Toon posts:

Core I7 D0 post sloom en fans spinnen 2 keer hard

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort Het volgende systeem:
Core I7 920 D0
Gigabyte ud4p
ocz 6gb cl7 1600mhz
cooler master 620 watt
WD black 640gb
hd 4770

Op zich niet veel problemen mee gehad maar overclocken gaat niet helemaal goed. Ik kan hem stabiel in windows krijgen. Intel burn test en prime95 runnen stabiel. Tikkie hoge temps maar niet te hoog.

Het probleem komt niet voor wanneer mijn systeem op standaard waarden staat. Maar als hij boven de 150blck komt gebeuren er rare dingen. Als ik hem opstart beginnen de fans hard te spinnen. Dat is normaal want dat doet hij als hij op standaard staat ook. Maar dan moet ik een tijdje wachten en gaan de fans nog een keer heel hard spinnen. Het opstarten duurt dus wel een stuk langer. Heel vervelend. Ik heb alles geprobeerd. 1 ram stikkie erin. voltages omhoog. Voltages omlaag. Energiebesparings modus uit. Niks helpt.

Is dit normaal?

De rede dat ik dit hierzo post is omdat ik het idee heb dat er in het algemeen wat mis is met het mobo.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gezien je het probleem alleen hebt met het overclocken krijgt dit topic een schopje van PMG richting Overclocking en Tweaking.

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-01 18:54
Hoe lang duurt het opstarten dan? Ik heb precies hetzelfde moederbord, geheugen en processor als jij. (overklok: 21X200 )
Ik merk ook wel dat het eventjes duurt voordat ik het zwarte postscherm in beeld krijg. 5-10 seconden ofzo, lijkt inderdaad of hij nog even moet nadenken voordat hij echt gaat booten (weet niet precies wat er allemaal gebeurt want doe mn monitor vaak pas later aan). Of duurt het bij jou veel langer dan dit? Ik kan me er persoonlijk niet druk om maken, aan is aan en of dat nou een minuutje duurt of 50 seconden..maar goed. Wellicht iets met de bios?

anathema

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor je reactie!

Ik heb echt geen idee. Hoe het komt. Het maakt mij niet uit dat het wat langer duurt om erin te komen. Maar het is zo irritant dat de fans meerdere keren hard gaan spinnen. Dus eerst start hij op. Fan spinnen heel hard (dit is normaal bij elke pc) vervolgens is het rustig. En dan beginnen ze weer te spinnen. Het is uiteindelijk best wel irritant.

Het duurt niet heel veel langer maar in totaal zo'n 10 seconde meer gok ik. Maar is dit normaal dat de fans 2 x gaan ''opstarten''. Het lijkt net op een slecht startende motor. De eerste keer dat de fans hard gaan spinnen spint hij ook enigszins ''onregelmatig''. moeilijk uit te leggen maar het is ook niet heel irritant.

Bios heb ik dus geupdate. Zelfde probleem.

Dingen die ik nog kan bedenken zijn de voeding en anders is het mobo gewoon het probleem.

Heel erg bedankt iedereen die hier op reageert.

• Goldenflame
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-04-2025
Het is net alsof je pc een 2e keer start?

Ik heb een vergelijkbare setup (i7 920 + ex58-ud5 + 3gb mem):
bij mij is het zo dat als ik standaard bios instellingen gebruik, dan start hij in 1 keer goed (1x hard draaien en daarna post enz..) maar als ik hem in de overclock stand zet (180x21) en hem dan aanzet dan is het zo dat de fans gaan draaien, dan weer uit gaan (ook het licht in mijn kast!! CCFL'S en leds) en dan weer starten met dat lawaai.

Ik denk dat het iets te maken heeft met de dubbele bios die op de moederborden zit, dat hij hem eerst start vanaf de backup (normale) bios, en dan vanaf de bios met de apparte instellingen.

in iedergeval is het een vaker voorkomend probleem als ik het hier lees.

edit:
hier een vergelijkbaar probleem!
http://www.tomshardware.c...x58-skill-ddr3-1600-issue

[ Voor 7% gewijzigd door Goldenflame op 03-06-2009 18:59 ]

.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat met die leds uit heb ik ook gehad! Maar het is op de een of andere manier weg gegaan. Hier is het dus zo dat het systeem wel aanblijft. Er langer over doet en dan nogmaal hard gaat spinnen. Dus het is hard- rustig maar nog steeds leds aan- hard. Eerst had ik hard -leds uit- aan.

Ik had met mijn voeding ook een hoge piep als C1E aan stond. Dat heeft die kerel uit het forum wat jij postte ook. Vreemd maar te toevallig. Allemaal dezelfde problemen.

Ik heb het idee dat de dubbele reboot dus over is bij mij maar dit blijft. Ik heb C1E uit (misschien heb je hier wat aan) memory multiplier naar 8 (auto gaf problemen) qpi multiplier naar 16. En vcore flink omlaag. De rest op auto laten. Misschien helpt dit.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2009 19:20 ]

• Goldenflame
Ik heb het even op het internet opgezocht, het ligt volgens een aantal fora aan de bios versie. wat hij doet met bios versie F5 en lager is hetvolgende (bron tomshardware):

*power on by user*

Voltage change detected

Initial Voltage self test

Power off

Were voltages stable/were errors in initial self test detected?

Yes ----------> reboot with relevent beep code/adjust cmos to default values with 'failed overclock' error message (even on auto as even the board can get it wrong sometimes, as you will all know if you've tried to overclock on auto voltages *gasp*)

No -----------> reboot with successful voltages

*power off by user*

*power on by user*

Voltage change detected

Self test

and the process would continue as above

en bij bios F6 doet hij dit:
Voltage change detected

Are voltages the same as previous successful post?

Yes ------------> continue post, skip test sequence

No -------------> Initial voltage self test, power off

Were voltages stable/were errors in initial self test detected?

Yes ----------> reboot with relevent beep code/adjust cmos to default values with 'failed overclock' error message

No -----------> reboot with successful voltages

Ik ga het vanavond zelf testen. Hoop dat dit werkt voor je.

.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb bios versie F8. Maar het probleem is anders. Het is niet een dubbele boot. Maar dubbel fans spinnen.

• Goldenflame
o ok, maar wel hetzelfde probleem al die man op dat forum of niet? want alle symptonen zijn hetzelfde dacht ik.

Ook hij is er nog niet uit wat het is.

.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

volgens mij heeft dat toch te maken met die memory voltages, aangezien de i7 de eerste cpu is met gesharde memory bus moet die ook op het zelfde voltage zitten.

staan je settings van memory voltage op autodetect ? zo ja zet ze op je juiste (normale waarde)
volgens mij is dan het probleem wel opgelost

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Goldenflame
Ik heb net de bios update gedaan, voor mij heeft dat wel gewerkt.

.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem met de man uit het forum is met koud opstarten. Dus stekker erin en dan meteen aanzetten. Dat heb ik dus ook nog steeds. Maar nu is het dat de fans 2x hard gaan spinnen achter elkaar terwijl hij aanblijft. Heel vreemd. Memory voltage heb ik op 1.64 gezet.

• Goldenflame
Wat gebeurt er als je de geheugen multiplier omlaag gooit, en de bclk omhook gooit (bijv. 180x20 en een mem multiplier van 6x (mem speed 1080).

.

Verwijderd

Topicstarter
hmmm een blck van 180 heb ik nog niet geprobeerd en ik had al eens een keer de memory multiplier op 6 gezet maar toen wou hij niet booten. Hij zat toen op 996 mhz ofzo. Lager dan 1066 mhz in ieder geval. Ga het maar eens ff uitproberen. Hoop dat ik niet weer boot problemen krijg.

• Goldenflame
Ok, laat maar weten of dit werkt :) als dit niet werkt kan je proberen handmatig je CPU voltage in te stellen.

.

Verwijderd

Topicstarter
Nee dit werkt niet, jammer genoeg. Het is ook niet echt zwaar irritant. Ik neem aan dat een slomere post normaal is? Mijn pc moet gewoon 2x zijn fans laten spinnen. Het duurt ook wat langer voor hij opstart. Ik weet niet of het echt met de memory te maken heeft. Ik heb wel een error (blauw scherm) gekregen toen ik hem op 200blck wou hebben tijdens een intel burn test. Nu had ik het weer bij 180blck. Later heb ik het voltage opgekrikt en dit hielp. Het gebeurt ook alleen tijdens het posten.

Heb jij trouwens ingesteld dat het logo niet verschijnt maar alleen het post scherm?

• Goldenflame
Ja dit heb ik ook ingesteld. en bij een 200bclk wilt die van mij (op auto voltage) niet eens opstarten. maar zodra ik het voltage verhoog werkt hij wel.

Maar het is echt alleen als je de bclk boven 150 doet? of ook eerder?

.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

t kan precies hetzelfde zijn als de Pxx chipsets en de c2d/c2q processors? daar voert de bios in overclock stand eerst een check uit of de overclock wel goed is, en start daarna pas door, en inderdaad met opstarten-afslaan-opstarten..
Pagina: 1