Restauratie Elipson Orphee luidsprekers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-06 13:02
Ongeveer 20 jaar (!) geleden heb ik een set Elipson Orphee's gekocht (toen 1500 gulden per stuk) dus redelijk high-end. Het zijn zwarte zuilen van ongeveer 1 meter hoog. Ze zijn aan de buitenkant afgewerkt met een laag van ongeveer 4 mm dik eiken (geen fineer dus!) Technisch zijn de speakers 100% maar na 20 jaar hebben de kasten natuurlijk nogal wat geleden. Nu wil ik ze laten restaureren (strippen,schuren, vlak maken, spuiten ed) maar durf dit zelf eigenlijk niet goed aan. Weet iemand een adresje of heeft er iemand een idee waar ik dit kan laten doen (op redelijke afstand van Eindhoven)? Liefst wel iemand die verstand heeft van luidsprekers ivm het demonteren en opnieuw monteren van de speakers in de kast.

Thanx voor de input!

Luidsprekers zien er ongeveer zo uit (maar dan zwart)

http://www.hollandlink.nl/hifi/elipson-orphee.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
schopje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107284

Niet om je vraag te ondermijnen, maar gezien de huidige uurtarieven moet je je afvragen of je de speakers nog wilt laten restaureren (door een deskundige). Die speakers zijn 20 jaar oud en hebben 3000 gulden gekost.
Wellicht kan een meubelmaker/houtbewerker je uit de brand helpen. Het is echter de vraag of hij zorgvuldig kan werken met de mechanische/electronische onderdelen.
Ik weet niet wat je niet durft te doen, maar wat je kan overwegen is zelf de woofers en tweeters demonteren en de kasten laten bewerken en de boel weer monteren. Wel goed markeren welke woofers/tweeters bij welke kast hoort. Sommige fabrikanten passen de filter aan per gebruikte speakerunits. Het is dan een kwestie van met de meubelmaker goede afspraken maken over stof- en verfdicht afplakken (binnenkant van kast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09-2024

Pepperana

Brabander in hart .....

Precies wat Cyberjobe al zegt het moet qua uurtarief nog wel interessant blijven.
Ik ken verschillende kleine meubelmakers in de buurt van Eindhoven.
Liempde, Best en Oirschot. Dit zijn allemaal vakmensen met een klein bedrijfje in de branche.
Wel hebben ze allemaal geen verstand van speakers aansluiten etc.
Om daar iemand voor te vinden lijkt me zeer lastig.

Wil je een paar adressen pm me even.

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
bedankt voor de reacties

Ik begin inderdaad zelf ook steeds meer te twijfelen of het nog wel nut heeft. Ze hebben een mooi helder geluid maar dat hebben meer speakers...Het zelf demonteren van de speakers zal nog wel lukken maar ik vraag me inderdaad af of de electronika die er in ziet niet aangetast wordt bij de meubelspuiter...
Conclusie: waarschijnlijk ga ik een set B&W 685 (op B&W stands) aanschaffen..ik heb ze vandaag beluisterd en ze klinken zeer goed. Zeker met een prijskaartje van € 300 per stuk.

[ Voor 16% gewijzigd door Edje040 op 09-06-2009 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squilex
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-02-2014
Edwin,
Lees uit je bericht dat je waarschijnlijk een set van B&W gaat halen, erg netjes!
Ik heb eventueel interesse om je oude Elipson Orphee's over te nemen..
De pm functie kon ik hier niet vinden, dus doe ik het via hier. :)

Gr. Alex

Don't Copy Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Squilex schreef op maandag 08 juni 2009 @ 11:10:
Edwin,
Lees uit je bericht dat je waarschijnlijk een set van B&W gaat halen, erg netjes!
Ik heb eventueel interesse om je oude Elipson Orphee's over te nemen..
De pm functie kon ik hier niet vinden, dus doe ik het via hier. :)

Gr. Alex
Hoi Alex,

Mijn mailadres staat bij mijn profiel. Stuur ff een mailtje dan zal ik je wat foto's sturen. Kun je gelijk bekijken hoe ze er uit zien. Ik heb op dit moment ook een verzoek tot offerte tbv restauratie uitstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:24

EraZor

Don't mention the war

Je zou zelf ook nog met houtfineer aan de gang kunnen gaan. Vrij makkelijk te verwerken, niet heel erg duur, en je hebt ontzettend veel dessins. (check http://www.hout4sale.nl/Menu/Home.html, bijvoorbeeld (geen aandelen ;))
Jammer van je massieve eiken kasten, maar een heel stuk voordeliger dan een setje nieuwe B&W's.

Overigens: als je de aanschaf van nieuwe speakers overweegt, dan zou ik sowieso zelf eens proberen of je nog wat van je speakers kan maken: je zou ze heel strak en helemaal klaal kunnen maken met een vlakschuurmachine (als de panelen idd massief zijn ;)) en ze dan bijvoorbeeld alleen inolieën.

[ Voor 46% gewijzigd door EraZor op 09-06-2009 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
EraZor schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 09:14:
Je zou zelf ook nog met houtfineer aan de gang kunnen gaan. Vrij makkelijk te verwerken, niet heel erg duur, en je hebt ontzettend veel dessins. (check http://www.hout4sale.nl/Menu/Home.html, bijvoorbeeld (geen aandelen ;))
Jammer van je massieve eiken kasten, maar een heel stuk voordeliger dan een setje nieuwe B&W's.

Overigens: als je de aanschaf van nieuwe speakers overweegt, dan zou ik sowieso zelf eens proberen of je nog wat van je speakers kan maken: je zou ze heel strak en helemaal klaal kunnen maken met een vlakschuurmachine (als de panelen idd massief zijn ;)) en ze dan bijvoorbeeld alleen inolieën.
Dat zou kunnen ja...maar ik wil ze sowieso helemaal zwart zoals ze nu zijn. Ze passen dan het beste bij de meubels en de rest van mijn, ook zwarte, surroundspeakers (ALR Jordan)
Pagina: 1