• emilionl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-05 08:09
ik heb een am2+ ready moederbord namelijk; msi k9ag neo 2 digital.
dit moederbord ondersteund zogenaamd alleen am2+ cpu's die niet boven de 95 watt komen.
nu wil het geval dat ik een Phenom 9850 BE heb gekocht. Omdat de 9850 in de cpu support lijst van het moederbord staat, heb ik niet verder gekekeken of hij verder wel ondersteund wordt. Tot ik er achter kwam dat er 3 verschillende versie's van de phenom 9850 zijn. En toevallig staat de 9850 Black Edition niet in de support lijst. Waarschijnlijk omdat hij een te hoog wattage heeft namelijk 125 watt. De support van MSI reccommend dat ik het niet ga proberen. maar als ik vraag of ik mag overklokken recommenden ze net zo goed dat ik het niet moet gaan doen.

de grote vraag is nu, kan ik het zonder risico's gaan proberen aan te sluiten of raden jullie als experts aan om de cpu weer door te verkopen.

bij voorbaat dank

emilioNL

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:42
Ik heb ooit een 125W AM2+ cpu op een AM2+ mobo gezet die ook maar tot 95 Watt ging. Ging in principe goed, zolang de processor niet volledig belast werd. Als dit wel gebeurde ging ontstond er een BSOD.
Of het schadelijk is? Durf ik niet te zeggen.
Of het zonder risico is? Durf ik niet te zeggen.
Hou er alleen rekening mee dat je dus nooit de volle power van je CPU kan benutten want als ie echt aan het werk moet valt je systeem uit. Als ik jou was zou ik een ander mobo overwegen in ieder geval. Of je CPU verkopen en een ander nemen ;)

Desktop | Server | Laptop

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-04 13:04
onderklokken?

maarja daar zal je deze cpu vast niet voor gekocht hebben :-)

Verwijderd

Ondervolten en je vingers gekruisd houden :).

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-05 18:56
Het aantal mosfets is relatief weinig vergeleken met een 140 watt certified moederbord, ook is er geen koeling aanwezig. Wat je kunt doen:

- Heatsinks kopen en die op de mosfets plakken
- Van 2.5 GHz naar 2.0 GHz gaan en dan zo'n laag mogelijke voltage uit zien te vinden

Edit: Was het woord vergeleken vergeten O-) iets andere zin..

[ Voor 12% gewijzigd door Red-Front op 04-06-2009 19:16 ]

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:09
Deze verkopen en er een AMD Phenom II X3 720 BE voor kopen? Die is wel 95Watt ;).

• emilionl
Red-Front schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 18:43:
Het aantal mosfets is relatief weinig vergeleken met een 140 watt certified moederbord, ook is er geen koeling aanwezig. Wat je kunt doen:

- Heatsinks kopen en die op de mosfets plakken
- Van 2.5 GHz naar 2.0 GHz gaan en dan zo'n laag mogelijke voltage uit zien te vinden

Edit: Was het woord vergeleken vergeten O-) iets andere zin..
oke bedankt allen voor antwoorden,

ik heb het anders opgelost, een am2+ mobo gekocht, M2N68-CM
nee ik wilde geen phenom II hebben omdat deze mij 90 heeft gekost en voor 180 heb je net een phenom II,
maar het verschil tussen die 2 is niet het dubbele tijdens gamen.
en onderclocken was zowiezo geen optie.

• tjverhagen
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
een phenom 2 heb je al vanaf 115 euro...

Verwijderd

Defeater schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 19:48:
Minder dan 100 euro bedoel je. ;)

• emilionl
Defeater schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 19:48:
een X3 en 1.8GHZ zeker, ik hb ze op de gangbare sites niet kunnen vinden

Verwijderd

Pricewatch?

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:09
Nee, een X3 720BE@2.8GHz (stock) en losse multiplier voor zo'n 120 euro.
klikkie

• emilionl
AlexV schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 22:21:
Nee, een X3 720BE@2.8GHz (stock) en losse multiplier voor zo'n 120 euro.
klikkie
die X3 zal niet het dubbele aan FPS gaan geven in games. nog zal hij het dubbele scoren in benchmarks.
dus is hij niet de 1.5x de prijs die ik heb betaald waard.

• tjverhagen
  • Niet online
emilionl schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 22:13:
[...]

een X3 en 1.8GHZ zeker, ik hb ze op de gangbare sites niet kunnen vinden
Een X3 op 1.8 GHz bestaat niet slimbo. En hiervoor is de pricewatch uitgevonden. Klikkerdeklik

• tjverhagen
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 19:55:
[...]

Minder dan 100 euro bedoel je. ;)
Excuses, was de X2 vergeten :>

• PhWolf
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-05 23:53
emilionl schreef op maandag 08 juni 2009 @ 19:15:
[...]

die X3 zal niet het dubbele aan FPS gaan geven in games. nog zal hij het dubbele scoren in benchmarks.
dus is hij niet de 1.5x de prijs die ik heb betaald waard.
Dat is een nonargument als je het mij vraagt. Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat de prijs/prestatie verhouding van een processor gelijk zal blijven als je ie anderhalf keer zo duur wordt. Sterker nog, voor ongeveer de helft van wat je voor je tweedehands Phenom hebt betaald kun je namelijk ook een gloednieuwe Athlon X2 halen die in de meeste games nauwelijks onder doet voor je Phenom. Verder zou de score in benchmarks op zichzelf nauwelijks een relevante graadmeter moeten zijn voor de keuze van een processor, tenzij je een fanatiek overclocker/benchmarker bent.
De prijs/prestatie verhouding gaat bij processors bijna altijd drastisch omlaag wanneer je een duurder model wil. Desalniettemin weerhoudt dat veel mensen er niet van om toch voor die hoger geklokte proc te gaan die nèt dat beetje meer geeft.

• emilionl
PhWolf schreef op maandag 08 juni 2009 @ 23:08:
[...]

Dat is een nonargument als je het mij vraagt. Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat de prijs/prestatie verhouding van een processor gelijk zal blijven als je ie anderhalf keer zo duur wordt. Sterker nog, voor ongeveer de helft van wat je voor je tweedehands Phenom hebt betaald kun je namelijk ook een gloednieuwe Athlon X2 halen die in de meeste games nauwelijks onder doet voor je Phenom. Verder zou de score in benchmarks op zichzelf nauwelijks een relevante graadmeter moeten zijn voor de keuze van een processor, tenzij je een fanatiek overclocker/benchmarker bent.
De prijs/prestatie verhouding gaat bij processors bijna altijd drastisch omlaag wanneer je een duurder model wil. Desalniettemin weerhoudt dat veel mensen er niet van om toch voor die hoger geklokte proc te gaan die nèt dat beetje meer geeft.
ik heb ook niet gesteld dat de verhouding ten alle tijden gelijk blijft.
ik stelde dat ik voor mijn eigen portemonnee een gelijkblijvende verhouding wil, of in iedig geval in de richting.
dus omdat ik een gelijkblijvende verhouding wil houden zou het een non argument zijn.
ik vind het een non argument om een CPU te kopen om net dat beetje meer te halen, je spekt alleen de bankrekening van mr. amd of mr. intel.

als je het over een amd 6000+ hebt of hoger genummerde modellen hebt, missen die de brute kracht in benchmarks, en zelfs met hun hoog geklokte ghz halen ze minder FPS en in statische benchmarks veel minder punten.
Verder zou de score in benchmarks op zichzelf nauwelijks een relevante graadmeter moeten zijn voor de keuze van een processor, tenzij je een fanatiek overclocker/benchmarker bent.
maar nu ben ik toch beniewd naar wat een echte graadmeter zou moeten zijn om een cpu te kopen?

Verwijderd

Waarom koop je niet gewoon een nieuw moederbord? Goeie processor, minder goed bord. Dan vervang je het bordje toch?

• emilionl
emilionl schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 17:59:
[...]

oke bedankt allen voor antwoorden,

ik heb het anders opgelost, een am2+ mobo gekocht, M2N68-CM
nee ik wilde geen phenom II hebben omdat deze mij 90 heeft gekost en voor 180 heb je net een phenom II,
maar het verschil tussen die 2 is niet het dubbele tijdens gamen.
en onderclocken was zowiezo geen optie.
ik heb het ook al opgelost zie hier...
Pagina: 1