Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Na enig zoeken en navragen bij Logitech blijft het onmogelijk om de speakerset uit standby te laten komen doordat de PC geluidssignaal door geeft. De TV doet dit wel, die gaat in standby als er geen signaal is en aan als die wel signaal krijgt.

Nu gaat er, als ik een pc aanzet, op een toetsenbord altijd een lampje even aan, hoor ik een bleep uit een systeem luidspreker, rammelen de printer en de scanner even enz.. Dit noem ik gemakshalve maar even een "opstart signaal".
Dit opstart signaal wil ik nu gebruiken om de speaker set (Logitec Z-5450) aan te laten gaan. Ik wil het indrukken van de aanknop vervangen door een electrisch pulsje.

Mijn vraag is nu alleen waar tap ik dit signaal af?
Het hoeft dus maar heel even kort 1x te gaan. Ik had gedacht om die van de systeemspeaker (toepasselijk) te gebruiken, maar in de handleiding van het MOBO lees ik dat via de systeemspeaker ook foutmelding beepjes kunnen worden afgegeven en ik wil natuurlijk niet dat mijn speakerset op hol slaat.

Heeft iemand richting gevende ideen?

Thanx alvast
Groet
Finnigan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-10 14:32
Je zou de 5V die van je usb afkomt kunnen gebruiken om met relais je speakerset te schakelen. Moet je wel op letten dat dit niet een poort is die zijn spanning houdt als de pc uitstaat, die zijn er namelijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Invisible_man schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 15:45:
Je zou de 5V die van je usb afkomt kunnen gebruiken om met relais je speakerset te schakelen. Moet je wel op letten dat dit niet een poort is die zijn spanning houdt als de pc uitstaat, die zijn er namelijk ook.
Volgens mij blijft op mijn USB poorten alleen spanning zolang de PC aanstaat. (master sterkkerdoos => uit=uit)

Aan een relais had ik ook al gedacht, maar verworpen omdat het gaat juist om maar 1 signaal. Dan moet ik dus ook weer iets dat relais laten aansturen.

Omdat ik niet zo'n enorme tweaker ben is de mogelijkheid om een relais met een scripje aan te sturen iets te hoog gegrepen. Daarom leek het aanlsuiten van twee draadjes op een signaal dat toch wel gegeven werd de makkelijkste oplossing.

Wel bedankt voor je inbreng

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:35

ResuCigam

BOFH

Volgens mij is wat Invisible_man beschrijft toch echt wat je zoekt, het aansturen van je relais hoeft niet met een speciaal signaal. Je kan er gewoon spanning opzetten (via de USB poort bijvoorbeeld).

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ResuCigam schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 16:20:
Volgens mij is wat Invisible_man beschrijft toch echt wat je zoekt, het aansturen van je relais hoeft niet met een speciaal signaal. Je kan er gewoon spanning opzetten (via de USB poort bijvoorbeeld).
Toch niet: op het moment dat ik mijn PC aan zou doen komt er spanning op de USB poort -> verspringt het relais. Maar dan blijft die dus op "doorvoeren" staan omdat er spanning op de USB poort blijft staan. De spanning moet er ook weer af zodat de relais terug springt: het moet alleen een tikje uitdelen dus. Ik zou dus een scriptje moeten schrijven wat die specifieke USBpoort een eenmalig signaaltje laat geven.

Ik zoek dus eigenlijk iemand die me kan vertellen of er header pinnetjes op het moederbord zitten, voor de com poort, de printer of ergens anders voor die dus dat opstart signaaltje af geven. Overigens is het op deze manier afgeven van een signaal al iets wat op een relais lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-10 14:32
Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 16:44:
[...]

Toch niet: op het moment dat ik mijn PC aan zou doen komt er spanning op de USB poort -> verspringt het relais. Maar dan blijft die dus op "doorvoeren" staan omdat er spanning op de USB poort blijft staan. De spanning moet er ook weer af zodat de relais terug springt: het moet alleen een tikje uitdelen dus. Ik zou dus een scriptje moeten schrijven wat die specifieke USBpoort een eenmalig signaaltje laat geven.

Ik zoek dus eigenlijk iemand die me kan vertellen of er header pinnetjes op het moederbord zitten, voor de com poort, de printer of ergens anders voor die dus dat opstart signaaltje af geven. Overigens is het op deze manier afgeven van een signaal al iets wat op een relais lijkt.
Als je nou een "veeg" relais gebruikt (of een one shot zoals het in het engels genoemd wordt), die geeft één puls (met instelbare tijdsduur) als de spanning op de spoel komt, dus precies wat je zoekt. Een andere manier is om met electronica een puls te genereren op de opgaande flank van de 5V.

Wat betreft dat de usb-poort geen spanning geeft als de pc niet aanstaat is niet helemaal juist, er zijn moederborden die één usb-poort onder spanning houden om bijvoorbeeld via het toetsenbord je pc aan te kunnen zetten, vandaar mijn opmerking daarover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Invisible_man schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 19:08:
[...]

Als je nou een "veeg" relais gebruikt (of een one shot zoals het in het engels genoemd wordt), die geeft één puls (met instelbare tijdsduur) als de spanning op de spoel komt, dus precies wat je zoekt. Een andere manier is om met electronica een puls te genereren op de opgaande flank van de 5V.

Wat betreft dat de usb-poort geen spanning geeft als de pc niet aanstaat is niet helemaal juist, er zijn moederborden die één usb-poort onder spanning houden om bijvoorbeeld via het toetsenbord je pc aan te kunnen zetten, vandaar mijn opmerking daarover.
@veeg relais
Hier kan ik me idd iets meer bij voorstellen. Thanx, ga ik mee verder

@usb-poort spanning
klinkt logisch, maar was mij dus onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-10 14:58

virus.elektro

profesionele monitor sloper

kan je niet gewoon de aanknop van de computer gebruiken. die is bij alle atx computers een pulsschakelaar. de 2 die ik heb hebben een extra contact zodat dat kan

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-10 09:44

StapelPanda

PB0MV

Het relais idee lijkt mij het handigste, je zorgt ervoor dat de schakelaar van de speakerset altijd op aan staat. en vervolgens zorg je er met het relais voor dat er stroom op komt of niet (zie het als de stekker uit en in het stekkerblok steken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-10 18:38

Roel

screen -x addict

Je kunt ook het powerledje van je kast gebruiken. Zet er een optocoupler tussen die via een transitor een relais stuurt. Mocht die niet genoeg stroom leveren voor je led + optocoupler, alleen optocoupler aansluiten en led van je kast ook via hem aansturen.

Welke oplossing je ook gebruikt, vergeet de blusdiode over je relais niet! Anders blaas je je stuur elektronica meteen op :)

/Edit: Overigens, heb je nog garantie op je logitech setje? Anders is het misschien zonde om hem open te slopen om de schakelaar te bypassen.

[ Voor 15% gewijzigd door Roel op 04-06-2009 14:18 ]

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:53

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Waarom niet gewoon een stekkertje van een fan afknippen:

Afbeeldingslocatie: http://attachments.techguy.org/attachments/107575d1181054589/fan_connector.jpg

Stop je tussen een drivekabel en hoppa, zo heb je 12v schakelbaar naar buiten gebracht.

Wil je helemaal niet knutselen kan je in de voedingskabel van je PC een zgn. master/slave doos plaatsen, de conrad heeft ze zeker.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 16:07:
Volgens mij blijft op mijn USB poorten alleen spanning zolang de PC aanstaat. (master sterkkerdoos => uit=uit)
Waarom dan niet je speakersetje op één van de slave stopcontacten aansluiten? Of mis ik iets?

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-10 22:50
Jep, hij staat dan op stand-by. Je moet daarna nog het powerknopje indrukken om het setje daadwerkelijk in te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Comp-Freak schreef op maandag 08 juni 2009 @ 18:47:
Jep, hij staat dan op stand-by. Je moet daarna nog het powerknopje indrukken om het setje daadwerkelijk in te schakelen.
Aha :) Heb ook zo een soort speakersetje gehad, maar die schakelde standaard in op het moment dat je er spanning op zette.

Je kunt het setje openschroeven, met een beetje mazzel is het een kwestie van de juiste doorverbinding aanbrengen om te zorgen dat het 'altijd aan' staat. Stekker uiteraard in slave stopcontact steken en klaar. Lijkt mij een stuk praktischer dan constructies met een draad van de speakerset naar een relais aan een USB-poort en dergelijke.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-10 16:53

Cassettebandje

SA-C90 TDK

100 nF condensatortje over het powerknopje van de speakerset solderen, dan gaat ie zeer waarschijnlijk aan op het moment dat ie stroom krijgt. Dus als je dan je speakerset op je schakelbare stekkerdoos zet dan gaat alles in een keer aan. Dick Best: http://www.dickbest.nl/we...ct=viewProd&productId=250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-10 12:02
Zal ik eens gaan proberen daar ik een soortgelijk probleem heb
Pagina: 1