• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-05 22:31
Hallo allemaal :)

Ik zit met het probleem dat mijn pc afschuwlijk traag opstart om bij het bios scherm te komen duurt al zeker 14 minuten en ik zou ook niet weten hoe het komt de ene dag was ik nog lekker aan het computeren met een redelijk snelle boot altijd en nu uit het niets heel traag
Ook heb ik nog voordat mijn pc traag werd met opstarten everest geinstaleerd en de temps leken aardig normaal cpu rond 50 graden en gpu 40

Ik heb in mijn systeem :

Asus p5ql-e
Intel quad q8200
Kingston 4gb Ram
Ati Radeon hd 4870 1GB

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-04 11:49

Sosabowski

nerd

Misschien niet onbelangrijk om te vermelden om welk OS het hier gaat?

Laatste bios geinstalleerd, default instellingen?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 16:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

(Extern )usb device dat hikt?

Is hij na het opstarten wel normaal?

[ Voor 40% gewijzigd door leuk_he op 03-06-2009 13:07 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:36
USB disk aangesloten?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• ExilaaHH
Ok ik heb Windows Vista 64 bit maar t duurt al een eeuwigheid voordat hij bij dat laad balkje komt
ook heb ik geen usb devices eraan hangen ik heb alleen toetsenbord en muis

Verwijderd

usb device kan ook een cardreader zijn met of zonder een kaartje erin :-).
is dat het ook niet, kijk dan even met hdtune je harddisk na en probeer eens te booten zonder cd-rom drive.

Verwijderd

al eens gekeken naar de opstartvolgorde hoe die opgesteld staat

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 11:46
Alles intern en extern afkoppelen. Dus alleen noodzakelijk zaken aangesloten laten.

Intern:

* Alle dvd'/ diskkette stations/cardereaders / interne usb loskoppelen

Extern:

* Alleen muis en tobo gekoppeld laten

Indien hij nog steeds traag is, ligt de oorzaak ergens anders.
Probeer dan een bios reset. In je manual van je mobo staat hoe dat moet.

indien het dan nog niet is opgelost. Andere zaken testen.

[ Voor 3% gewijzigd door Lumics op 03-06-2009 13:15 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-05 12:16
Controleren of je harde schijven niet in PIO-modus aan het draaien zijn.

The devil is in the details.

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

veilige modus? wat geeft dat voor resultaat?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Permutor
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-03-2022
Ook een USB toetsenbord kan tot gevolg hebben dat Vista64 lang nodig heeft om op te starten. Bij mij was dat het geval met een Logitech G15 keyboard. Het probleem was weg met nieuwere drivers.
Maar als je ook lang duurt voordat je de BIOS inkomt, dan kun je je beter daarop concentreren: zoveel mogelijk loskoppelen: geen HD, geen CD/DVD/floppy (!), minimaal geheugen, etc. En als dat goed gaat, steeds weer onderdelen toevoegen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hahn schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 13:15:
Controleren of je harde schijven niet in PIO-modus aan het draaien zijn.
Of dat je geen WD PATA schijf hebt in single drive config als Master (w slave) ingesteld of in Master (w slave) config als Master (w/o slave).

Oslik blyat! Oslik!

• ExilaaHH
Ik kan wel in veilige modes gaan draaien maar dat heeft weinig zin lijkt me want voordat ik daar aan kom ben ik al zeker 10 minuten bezig en die afkortingen zoals:
Controleren of je harde schijven niet in PIO-modus aan het draaien zijn. ( sorry dat ik niet snap wat hier mee bedoeld word) ik heb zelf ook al een aantal dingen geprobeert zoals alle externe dingen afkoppelen( dus ook toetsenbord etc) bios reset maar het helpt niet
Wat er dus even voor de duidelijkheid gebeurd : ik druk mijn pc aan blijft gewoon zwart scherm (voor 10 minuten ongv)en tijdens dat zwarte scherm gaan alle ventilatoren even op 100% draaien zoals die normaal ook doet dan komt half dat bios scherm van asus erin dan 10 seconden later gewoon normaal en vanaf dan doet hij normaal

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-05 12:16
Configuratiescherm » Apparaatbeheer » bij IDE ATA/ATAPI-controllers alle IDE-kanalen bekijken (rechtermuisknop » Eigenschappen) of er in de Geavanceerde instellingen wel Ultra DMA Mode staat en geen PIO-mode.

The devil is in the details.

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-05 19:54
als die weer is opgestart zou ik eens de bios downloaden ook al is er geen nieuwe versie en je bios flashen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En neem ook Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door. Blijkbaar gaat er iets mis. Wat doet het systeem als je je hdds eraf trekt?

En als je niet weet wat iets betekent, zoek het gewoon even op. Over PIO is meer dan zat geschreven :)

• ExilaaHH
ik denk dat ik mijn bios maar ga flashen want er zit een soort utility in de bios (Asus Bios flash EZ ofzo zou ik even moeten kijken) werkt dat niet neem ik de Hangen en opstartproblemen troubleshooter even door ook heb ik de tip van Hahn geprobeerd maar alles staat op Ultra DMA mode dus dat is het niet

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Biosflashen met een niet goed werkend systeem lijkt me niet echt heel verstandig.

• ExilaaHH
ok nouja flashen is niet nodig ik heb het probleem gevonden het ligt aan me 2e hardeschijf als ik die gewoon de stekkers eruit haal start hij wel op alleen nu krijg ik nog wel een error ervoor die ik nog niet eens kan lezen omdat hij dan al weg schiet maar hij heette volgens mij Express gate en hij had het er over dat iets incompleet was meer kon ik niet lezen nu heb ik die hardeschijf er eens uitgehaald maar hij was heel warm ik weet zelf niet wat een normale temperatuur voor zon ding is maar volgens mij is dit wel een beetje heel erg warm

[ Voor 20% gewijzigd door ExilaaHH op 04-06-2009 01:13 ]

• Nathan
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-02 21:08
Permutor schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 13:18:
Ook een USB toetsenbord kan tot gevolg hebben dat Vista64 lang nodig heeft om op te starten. Bij mij was dat het geval met een Logitech G15 keyboard. Het probleem was weg met nieuwere drivers.
Maar als je ook lang duurt voordat je de BIOS inkomt, dan kun je je beter daarop concentreren: zoveel mogelijk loskoppelen: geen HD, geen CD/DVD/floppy (!), minimaal geheugen, etc. En als dat goed gaat, steeds weer onderdelen toevoegen.
De drivers van?

(Ik heb namelijk hetzelfde keyboard en OS)

• ExilaaHH
ik update altijd netjes mij drivers zo ook die van mijn g15

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-05 09:40
De normale temps voor een hdd zijn denk ik tussen de 30 en 40 graden.
En heb je al eens geprobeerd om express gate uit te schakelen? Je kunt dit doen in het bios bij het tabblad "boot" als ik mij niet vergis.

• ExilaaHH
volgens mij was die hardeschijf velen malen warmer ik heb ook alleen een fan tegen de achterkant van de kast en op de cpu en videokaart misschien is het handig dat ik er een een keer voorin plaats maar goed de 2e schijf is dus het probleem hoe kan ik zorgen dat hij gewoon normaal weer kan draaien met die hardeschijf meestal zie je in topics dat hij tikt of iets dergelijks maar mijne doet gewoon zijn werk

• Lumics
  • Laatst online: 07-05 11:46
Blijkbaar doet hij zijn werk niet goed! Vraag me af of te temperatuur daar debet aan is. Wat voor scchijf is het? leeftijd? Garantie? Heeft het effect om de schijf op een andere sata poort aan te sluiten?

Kan je de data er niet afplukken en een nieuwe kopen?
ExilaaHH schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 13:00:
Hallo allemaal :)

normaal cpu rond 50 graden en gpu 40
Die 40 graden van je 4870 lijkt me erg onwaarschijnlijk, anders staat je fan op 100% te blazen! Maar dat is niet relevant voor je probleem.

[ Voor 37% gewijzigd door Lumics op 04-06-2009 13:00 ]

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-05 09:40
Lumics schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 12:58:
Die 40 graden van je 4870 lijkt me erg onwaarschijnlijk, anders staat je fan op 100% te blazen! Maar dat is niet relevant voor je probleem.
Nee hoor als je zoals ik je bios aanpast zodat hij idle veel lagere snelheden loopt dan is het perfect mogelijk om met de stock fan idle temperaturen van rond de 40 - 42°C te hebben. De reden waarom de hd4870 zo warm wordt in idle is dat hij niet ver genoeg terugklokt (standaard gaat hij maar naar 500/900 waar hij bij mij dan op 160/225 loopt). Mijn idle energieverbruik is trouwens ook met 45w naar beneden gegaan sinds ik dit gedaan heb, en geef nou toe dat is niet niks!

• ExilaaHH
Ik weet niet of hij garantie heeft hij komt uit een oude pc van een paar jaar terug maar volgens mij ligt het probleem daar niet echt bij want sinds hij zo traag opstart krijg ik een error nog voor het bios scherm iets over express gate dus ik keek op google en bleek dat dat regelt dat je meteen internet hebt als je in vista zit(of xp wat je wilt)

Verwijderd

ExilaaHH schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 12:53:
volgens mij was die hardeschijf velen malen warmer ik heb ook alleen een fan tegen de achterkant van de kast en op de cpu en videokaart misschien is het handig dat ik er een een keer voorin plaats maar goed de 2e schijf is dus het probleem hoe kan ik zorgen dat hij gewoon normaal weer kan draaien met die hardeschijf meestal zie je in topics dat hij tikt of iets dergelijks maar mijne doet gewoon zijn werk
De harde schijf kan kapot zijn, je kan ook even andere kabels erop aansluiten, mss ligt het aan de kabel(s).
In windows doet de schijf het voor de rest prima? Met lezen/schrijven geen vertraging, fouten, enz?
Draai eens een HDD test, elke harde schijven fabrikant heeft zo hun eigen disk check tool om op errors en kapotte clusters te controleren.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ExilaaHH schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 17:29:
Ik weet niet of hij garantie heeft hij komt uit een oude pc van een paar jaar terug maar volgens mij ligt het probleem daar niet echt bij want sinds hij zo traag opstart krijg ik een error nog voor het bios scherm iets over express gate dus ik keek op google en bleek dat dat regelt dat je meteen internet hebt als je in vista zit(of xp wat je wilt)
Die melding staat compleet los van je hdd. Dus zoek dat probleem eens goed uit. Het kan daar prima aan liggen.

ExpressGate is een quickboot OS dat ervoor zorgt dat je een aantal basismogelijkheden hebt. Dit heeft overigens niets te maken met Vista of XP.
Pagina: 1