Toon posts:

RAID1 Array aanmaken zonder verlies huidige data

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem. Ik heb hier een Dell Inspiron 531 waarbij er één harde schijf geinstalleerd was. Nu is er een tweede zelfde harde schijf bijgezet, deze moet het mogelijk maken om RAID1 te gaan draaien om de gegevens erop beter te beschermen. Probleem is nu echter dat ik niet weet hoe ik deze RAID1-array aan moet maken.

Ik wil hardware-raid gaan draaien, dus vanaf de controller op het moederbord. Dit word ook ondersteund.
In de handleiding van Dell staat dat wanneer ik de utility gebruik die opkomt wanneer ik tijdens het booten op F10 druk om de array aan te maken, ik al mijn data verlies. Dit is dus niet de bedoeling.

Op de schijf die al werd gebruikt staat ook mijn OS.

Kan iemand mij verder helpen hoe dit is op te lossen?

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:37
Tenzij je controller hier support voor heeft gaat dit niet. En zelfs als het wel zou gaan boot windows daarna (ik neem aan dat je windows draait?) niet meer omdat hij drivers mist en zn hdd id (of hoe ze dat ook noemen verandert is).

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem aan dat de onboard controller daar inderdaad geen support voor heeft. Is er wel een manier om dit te omzeilen? De drivers voor windows zouden anders toch vooraf te installeren zijn?

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:37
Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 12:56:
Ik neem aan dat de onboard controller daar inderdaad geen support voor heeft. Is er wel een manier om dit te omzeilen? De drivers voor windows zouden anders toch vooraf te installeren zijn?
De drivers wel ja maar windows bewaart op welke disk hij geinstalleerd staat als je nu je hdd controller (sata neem ik aan?) van sata in raid modus zet heeft hij andere drivers nodig. ik weet niet of je het zo kunt aanpassen dat hij bij het booten al die andere driver pakt. Maar dan zit je nogsteeds met het probleem dat hij nu ipv disk-0 van raid-0 moet booten oid (weet niet precies hoe windows het noemt maar het gaat iig niet vanzelf goed).

Ik spreek helaas uit ervaring en heb het toen uiteindelijk maar op gegeven. |:(

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:13
wat soms werkt voor het driver probleem is de raid driver te installeren voor de sata controller. Windows klaagt wel maar vaak gaat het goed. Geen garanties op goede werking en eventuele problemen!

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand het verhaal van martijnve bevestigen?

Is het wel mogelijk software-raid te draaien zonder mijn huidige data te verliezen?
Wanneer dit mogelijk is dan heb ik liever de nadelen van software-raid dan dat ik een hele nieuwe windows installatie moet doen...

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
2 extra schijven aansluiten op je raid kontroller, dan deze installeren als raid.
Nu heb je in je windows de drivers zitten.
Backup maken op dvd, wel zorgen dat deze ook de raid kontoller ziet(dit dus testen) vanaf de dvd, zodat je deze(backup) terug kunt zetten naar de raid schijven.

Natuurlijk is er altijd risico dat het niet werkt, dus een goede backup is belangrijk.

• Solstice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-12-2018
Mijn eigen ervaring is de raid drivers installeren en dan gewoon een image maken van de huidige schijf.
En dan de raid array maken/bouwen.
En zet de image weer terug als de data inderdaad kapot is.

Wat kan er fout gaan?
De image software kan niks met de raid doen. Maar Acronis backup moet het kunnen. Anders zeker Terrabyte backup. Die gebruikt de bios om de schijf te benaderen of het RAID of niet is maakt niet uit.

Maar het is wel trial en error.

Verwijderd

Topicstarter
Ok even opsommen wat ik dus het beste kan doen,

1. Een RAID1 array maken tussen de huidige tweede schijf en de reserve schijf om te zorgen dat windows de RAID-drivers krijgt.
2. De RAID1 array weer ongedaan maken.
3. Een image maken van de huidige schijf op de reserve harde schijf (deze wordt net zo groot als de gebruikte opslagruimte toch?)
4. De RAID array opbouwen tussen de huidige OS-schijf en de huidige tweede schijf.
5. Image van de reserve schijf naar de RAID1 array zetten

En in het geval dat windows dan alsnog niet wilt opstarten kan ik toch altijd nog de RAID1 array die er op dat moment bestaat tussen de OS-schijf en de huidige 2e harde schijf weer ongedaan maken en de image terugzetten op de huidige OS-schijf?
Pagina: 1