Toon posts:

Is deze upgrade de moeite waard? AMD Duron ->AMD Athlon XP

Pagina: 1
Acties:
  • 373 views

Verwijderd

Topicstarter
Een kennis wil dat ik zijn systeem upgrade.
Ik moet echter de afweging maken op basis van zijn huidige systeem en bruikbaarheid van onderdelen.
Huidig systeem;
moederbord met vga/lan/sound onboard
OS Windows XP SP3
AMD Duron processor , draait op 1600 Mhz.
512+256= 768 MB PC3200 geheugen
250 gig IDE harde schijf

Sinds XP SP3 is de computer wat trager, nog steeds goed genoeg maar toch.
Nu wilde hij eigenlijk de volgende afweging;
1 meer intern geheugen erin, de goedkoopste oplossing voor nu
2 Upgrade naar een AMD Athlon XP systeem (voorbeeld amd XP 2600+); alleen MB+CPU vervangen zodat geheugen+HDD+videokaart gewoon bruikbaar blijven en hij toch vooruit gaat.
3 complete upgrade naar 64 bit of hogere snellere CPU, wat inhoud dat bijna alles vervangen moet worden; nieuw MB heeft PCI express aansluiting en SATA.

De laatste upgrade is natuurlijk makkelijk; gewoon nwe pc halen.
Maar hij wil eigenlijk het maximale halen met zo weinig mogelijk aanpassingen/aankopen.

Mijn advies is; optie 2 en dan iets meer geheuegn eventueel.
Aleen extra geheugen zal een tijdelijke oplossing zijn. Een snellere cpu met meer cache zal wonderen doen.
De CPU is de bottleneck naar mijn mening.
Helaas kan ik niet alleen de CPU vervangen omdat deze onboard is (fabrikant PC Chips)

Heeft iemand hier nog adviezen wat het meest haalbare is als ik voor optie 2 kies (welke cpu bijv)?

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 14:59:
2 Upgrade naar een AMD Athlon XP systeem (voorbeeld amd XP 2600+); alleen MB+CPU vervangen zodat geheugen+HDD+videokaart gewoon bruikbaar blijven en hij toch vooruit gaat.
3 complete upgrade naar 64 bit of hogere snellere CPU, wat inhoud dat bijna alles vervangen moet worden; nieuw MB heeft PCI express aansluiting en SATA.
So754 en So939 waren voor athlon64 en hadden gewoon ddr (max pc3200) geheugen. Veel van de So754 moederborden hadden ook gewoon AGP sloten. So939 ben ik niet zeker, volgens mij hadden die ook wel AGP sloten, plus daar kan je al een dualcore op steken.

Verder lijkt me dat je voor een paar €100 ook een AM2(+) of zelfs AM3 systeem kunt halen. Als je voor een upgrade gaat CPU/Mobo dan zit je natuurlijk nog altijd met een verouderd systeem.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-05 23:26
reviews: Tweakers.net Upgrade Guide - April 2009
Tadaa! Een beetje upgrade hoeft niet duur te zijn iig. Voor een dikke 100 euro ben je al klaar en heb je een gloednieuw binnenwerk waar je weer mee vooruit kan.

Een upgrade van je huidige systeem enkel doen als je het goedkoop kan doen, dwz <50 euro. Anders is een grotere upgrade een betere investering.

[ Voor 48% gewijzigd door GENETX op 03-06-2009 15:18 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 17:28

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Welke CPU je er maximaal op kunt duwen is afhankelijk van het moederbord in dit geval.
Of het nuttig is is nogal afhankelijk wat de verwachtingen zijn. Wat moet het systeem allemaal doen? Wat verwacht je van de upgrade? Wat zijn de plannen?
Als dat ding puur wat CPU tekort komt voor Office en Internet based taken, ja dan heeft een CPU upgrade nut. Upgrade 2 is dan een mooie als je daar goedkoop aan kunt komen en dat voldoende is.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zou zeggen, 1...

Geheugen op de kop tikken en huidige moederbord blijven gebruiken...
Zelfs dat geheugen is meestal wel genoeg om xp netjes te draaien... Misschien eens een slipstreamed sp3 schijfje maken en opnieuw installeren?

Zelfs op een PIII 600 heb ik lange tijd met plezier met sp3 gewerkt... En zo traag was dat echt niet icm 512mb...

[ Voor 25% gewijzigd door MikeyMan op 03-06-2009 15:53 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Je vermeldt niet waar het systeem voor gebruikt wordt, lijkt me toch wel handig om een inschatting te maken welke upgrade zinvol zou zijn te ja of te nee ;)

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
met een duron1600 en onboord vg zal hij wel geen zware games spelen
bij office/surfen gebruik is 768MB normaal ruim voldoende
als je voor optie 2 toch een nieuw mobo moet kopen, dan zou ik voor het voorstel van GENETX gaan
het huidige geheugen is namelijk spotgoedkoop (2GB kost echt niks meer) en het systeem zal een STUK sneller worden zodat de persoon in kwestie weer een tijdje verder kan (en zelf vlot Windows7 kan draaien indien gewenst)
wel even kijken of de voeding nog goed is :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of het zinnig is om te upgraden is iets dat je prima zelf kunt beslissen. Pak benches erbij van de cpu's en kijk of het de moeite waard is voor de voor jou interessante applicaties.

Verder is dit natuurlijk ook altijd handig:
GENETX schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 15:17:
reviews: Tweakers.net Upgrade Guide - April 2009
Tadaa! Een beetje upgrade hoeft niet duur te zijn iig. Voor een dikke 100 euro ben je al klaar en heb je een gloednieuw binnenwerk waar je weer mee vooruit kan.
Dit topic gaat in elk geval op slot, omdat we ervanuit gaan dat een tweaker zelf zijn eigen hardware kan uitzoeken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.