• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05 18:53

l3p

www.^.nl

Topicstarter
Ik heb dus via vraag en aanbod een Core i7 940 van iemand gekocht.
Volgens diegene was hij maar 1 maand gebruikt.

Ik heb deze dus geinstalleerd, eerst met een Scythe mugen 2, en daarna met een Thermalright 120, beide hetzelfde resultaat

standaard, 2.93 Ghz 22x133 1.2 V
zijn de temps idle 35-40 en load 55-60

als ik hem OC naar 3.15 Ghz 143x22 1.2V (lichte overclock dus)
zijn de temps idle 43-48 en load 68-82 en krijg ik bsod en reboot mijn pc dus gelijk.

Nu heb ik dus de cpu er voorzichtig afgehaald en zie je dus ook dat de koelpasta niet helemaal door de druk (en zelfs zelf drukken en draaien) verspreid is. je ziet dus gewoon een afdruk in een soort H vorm.

Mijn vraag is dus, zou deze cpu niet meer vlak zijn, en zou dit kunnen komen door de vorige gebruiker ?

ps. ik ben ook niet echt een newbie op dit gebied, heb al zo'n 30 pc's gebouwd die nooit geen problemen hadden qua koeling.

mvg.
peter

L3p - MK - PV - WP

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Ik denk dat de heatspreader gewoon een beetje krom is op die CPU. Met temperaturen van ongeveer 80 graden gaat zo'n metalen heatspreader echt geen gekke dingen doen. Om de heatspreader te laten vervormen moet er wel zoveel hitte bij komen dat je CPU het al lang niet meer overleeft.

Ik heb toevallig ook de combinatie Mugen 2 en Core i7 en hier haal ik overgeklokt naar 3,5 GHz met 1,25 Vcore temperaturen van idle 42C en full load 63C bij een omgevingstemperatuur van ongeveer 19C.

[ Voor 26% gewijzigd door frankknopers op 03-06-2009 20:14 ]

Goud is geen geld

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Was het niet zo dat het bij de i7 vrij normaal is om eruit te klappen bij temperaturen boven de 65 graden Celcius? Je zou dit gemakkelijk moeten kunnen terugvinden in 1 van de Core i7 topics aangaande ervaringen, danwel overklokken.

• l3p

l3p

www.^.nl

Topicstarter
Hey frank, mijn pcmarkvantagerecordcollegavandehw.info :)

hmm dan is het wel een erg kromme cpu.
denk dat er dan niets anders op zit dan de cpu te lappen.
Wel vaag dat de verkoper er nooit geen last van gehad heeft .......

L3p - MK - PV - WP

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Niet iedereen klokt over he ;). Het kan natuurlijk zijn dat hij er gewoon op stock snelheden nooit last van heeft gehad, want jij geeft ook aan dat het pas gebeurt zodra je gaat overclocken.

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Vergeet overigens niet dan een crappy(of totaal gebrek aan) airflow een heel groot verschil in temperatuur van de processor op kan leveren.

• l3p

l3p

www.^.nl

Topicstarter
Diegene waar ik hem van heb koelt met water, en verkocht deze omdat hij zelf een corei7 975 binnenkreeg.

Airflow is er wel

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/?UserID=45974&FotoID=3507

L3p - MK - PV - WP

• Unagi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:47

Unagi

Always aware...

Er zijn i7 cpu's met een ver van ideale heatspreader. Of de temps de reboot veroorzaken betwijfel ik, mijn i7 is als het nodig is prima stabiel op 90-95C (100C TJMax), daarboven heb ik niet echt lang gedraaid. Tijdens oc'en wel regelmatig de cpu in de thermal throtte gehad, niet langdurig gestresstest maar wel prima stabiel voor zolang het duurde. Het zou kunnen zijn dat door het slechte contact een gedeelte van de cpu te warm wordt en dat het dan daar op hangt.

• l3p

l3p

www.^.nl

Topicstarter
hmm ok, ik heb nu dus de cpu koeler opnieuw gemonteerd, alleen nu met erg veel thermalright chillfactor ipv heel dun laagje arctic silver5

nu haal ik dus 3.49 Ghz 21x166 idle 43 load 65

morgen ga ik de cpu lappen (nog nooit gedaan)

op goed geluk :)

L3p - MK - PV - WP

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-05 00:12
Neem het hele topic over lappen goed door, en zorg dat je "lap-plaats" goed ingericht is - dan gaat het vast goed

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dit keer je wat beter informeren over wat je doet. Want 30 pc's in elkaar steken en dan de koelpasta niet goed krijgen is wel erg knullig hoor.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• l3p

l3p

www.^.nl

Topicstarter
Tsurany schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 23:51:
Dit keer je wat beter informeren over wat je doet. Want 30 pc's in elkaar steken en dan de koelpasta niet goed krijgen is wel erg knullig hoor.
Ehm sorry hoor, volgende keer wat beter lezen voordat je zon opmerking maakt.

Ik heb nu juist op de verkeerde manier de koelpasta aangebracht, erg veel, dit zodat de niet vlakke cpu wel contact maakt met de koeler. Hierdoor kwam ik er dus acter dat de cpu zeker niet vlak is.
En van al die 30 andere pc's waren de temperaturen altijd prima, dit omdat ik juist een erg dun laagje arctic silver5 aanbracht. Met een "hobbelige" cpu schijnt dit dus niet te werken.

L3p - MK - PV - WP

• Unagi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:47

Unagi

Always aware...

Tsurany schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 23:51:
Een collega van mij die dagelijks meerdere pc's bouwt is het ook overkomen. Je kan na het plaatsen en vastzetten van de koeler de koeler even loshalen om te kijken hoe de pasta zich verdeeld heeft. Na 30 pc's gaat er natuurlijk wat routine inzitten en kan je zo'n stap een keer overslaan.

• v0dka
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-07-2021
Als je toch gaat lappen, doe dan ook de TRUE meteen. Die onderkant is erg slecht.

oh en LOL @ idee dat de cpu is verbogen door de hitte _/-\o_

[ Voor 28% gewijzigd door v0dka op 04-06-2009 15:47 ]

• l3p

l3p

www.^.nl

Topicstarter
Wat een dag ......

Eerst al de zoektoch om het schuurpapier.

Was dus begonnen met p200, alleen dan wat je normaal op een rond schuurapparaat gebruikt . FOUT

daar zit dus stof aan de onderkant waardoor je dus juist je cpu bol schuurt.
Dat kon ik dus helemaal vlak gaan schuren met p600 zon 2.5 uur incl blaren op mijn vingers.
daarna nog een half uur met p1000, en nog een kwartiertje met p2000

Spiegeltje !

Toen ook maar gelijk de Thermalright aan gepakt.
Wat een klote ding om te schuren, rouwe vingers niet normaal.
2 uur verder, installeren maar.

Wat blijkt ... temperaturen 1 graad gezakt 8)7

Wat blijkt nu, de cpu holder stak dus de hele tijd gewoon iets uit, vond wel dat het wat moeilijk ging bij de eerste installatie, maar d8 dat daar toch niets mee mis kon zijn.

En nu dus door het cpu lappen was het alleen maar erger geworden, en dat terwijl ik zo trots was dat mijn cpu aan de koeler bleef plakken zo vlak.

Heb dus de beugel die over de cpu heengaat losgehaald van het onderste gedeelte. De koeler dus voorzichtig op de losliggende cpu geplaatst Ik moest en zou weten of het daar aan lag.

En waarempel .

Draai nu al 2 uur prime op 23x166 3815 Mhz 1.27V idle 42 load 60

Terwijl het een Asus P6T6 WS rev is is de cpu beugel van foxconn

Im happy again :)

morgen upload ik wel ff picje ergens van gelapte cpu

L3p - MK - PV - WP

• donotwant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-05 20:19
lap die hap :Y)
http://www.overclockersclub.com/guides/lapping/

en breng hem anders terug :|

• l3p

l3p

www.^.nl

Topicstarter
Zie boven, het is opgelost :P

L3p - MK - PV - WP

• donotwant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-05 20:19
l3p schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 00:29:
[...]

Zie boven, het is opgelost :P
ik had de thread al een tijdje open staan voordat ik een bericht erop zette, dus hij was nog niet geüpdate :P
Pagina: 1