wachttijd tussen twee verffases

Pagina: 1
Acties:
  • 23.389 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocean015
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Na een tijdje het forum gevolgd te hebben wil ik nu zelf wat gaan spuiten. Ik wil beginnen met mijn vaste telefoon en daarna mijn pc...

Hiervoor heb ik het standaard copy/paste-verhaal doorgelezen (zie bijv. http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/126412). Alles is helder beschreven, maar ik heb nog wat vraagjes over de droog/wacht-tijd tussen de verschillende verffases.

Klopt het dat je

1) tussen primer en laklaag moet wachten tot de primer droog is, dan licht schuren en aan de eerste lak laag beginnen

2) na de laklagen meteen door kan naar de blanke lak (na de twee minuutjes droogtijd van de lak, dus zonder schuren)?

Vooral de eventuele wachttijd tussen lak en blanke lak is voor mij nog onduidelijk.

Verder zou ik graag willen weten of een DUNNE laag primer voldoende is, of dat meerdere dunne lagen 'beter' zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-05 13:37

MRic3

Of praat ik weer poep?

1. Ja, je moet meestal wachten tot de primer droog is (ligt aan het type primer maar meestal mot je wachten tussen de 10 min. en 24 uur!!!!)

2. Blanke lak is meestal niet nodig bij een goede dekkende lak. Heb je een metallic of mica lak (glitter glitter glimmer) dan moet je absoluut NIET schuren tussen de laklagen. De basis lak (de kleur glitter en glimmer) WEL goed laten uitdampen (hij mag niet meer blinken) liever iets te lang wachten als te kort. Spuit je te snel de blanke lak dan krijg je een craquele effect en ken je weer bijna van het begin af aan beginnen om het weg te schuren... Alhoewel, als dat regelmatig is dan is het ook wel mooi...

suc6

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRic3

MRic3

Of praat ik weer poep?

OH ja,

en deze keer weet ik zeker dat ik geen poep praat want dit is MIJN VAK !!!!!

comp. is mun hobby...NOG B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22858

heb jij geluk dat er een verfdeskundige onder de tweakers zit.

Om te beginnen. Een primer is je eerste laag die zorgt voor de hechting tussen de ondergrond (kunststof) en je volgende laag. Het principe van hechting berust hier op een chemische hechting (wat de beste is). M.a.w. de primer maakt de ondergrond "week" waardoor deze gigantisch vast zit en ook niet meer te verwijderen is (doorgaans). De droging van deze lagen is afhankelijk van het bindmiddel en de manier van drogen (fysisch, chemisch of oxidatief). Waarschijnlijk is de droging fysisch, en gaat vrij snel. Dit staat waarschijnlijk wel op de spuitbus. Een en ander kun je bijvoorbeeld beinvloeden m.b.v. een fohn. Niet te dicht erop.

In principe kun je wel stellen dat de verf droog is als ie niet meer pikt. Hij kan dan nog wel vers zijn en makkleijk te beschadigen. Wel kun je m dan overspuiten in de kleur waarin je m wilt hebben.

Het grootste risico bij spuiten is het ontstaan van zgn. zakkers. Deze krijg je wanneer je niet overal even veel verf hebt zitten (zwaartekracht). Dus je moet systematisch spuiten waardoor je overal even veel verf hebt zitten. Dus niet hier een beetje en daar een beetje. Het werken in banen verient de voorkeur. bv. van boven naar beneden, en van links naar rechts.

Tip: spuit de eertse kleurlaag zeer dun, en laat deze een paar minuten drogen. Spuit vervolgens de tweede laag wat dikker. Het nog vers zijn van die eertse laag voorkomt zakkers (omdat ie a.h.w. pikt) en zorgt voor een goede intercoat-hechting (tussen 2 lagen). Laat weer even drogen en spuit indien nodig nog een keer.

Je zal dit moeten herhalen totdat alles gedekt is en je tevreden ben met het resultaat.

Ga nooit poetsen als je een zakker hebt, maar wacht tot de verf droog is en slijp de zakker eruit met waterproof schuurpapier (P1000-P1200 (dit zijn groftes) vervolgens bijprimeren en geheel overspuiten.

Blanke lak hoef je niet te gebruiken, dunkt mij. Dit wordt enkel en alleen gebruikt bij sommige mettalic lakken die aluminium-deeltjes bevattten. Oxidatie voorkomen. Er zijn ook genoeg metallic lakken die dat niet nodig hebben. Het is maar hoe moeilijk je het wilt maken..

M.v.g.

Iscarion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRic3

MRic3

Of praat ik weer poep?

Ik had het niet beter kunnen zeggen Iscarion :):):)

Maar maak het niet allemaal te technisch voor die gasten he... eigenlijk is het heel simpel RTFM..

p.s. jij bent een theoretische autospuiter ;););) ???? of nie ???

edit:
tat wypefauten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 28 februari 2001 20:40 schreef MRic3 het volgende:p.s. jij bent een theoretische autospuiter ;););) ???? of nie ???
Klopt, ik heb beschermings en afwerkingstechnieken gestudeerd aan de HTS. Ik werk nu bij een schildersbedrijf. Maar ik spuit ook incidenteel. Alleen geen auto's. Wel radiatoren, wanden etc. Maar het komt allemaal op hetzlefde neer. Je moet alleen goed de tekst op de spuitbus lezen en anders het technisch informatieblad vragen. ;)

Maar nee, ik denk niet dat ze het echt begrijpen. Het is ook niet echt makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRic3

MRic3

Of praat ik weer poep?

Ik heb hetzelfde gedaan alleen niet afgemaakt (wel de MTS helemaal) en ik heb nou een eigen spuiterij en schildersbedrijf en wij spuiten eigenlijk alles .... behalve auto's :). Te veel gezeik mee...

1 van mun leukste computer spuit opdrachten was wel een proef serie spuiten van CTX monitoren in 2 kleur metalic (zilver/blauw scherm met blauwe knopjes)... Gezeik mee gehad joh... echt ras BRAS kwaliteit die kunststof van CTX. Scheuren in de oppervlakte van het kunststof niet normaal, Ze wilden de schuld aan mij geven maar k'hep zelfs de TNO erbij moeten halen om te bewijzen dat het doordat de verkeerde kunststof verwerking kwam bij spuitgieten (te koud, lage druk, verkeerde mal, reststoffen in kunstof en weet ik het nog meer)

Uiteindelijk waren ze overtuigd en de 2e proef serie was van een andere batch.... wij weer proefspuiten zelfde systeem... perfect (en ik vond het ook echt mooi) ... kwamen ze met de vraag aan of ik er even 2000 wilde doen.... in 2 weken.... DAAAAGGG :):):)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRic3

MRic3

Of praat ik weer poep?

OH ja, ik heb je handleiding wel eens gelezen en hij is vrij compleet, het enige wat ik miste is dat ze allemaal moeten proberen om een spuitbus te krijgen met een ovale spuitmond.... anders valt er niet echt goed mee te spuiten... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wel een supertoffe opdracht. Maar 2000 in 2 weken, is 1000 per week. Is 200 per dag. Is 26 per uur. Mwoh, is misschien een beetje veel. Had je kunnen uit besteden aan collega's. Maar ik weet niet of de prijs goed was. Op dat soort klussen kun je wel een boel winst maken, denk ik. Maar je moet het wel kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-06 14:13

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Hmmm ik had dus de verkeerde primer/verf combinatie... kan het wel samen gebruiken, maar de primer moet eerst 1 hele week drogen!!!

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klopt van die spuitmond. Ze moeten zich ook realiseren dat ze beter 2 spuitbussen leeg kunnen spuiten door vanaf een wat grotere afstand te spuiten (20-30cm) dan met 1 spuitbus de klus te klaren. En het beste kunnen ze een matte lak kiezen, daar zie je sinasappel-effect en andere oneffenheden minder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Onzin, een primer die een hele week moet drogen. Kan ik me niet voorstellen. Of je moet je object buiten in de kou gezet hebben. Dan kan het wel ff duren ja.

Nog een andere tip!!!!

Als je klaar bent met spuiten hou de spuitbus dan even op de kop en spuit m door tot je alleen nog maar blank gas uit de spuitopening ziet komen. Dus geen kleur meer. Je voorkomt hiermee dat ie verstopt raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-06 14:13

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op woensdag 28 februari 2001 21:25 schreef Iscarion het volgende:
Onzin, een primer die een hele week moet drogen. Kan ik me niet voorstellen. Of je moet je object buiten in de kou gezet hebben. Dan kan het wel ff duren ja.
Nie goed gelezen... k had verkeerde combinatie... zouden kunnen gaan reageren als ze te snel op elkaar gespoten werden...:(

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRic3

MRic3

Of praat ik weer poep?

Op woensdag 28 februari 2001 21:25 schreef Iscarion het volgende:
Onzin, een primer die een hele week moet drogen. Kan ik me niet voorstellen.
Ja, Iscarion is toch echt wel mogelijk. Vooral in de schilderswereld waarbij we nu werken met watergedragen primers op acrylaat basis is het soms echt 1 week wachten voor dat het hecht.... erg vreemd om te zien en vertel dat maar eens tegen je opdrachtgever. Je kan het wel na 24 uur afwerken maar de hechting is klote dus je ken (en hoef niet) te schuren.

Spuitwerk/werk uitbesteden dat doe ik niet. Zeker niet als het zo'n preciese spoedklus, waarbij ze ook nog gingen zeiken over de prijs (alles moest gespoten worden met metallic autolak (dus 3x) en afgewerkt met blanke lak dus tel uit je prijs). CTX zakt maar in de stront met hun bras monitoren, "dat heb jij fout gedaan en we stellen jullie aansprakelijk" en dan mij een beetje opjagen, ben GVD geen K'nijn!!! Wij maak ons eigen werk, onze kwaliteit, op onze manier en dan hebben wij de verantwoording... anders niet... :) :) :)

En wat betreft dat reageren van de primer en laklaag... is wel mogelijk... beter moeten orienteren voordat je begint... RTFM!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op woensdag 28 februari 2001 21:07 schreef MRic3 het volgende:
Ik heb hetzelfde gedaan alleen niet afgemaakt (wel de MTS helemaal) en ik heb nou een eigen spuiterij en schildersbedrijf en wij spuiten eigenlijk alles .... behalve auto's :). Te veel gezeik mee...

1 van mun leukste computer spuit opdrachten was wel een proef serie spuiten van CTX monitoren in 2 kleur metalic (zilver/blauw scherm met blauwe knopjes)... Gezeik mee gehad joh... echt ras BRAS kwaliteit die kunststof van CTX. Scheuren in de oppervlakte van het kunststof niet normaal, Ze wilden de schuld aan mij geven maar k'hep zelfs de TNO erbij moeten halen om te bewijzen dat het doordat de verkeerde kunststof verwerking kwam bij spuitgieten (te koud, lage druk, verkeerde mal, reststoffen in kunstof en weet ik het nog meer)

Uiteindelijk waren ze overtuigd en de 2e proef serie was van een andere batch.... wij weer proefspuiten zelfde systeem... perfect (en ik vond het ook echt mooi) ... kwamen ze met de vraag aan of ik er even 2000 wilde doen.... in 2 weken.... DAAAAGGG :):):)
Weet je of CTX inmiddels al beter kunststof gebruikt? Ik heb een VL950/T en die wil ik misschien wel een keer een kleurtje geven (net als mijn case)...

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocean015
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is een blanke lak niet ALTIJD noodzakelijk wanneer je iets verft dat veel wordt aangeraakt (zoals in mijn geval een telefoon)?
Gewoon voor de stevigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
MRic3 leest dit zeker niet meer? Ik kan je alleen niet mailen omdat je je mail adres niet hebt ingevuld :(

Maar wat ik dus wilde weten was of ik mijn CTX monitor wel of niet kan verven (hij is 1,5 jaar oud)... Dat lag aan de kunststof die ze gebruikten?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In principe kun je alles schillderen. Het probleem is dan vaak dat je het ook bij moet houden. Voor elke ondergrond bestaat wel een primer.

En ja, je kan je monitor prima schilderen. Ik zou alleen ff een proefje zetten op de achterkant. Je zult bij een autozaak, of verfwinkel een spuitbus moeten halen. Ik kan je niet zeggen welke. Daar moet je even naar vragen. En vraag anders naar een technisch documentatie blad. Daat staat alles haarfijn op. Als ze dat niet hebben kunnen ze het in ieder geval voor je aanvragen.

Een blanke lak is zeker niet noodzakelijk, maar kan ook geen kwaad. Als je geen metallic lak gebruikt moet je daar zeker niet aan beginnen. Gewoon 3-4 of 5 lagen aanbrengen. En de slijtage zal wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRic3

MRic3

Of praat ik weer poep?

Op donderdag 01 maart 2001 21:09 schreef Grrrrrene het volgende:
MRic3 leest dit zeker niet meer? Ik kan je alleen niet mailen omdat je je mail adres niet hebt ingevuld :(

Maar wat ik dus wilde weten was of ik mijn CTX monitor wel of niet kan verven (hij is 1,5 jaar oud)... Dat lag aan de kunststof die ze gebruikten?
Solly voor de laate reactie, ik was te ziek om nog achter de comp. te zitten...... Maar kort door de bocht (zoals Iscarion al zei) je kan alles schilderen/ spuiten, je kan het nooit precies vertellen hoe het eruit ziet van tevoren maar een goed eindresultaat is altijd mogelijk alleen moet je af en toe iets meer werk dur voor doen. En wat betreft dat proefje zetten op de achterkant wat Iscarion zei...doe het op de binnenkant :):):) en dan nog weet je niet zeker of het goed lukt wat de haarscheurtjes kwamen (oor zoals ik al zei verkeerde spuitgiet methode) alleen rond de uitsparingen voor de knopen en op de hoeken... dus. De oplossing daarvoor was de haarscheurtjes plamuren en overspuiten....:r:r:r karwei

Pagina: 1