[Win2003]Verdwijnen van schijfruimte

Pagina: 1
Acties:

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:38
Vorige week kreeg ik opeens rare pieken in mijn dataverkeer van mijn windows 2003 server te zien. Waar het dataverkeer vandaan kwam of waar het heenging is voor mij onbekend. Er werdt op dat tijdstip geen gebruik gemaakt van ftp toeging of html verkeer. Met wat updates + extra controle van firewall heb ik dit kunnen voorkomen. Mijn conclusie is ook dat mijn server gehacked is.

Het probleem waar ik nu tegen aanloop is dat er opeens 20 GB is verdwenen is van mij c: schijf. Als ik eigenschappen van de schijf weergeef zie ik dat mijn schijfruimte 43 Gb is. Als ik alle mappen selecteer en ik bekijk hoeveel schijfruimte ik heb verbruikt lees ik dat er 20 GB is verbruikt. Toch geeft windows aan dat er maar 3 GB vrij is.

Het is voor mij onduidelijk waar de 20 Gb heen is gegaan, omdat ik deze niet weer kan vinden op de c schijf. Ik hoop toch dat ik erachter kan komen waar deze 20 Gb heen gegaan zijn. De schijf is overigens niet beschadigd.

[ Voor 4% gewijzigd door grote_oever op 03-06-2009 23:46 ]

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Volume Shadow Copies?
Hidden files :+
Kijk eens met een alternatief programma als tree-size-pro. Maar aan de andere kant als je server gehacked is, wil je hem dan niet liever volledig opnieuw installeren dus ook formateren. Ik zou die machine namelijk niet meer vertrouwen.

• grote_oever
LuckyY schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 08:29:
Volume Shadow Copies?
Hidden files :+
Kijk eens met een alternatief programma als tree-size-pro. Maar aan de andere kant als je server gehacked is, wil je hem dan niet liever volledig opnieuw installeren dus ook formateren. Ik zou die machine namelijk niet meer vertrouwen.
Ik heb tree-size-pro niet gebruikt, maar wel een ander programma om de size van directory's en sub directory's weer te geven. Deze geeft echter hetzelfde aan als windows verkennen en er blijft dus 20 GB weg. Maar ik zal het toch even proberen.

De format wil ik het liefst zo lang mogelijk uitstellen, omdat de afstand tussen mij en de datacenter behoorlijk ver is :) Dus het liefst hoop ik een oplossing te vinden die ik remote kan afhandelen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Gaat niet.
Zolang jij die bak niet down gooit blijf je voor pubstro/zombie spelen, en als je dat inzicht mist verbaast het me ook niet dat je het niet voor elkaar krijgt op de obvious plekken te zoeken waar je met je normale credentials niet bij kunt (SVI folders, andere plekken waar attrib -r -h -s je dingen wel kan laten zien).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-02 10:21
Shadow Copy Service kan heel goed het probleem zijn. Bij een klant wel eens meegemaakt dat ze die getracht hadden in te schakelen en later weer uit te zetten. Hierbij was iets corrupt geraakt waardoor dit niet goed gelukt was. De server begon steeds meer diskruimte op te snoepen (dat op magische wijze leek te verdwijnen en niet meer zichtbaar was in Tree-Size of andere tools).

Na wat tweaken deze bestanden kunnen opschonen en de service op de juiste manier gedisabled.

Je kunt eens kijken of je jezelf (TIJDELIJK) rechten kunt geven op de "System Volume Information" map en zien hoe groot die map werkelijk is.

[ Voor 10% gewijzigd door mbaltus op 04-06-2009 16:47 ]

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-02 10:22
Als het ding gehacked is, zou de verloren ruimte wel eens in alternative data streams opgeslagen kunnen zijn. Die vind je niet zomaar met explorer, DIR (behalve vanaf Vista) en andere commando's. Er is een tool LADS wat een drive kan scannen op dit soort "files".

LADS /s /a geeft een overzicht van alternative streams in de huidige directory plus subdirectories

[ Voor 18% gewijzigd door DigiK-oz op 04-06-2009 17:43 ]

Whatever

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:40
rootkit revealer van SysInternals Microsoft.

• grote_oever
Hartelijk dank! Ik heb even de server gescand en hij vind idd behoorlijk wat wii games op mijn schijf die ik niet geupload heb. De persoon (frost) heeft de files geupload in de directory c:\system volume information.

Dit is gelukkig is stap dichter bij...
Zolang jij die bak niet down gooit blijf je voor pubstro/zombie spelen, en als je dat inzicht mist verbaast het me ook niet dat je het niet voor elkaar krijgt op de obvious plekken te zoeken waar je met je normale credentials niet bij kunt (SVI folders, andere plekken waar attrib -r -h -s je dingen wel kan laten zien).
Terecht opgemerkt, maar eigenlijk vraag ik niet om deze feedback. Daarnaast begrijp je natuurlijk wel dat "wat te doen bij een gehackte server" mij niet met de opvoeding is geleerd. Naast het feit dat ik graag leer van zulke ervaringen wil ik natuurlijk niet altijd de format oplossing gebruiken. Ik hoop dat je hier rekening mee kunt houden.

[ Voor 40% gewijzigd door grote_oever op 04-06-2009 23:21 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik ben het met Rolfie eens, ik zou zelf met alle ervaring die ik heb de bak ook formatteren. Je wil met een machine die publiek aan het internet hangt geen enkel risico lopen. Punt uit.

Je kan natuurlijk wel een image van de machine maken/virtualiseren ofzo om er achter te komen wat er precies mis is gegaan en je server voor de toekomst te bewapenen tegen dergelijke indringers. De machine is nu waarschijnlijk al zodanig overgenomen dat vrij weinig acties van jouw kant alle backdoors nog zullen sluiten die aangebracht zijn.

Zeker niet zonde van je tijd om uit te zoeken wat er gebeurd is, en inderdaad extreem leerzaam, maar niet echt een goed plan in een productieomgeving. Ik hoop dat je ons standpunt ook begrijpt :) Je wil niet het risico lopen dat bezoekers van je websites of watvoor andere diensten dan ook virussen binnenhengelen door jouw websites te bezoeken. Je zadelt dan de samenleving op met jouw probleem.

GoT is alleen niet echt de plaats waar je kunt verwachten dat je bij het handje genomen wordt, en stap voor stap beschrijft wat je moet doen. We denken graag met je mee, en er zijn al een aantal interessante opties geboden, dus ik stel voor dat je zelf alles op een rijtje zet en de in jouw ogen meest maatschappelijk verantwoorde beslissing neemt :)

[ Voor 18% gewijzigd door sanfranjake op 04-06-2009 23:44 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

grote_oever schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 23:16:
Terecht opgemerkt, maar eigenlijk vraag ik niet om deze feedback.
Dan moet je je vraag niet hier stellen eerlijk gezegd :)
Daarnaast begrijp je natuurlijk wel dat "wat te doen bij een gehackte server" mij niet met de opvoeding is geleerd.
Maar waarom draai je dan wel een server op een colo? Goes with the territory hoor.
Ook rekening houden met het worst/kaas scenario en wat je dan moet doen hoort bij je verantwoordelijkheden dan.
Naast het feit dat ik graag leer van zulke ervaringen wil ik natuurlijk niet altijd de format oplossing gebruiken. Ik hoop dat je hier rekening mee kunt houden.
Ik hou er ook rekening mee, immers: ik zeg offline halen.
Dat je daarna een image trekt voor forensisch onderzoek en je machine veilig maakt (en dat kan betekenen een herinstallatie) is iets wat je vaak genoeg tegenkomt als je gaat [search=server gehacked wat nu] bijvoorbeeld.

Don't be helpless :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1