Toon posts:

Sendmail configureren onder CentOS 5.3 op VMware

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om de één of andere reden krijg ik sendmail niet zodanig geconfigureerd dat er mailtjes naar 'buiten' worden verstuurd. Ik ben relatief nieuw op het gebied van Linux en al helemaal als het virtueel onder vmWare draait.

Ik heb gisteren een dag zitten stoeien, zonder succes. Het enige dat ik wil is smtp onder sendmail configureren. Niets meer niets minder en toch... :(

Configuratie
  • Host: Windows XP sp3
  • VMware: server 2.0.1 build 156745
  • Guest: CentOS release 5.3 (Final)
  • Netwerk guest OS staat op DHCP en verbind met het fysieke netwerken d.m.v. NAT
Wat ik al heb geprobeerd
De smtp server van mijn ISP gebruiken m.b.v. de volgende tutorial:
http://cri.ch/linux/docs/sk0009.html
De smtp server van gmail gebruiken m.b.v. deze tutorial:
http://tech.bluesmoon.inf...l-smtp-with-sendmail.html

In beide gevallen geen succes. Als ik vanuit de terminal type: mail -s test mijnemail@gmail.com gevolgd door tweemaal ctrl-d, dan zou ik een mailtje verwachten, maar helaas. Als ik in de terminal de maillog tail (tail -f /var/log/maillog) dan zie ik niets gebeuren :?

Nu ben ik heel benieuwd/gefrustreerd :P waar dit aan kan liggen en hoe ik mijn vinger er achter kan krijgen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 09:15:
In beide gevallen geen succes. Als ik vanuit de terminal type: mail -s test mijnemail@gmail.com gevolgd door tweemaal ctrl-d, dan zou ik een mailtje verwachten, maar helaas. Als ik in de terminal de maillog tail (tail -f /var/log/maillog) dan zie ik niets gebeuren :?
Draait Sendmail wel?

En verder is het misschien wel aan te raden om Postfix te gebruiken in plaats van Sendmail ;) Sendmail is qua configuratie nu niet bepaalt een fijne mail server :X

Verwijderd

Topicstarter
Als ik in de terminal inklop: service sendmail status
sendmail (pid 3780 3099 3091) is running...

Dus lijkt het erop dat sendmail draait.

Ik ga eens kijken naar postfix

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05-2025
Je hoeft niet gelijk over te stappen. Kijk eens naar /etc/mail/sendmail.mc. Regels die je aan moet passen / toe moet voegen:
code:
1
2
3
4
5
6
define(`SMART_HOST', `smtp.provider.com')dnl
DAEMON_OPTIONS(`Port=smtp, Name=MTA')dnl
MASQUERADE_AS(`mydomain.com')dnl
FEATURE(masquerade_envelope)dnl
FEATURE(masquerade_entire_domain)dnl
MASQUERADE_DOMAIN(mydomainalias.com)dnl

En dan het volgende commando (zorg dat de make en sendmail-cf rpms geinstalleerd zijn):
code:
1
make -C /etc/mail

En dan herstarten natuurlijk :).

[ Voor 3% gewijzigd door riddles op 04-06-2009 21:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in er in ieder geval achter waarom de maillog niet wordt gevuld. Ondanks dat de syslog service gestart is, moet ik hem herstarten (service syslog restart) waarna er wel wordt gelogd.

Ik heb gelezen dat ik via telnet is staat zou moeten zijn om een verbinding te maken met de smtp server. Nu wil het geval dat ik vanaf mijn macbook via de terminal wel connect kan maken, maar vanaf mijn Win XP machine en CentOS machine niet :(

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:03
Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 09:37:
Ik heb gelezen dat ik via telnet is staat zou moeten zijn om een verbinding te maken met de smtp server. Nu wil het geval dat ik vanaf mijn macbook via de terminal wel connect kan maken, maar vanaf mijn Win XP machine en CentOS machine niet :(
Telnetten vanaf de CentOS machine naar localhost (poort 25) ja! Het is toch niet te bedoeling dat hij mail van Jan en alleman gaan relayen, dus waarom zou poort 25 naar buiten toe open moeten staan? :X

[ Voor 7% gewijzigd door gertvdijk op 05-06-2009 11:22 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
gertvdijk schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 11:20:
[...]

Telnetten vanaf de CentOS machine naar localhost (poort 25) ja! Het is toch niet te bedoeling dat hij mail van Jan en alleman gaan relayen, dus waarom zou poort 25 naar buiten toe open moeten staan? :X
Ik wil niet naar de localhost telnetten, maar naar de smtp van mijn ISP. Dan lijkt het me niet noodzakelijk om poort 25 open te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Na lang, lang, lang zoeken heb ik dan eindelijk gevonden waar het probleem zich voordeed.
McAfee (enterprise 8.0.0) gooide, zonder dit te melden, roet in het eten en zorgde ervoor dat ik geen telnet sessie kon opzetten met de smtp server.

McAfee uitschakelen, sendmail.mc nog een beetje tweaken en voila. mail in de box :)
Pagina: 1