Een kennis wil dat ik zijn systeem upgrade.
Ik moet echter de afweging maken op basis van zijn huidige systeem en bruikbaarheid van onderdelen.
Huidig systeem;
moederbord met vga/lan/sound onboard
OS Windows XP SP3
AMD Duron processor , draait op 1600 Mhz.
512+256= 768 MB PC3200 geheugen
250 gig IDE harde schijf
Sinds XP SP3 is de computer wat trager, nog steeds goed genoeg maar toch.
Nu wilde hij eigenlijk de volgende afweging;
1 meer intern geheugen erin, de goedkoopste oplossing voor nu
2 Upgrade naar een AMD Athlon XP systeem (voorbeeld amd XP 2600+); alleen MB+CPU vervangen zodat geheugen+HDD+videokaart gewoon bruikbaar blijven en hij toch vooruit gaat.
3 complete upgrade naar 64 bit of hogere snellere CPU, wat inhoud dat bijna alles vervangen moet worden; nieuw MB heeft PCI express aansluiting en SATA.
De laatste upgrade is natuurlijk makkelijk; gewoon nwe pc halen.
Maar hij wil eigenlijk het maximale halen met zo weinig mogelijk aanpassingen/aankopen.
Mijn advies is; optie 2 en dan iets meer geheuegn eventueel.
Aleen extra geheugen zal een tijdelijke oplossing zijn. Een snellere cpu met meer cache zal wonderen doen.
De CPU is de bottleneck naar mijn mening.
Helaas kan ik niet alleen de CPU vervangen omdat deze onboard is (fabrikant PC Chips)
Heeft iemand hier nog adviezen wat het meest haalbare is als ik voor optie 2 kies (welke cpu bijv)?
Ik moet echter de afweging maken op basis van zijn huidige systeem en bruikbaarheid van onderdelen.
Huidig systeem;
moederbord met vga/lan/sound onboard
OS Windows XP SP3
AMD Duron processor , draait op 1600 Mhz.
512+256= 768 MB PC3200 geheugen
250 gig IDE harde schijf
Sinds XP SP3 is de computer wat trager, nog steeds goed genoeg maar toch.
Nu wilde hij eigenlijk de volgende afweging;
1 meer intern geheugen erin, de goedkoopste oplossing voor nu
2 Upgrade naar een AMD Athlon XP systeem (voorbeeld amd XP 2600+); alleen MB+CPU vervangen zodat geheugen+HDD+videokaart gewoon bruikbaar blijven en hij toch vooruit gaat.
3 complete upgrade naar 64 bit of hogere snellere CPU, wat inhoud dat bijna alles vervangen moet worden; nieuw MB heeft PCI express aansluiting en SATA.
De laatste upgrade is natuurlijk makkelijk; gewoon nwe pc halen.
Maar hij wil eigenlijk het maximale halen met zo weinig mogelijk aanpassingen/aankopen.
Mijn advies is; optie 2 en dan iets meer geheuegn eventueel.
Aleen extra geheugen zal een tijdelijke oplossing zijn. Een snellere cpu met meer cache zal wonderen doen.
De CPU is de bottleneck naar mijn mening.
Helaas kan ik niet alleen de CPU vervangen omdat deze onboard is (fabrikant PC Chips)
Heeft iemand hier nog adviezen wat het meest haalbare is als ik voor optie 2 kies (welke cpu bijv)?