ik hoor graag jullie reacties, bedankt alvast.

Verwijderd

heb je al de voltage over je NB en RAM verhoogd?

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:30
Waarschijnlijk moet je eens kijken naar de timings en de snelheid van je geheugen. Als je al je sloten vol hebt moet je meestal de snelheid terug klokken om stabiel te kunnen draaien. Dit kun je doen in BIOS. Timings staan waarschijnlijk in het boekje van het geheugen of op de site van Kingston.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het voltage verhoogd, tot 2,75 volt. 2,85 is het hoogst maar dat durfde ik niet zomaar.
Het geheugen draait wel op een FSB van 200 dus met dual-channel in 400 MHz., bedoel je dat met de snelheid. de timings staan standaard (alles 3 of 4 en iets op 8 waar ik nu op kom) dus dat is al erg conservatief maar het Kingston KVR geheugen is natuurlijk ook niet top-notch en ik vind ook dat het vrij snel heet wordt (momenteel heb ik een fan direct over de geheugenbanken blazen en dat lijkt het wat stabieler te maken.
Overigens had ik net weer een BSOD met maar 2 geheugenbankjes gevuld. Toch nog maar Memtest even laten draaien, geen enkele fout!
Zou het dan toch aan Windows zelf liggen, misschien moet ik maar eens een herinstal doen.
Bovendien heb ik nu 2 geheugenbankjes in mijn mediacentert pc'tje geplaatst (een simpel hp'tje die op mijn LCD zit aangesloten via Sub-d en waar ik via het netwerk films mee kan kijken) en daar heb ik een hele DVD van 4 Star Trek voyager episodes op laten draaien, geen enkele crash. Het geheugen is dus ok volgens mij.
Ik hoop dat mijn mobo nog goed is!

Verwijderd

weet je ook wat er weergegeven was bij je BSOD? en als je verwacht dat het probleem in je windows zit zou je misschien even een linux live cdtje kunnen draaien. doet die het wel goed dat ligt het probleem waarschijnlijk software matig.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
door het voltage te verhogen, worden ze natuurlijk ook warmer wat misschien ook problemen geeft

heb je al geprobeerd om het voltage standaard te houden en de timings op bv 5 te zetten?
als je alle bankjes gebruikt lost dat de problemen soms op

zijn je modules van het type KVR400X64C3A/512? deze zouden volgens asus moeten werken met 4 banken, de 256MB reepjes raar genoeg niet...
heb je toevallig al geprobeerd om de snelheid te verlagen van het ram?

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:51
Ik heb hier ook een P4P800 SE super stabiel draaien met 4x 512mb kingston:)
Begin met het geheugen op de laatste snelheid in te stellen. Het wil nog wel eens gebeuren dat het mobo het niet aan kan icm Dual Channel. Hier loopt ie ook niet stabiel op 400mhz met 4 bankjes, maar 333mhz weer wel:)

Verwijderd

Topicstarter
Ah, goeie tips.
Ik heb inderdaad de DRAM timing nu even op 333 MHz. gezet en lijkt nu stabiel te draaien. Goeie tip, het moederbord heeft me verder nooit in de steek gelaten en hij moet nog even mee.
Levert dit niet veel prestaties in of valt dat mee?

Ik kreeg vooral IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL en BAD_POOL_CALLER als BSOD errormeldingen, die zijn allebei terug te herleiden naar het geheugen, maar de bad_pool_caller kan ook met een stuurprogramma te maken hebben, ik heb wel de laatste drivers van ATI voor mijn Radeon 9800 pro geïnstalleerd en sinds die tijd heb ik die fout ook.

Ik ga eens met Linux live aan de slag

Jullie horen van mij! 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2009 21:59 ]

Pagina: 1