Toon posts:

Koeler begint te blazen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen iedereen,
Ik heb gister een GeForce 9600 GSO in m'n pc gezet, dus ik was er blij mee en ging spelen. Echter begon de koeler na 10 minuten te blazen als een gek. Mijn vraag is dus nu of ik misschien de max. temperatuur van m'n pc wat kan opschroeven dat hij niet meer gaat blazen ofzo. Ik heb SpeedFan al, en die zegt het volgende:

Core : 74C
Temp1: 49C

Greetz

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:08

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Is het niet zo dat je een soort hybride koeler hebt, dat als de kaart idle is dat de koeler niet draait en dat als ie warm wordt dat de fan dan wel gaat draaien, verder is het misschien handig om wat meer te posten over de kaart.

Wat je ook kunt doen is de temperaturen in de gaten houden en kijken of de kaart niet te warm word voordat de koeler aan slaat.

De temps die je noemt zijn trouwens niet problematisch, de fan kun je in de meeste gevallen wel regelen met tools als rivatuner of GPU-tool.

Signature

Verwijderd

Topicstarter
nVidia GeForce 9600 GSO met 384mb RAM. Er zit op die videokaart een kleine fan die wel draait. De temperatuur van de GPU is 74 graden. Maar er zit toch zeg maar een alarm in een computer dat als hij over een bepaald aantal graden gaat dat er een soort alarm af gaat? Misschien kan mijn temperatuur iets hoger en gaat de koeler dan niet blazen. (het moet me pc natuurlijk ook niet fucken :P)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-01 23:38

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Je moet ervoor zorgen dat je PC koeler blijft, betere luchtstroom vanuit de kamer regelen.
Dan heb je kans dat de fans minder snel aanslaan, maar dat ze dat doen, heeft een reden.

Alles kan stuk.

• BGB4rn

BGB4rn

Nee, er zit waarschijnlijk geen alarm in, je pc slaat dan gewoon af geloof ik, of je gpu brand door, maar is het zo dat je deze temps idle hebt, en draait de fan dan ook ? als je deze temps idle hebt is er waarschijnlijk iets mis met je koeling.

en van welk merk is de videokaart zegmaar ?

Signature

Verwijderd

Topicstarter
het is van XFX. Me koeler blaast sowieso al normaal, maar als ik dan game begint hij hard te blazen.
EDIT: Ik zag tijdens het CoD4 spelen dat de GPU 78C werd ipv 74, dus ik denk dat hij bij 80C begint te blazen.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2009 10:52 ]

• _FrostBite_
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-01 12:33
is de temperatuur tijdens het gamen 74C of is dat als je gewoon wat in op je bureuablad zit te werken. als dit niet tijdens het gamen is dan zou je eens moeten kijken naar de airflow in je kast. Hoeveel casefans heb je? en waar zitten die? verder ben ik wel benieuwd wat de rest van je temps zijn van je pc.

de regeling van de fan op je videokaart is zo geregeld dat naarmate de temp hoger word dat de fan ook steeds harder gaat blazen, dit gaat in verschillende stapjes.

wat je zou kunnen doen is tijdens het gamen/ of furmark (furmark is een stress test) je temps opnemen. is dit boven de 80/90 graden dan is er wat verkeerd. is dat niet zo dan kan je met rivatuner de toleranties van de fan aanpassen zodat hij op een later moment harder gaat draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Bij het gamen word hij rond de 78C, 74C als ik op me bureaublad ben.
Onder me voeding heb ik zegmaar zo een ventilatortje, en op me moederbord heb ik een koeler zitten. (en die fan op die videokaart dan).

Mijn andere temperaturen:
Temp1: 52C
Temp2: -128C
Temp3: 56C
HD: 39C
Core: 74C
Ambient: 53C

• BGB4rn

BGB4rn

temp 2 klopt niet, die kun je uitzetten in speedfan.

Er is niet echt iets aan de hand, als je betere koeling wil kan ik je de Accellero S1 Rev 2 aanraden :)

Signature

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-01 20:10
Wat je ook kan doen ipv Riva tuner gebruiken is Nvidia System tools gebruiken hiermee kan je ook een mooi grafiekje maken hoe hard de fan moet blazen bij welke temperatuur.

http://www.nvidia.co.uk/o...system_tools_6.03_uk.html

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-01 13:38

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Ik heb 2 x 9600 GSO XXX (XFX) in SLi, maar die draaien zelf onder 3Dmark2006 maar halve snelheid, als ze dat al halen. Alleen tijdens het opstarten draaien ze "volgas", zodra windows wakker is gaan ze in de idle modus draaien...

Atari 4 ff'r 😊

Verwijderd

Topicstarter
Ok, en wat wilt dat allemaal precies zeggen? Ik ben nou niet een expert op het computergebied :p

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-01 13:38

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Zet je kast eens "open" (zijpaneel) tijdens het gamen, kijken of geheel gewoon niet te warm wordt. Dus zorgen voor betere airflow. Kijken wat er dan gebeurd.

Atari 4 ff'r 😊

Verwijderd

Topicstarter
Van binnen word het niet echt warm, alleen m'n voeding (maar dat is neem ik aan logisch).
Het maakt op een gegeven moment gewoon een hard blaas geluid en dat is gewoon kut.

• _FrostBite_
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-01 12:33
je zou kunnen kijken wat je kan bereiken met het aanpassen van de fansnelheden. dus normaal iets harder zetten(idle) en dan langzamer op laten lopen. mogelijke programmas zijn al eerder genoemd.

als dat niet werkt moet je even naar je airflow kijken. zoals ik nu hoor van jou heb je gaan extra casefans in je kast zitten. deze zijn tog wel noodzakelijk voor een goede doorstroming.

als dit niet werkt heb je nog een laatste keuze. en dat is dan een aftermarket koeler te monteren. deze werken vrijwel altijd stukken beter als de standaart koeling die op je videokaart zit.
Pagina: 1