Bokito-proof DVD-drives

Pagina: 1
Acties:

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-12-2025
Tweakers,

Ik werk op een school met ruim 200 pc's. Wij bestelden altijd lichtingen pc's zonder DVD/CD-drives maar dit blijkt steeds lastiger te worden omdat het dan richting maatwerk gaat. Onze laatste lichtingen zijn dan ook voorzien van een DVD-speler. Helaas lopen er bij ons op school kennelijk wat sloopgrage leerlingen rond. Slopen in de zin van pennetje onder het elastiekje en even opwippen en de lade wil niet meer open. Opzich een kleine moeite om dat te fixen, ware het niet dat deze kids steeds vaker de elastiekjes slopen (oprekken, mee gaan schieten waardoor ze breken). We zijn op dit moment bezig de defecte DVD-spelers uit te schakelen (ofwel molex stekker er uit). Echter zijn ze voor bepaalde doeleinden best handig.

Ik heb al zitten kijken naar een DVD-speler met zo'n slot-in systeem. Helaas zijn die nauwelijks nog te krijgen.

Graag hoor ik ideeën van jullie, of voor degene die er ervaring mee heeft, wat jullie ervaring is en wat jullie er aan doen om het vandalisme tot een minimum te beperken.

Bedankt zo ver :)

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

DVD-spelers uitbouwen zodra de PC's binnenkomen en als er een CD-dinges nodig is die gewoon sharen via een fileshare?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:55

markvt

Peppi Cola

Niet repareren, als ze er zelf last van hebben/krijgen zal het dan wel ophouden.

Ook in een slot in kan "troep" gestoken worden.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:00
kasten nemen met een slot op de voorkant, en de gene die wel een cd/dvd speler nodig heeft kan een sleutel komen halen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk inderdaad dat als mensen willen sloten ze dat toch wel lukt. Die CDlades breken ook redelijk snel af. Slot in spelers zijn ook vrij simpel om zeep te helpen door er iets in te schuiven wat geen CD is.

Ik denk dat je beter het idee van AtleX op kan gaan en zorgen dat er gewoon geen drive's meer inzitten.

• siknu
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-02 21:58
Slot-ins bestellen zal ook maatwerk worden, het wijkt ook af van de "standaard" in de meeste gevallen. Ik zou inderdaad de DVD drives uitbouwen of onklaar maken. Als je een dvd drive nodig hebt op een PC neem dan altijd een portable DVD drive mee met USB aansluiting oid. Je hoeft dan niet op de al dan niet kapotte hardware van de PC zelf te vertrouwen.

Als uitbouwen teveel tijd kost een druppeltje superlijn aan de binnenkant van de lade en hij kan niet meer open (zonder stroom kan de lade nog wel naar buiten met een paperclip in het gaatje). Ik kan me voorstellen dat het kosteffectiever is ze erin te laten maar onklaar te maken dan alle kasten open te maken ding eruit te schroeven om dan erachter te komen dat je geen frontje hebt om het gat op te vullen.

[ Voor 52% gewijzigd door siknu op 03-06-2009 12:34 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik weet niet hoevaak de DVD speler nodig is, maar als het een enkele keer is, zou je met externe drives kunnen gaan werken, die dus op naam afgegeven worden

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dit topic mag trouwens in OM ipv in OH.

> OM

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Intern de CD/DVD speler afkoppelen kan ook. Dan kunnen ze hem iig al niet meer via het knopje openen. Iets minder arbeidsintensief en neemt wat minder opslagruimte in dan ze echt uitbouwen en vervangen met lege bay plaatjes. Al geeft uitbouwen wel garantie op geen sloop :P
Maar mijn voorkeur zou dan toch de protective covers met een slotje zijn, voor zover dat mogelijk is.

Ik ben zelf ook een leerling die nog wel eens een DVD-drive wilde molestreren als de meuk echt niet wilde werken (iets met P4s en Win98 :r ). Ik wipte ook klassiek zo'n elastiekje los. O-)
Slotin drives zou ik dan ook niet aan beginnen. Want ik heb daar vanalles in zien verdwijnen; liniaaltjes, stukken geodriehoek, kauwgom, propjes, etc. Geen geld in duurdere slot-in jongens steken dus.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• LollieStick
offtopic:
Omdat een DVD-drive geen opslagmedia is, dacht ik OH.

Excuses

De DVD-spelers worden eigenlijk incidenteel gebruikt bij herstelwerkzaamheden van met name de bootsector, Windows register of Ghost.

Een externe DVD-speler is dan inderdaad een optie, maar ik denk niet om deze ook uit te lenen. De docenten pc's hebben ook DVD-spelers en deze worden (uiteraard) niet gesloopt :)

Mochten ze echt een DVD-speler nodig hebben voor een presentatie of filmpje of iets dergelijks, zouden ze ook in overleg met de docent die pc kunnen gebruiken.
Ultraman schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 12:45:
Ik ben zelf ook een leerling die nog wel eens een DVD-drive wilde molestreren als de meuk echt niet wilde werken (iets met P4s en Win98 :r ). Ik wipte ook klassiek zo'n elastiekje los. O-)
Nooit gepakt zeker >:)
In dat geval kunnen we de rekening vast bij jou declareren })

[ Voor 25% gewijzigd door LollieStick op 03-06-2009 12:49 ]

Verwijderd

Waarom pakken jullie niet externe DVD spelers die jullie uitlenen (kan zelfs voor een kleine borg) wanneer iemand een CD/DVD speler nodig heeft?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Iedereen heeft toch wel een USBstick voor een presentatie of filmpje?
Als het enkel voor onderhoud is zou ik gewoon een USB DVDspeler pakken. Dat werkt op iedere moderne pc en dan ben je mooi van 't gezeik af. En er zullen toch vast wel leveranciers zijn die die drives gewoon weglaten? Je kunt namelijk wel kijken of je iets zo kan bouwen dat het niet te slopen is, maar als mensen willen krijgen ze het toch wel kapot. Dat is jammer, maar helaas de praktijk.
En bestaande defecte spelers gewoon niet meer vervangen. Dan stoppen ze met wat geluk wel, en hebben ze uiteindelijk alleen zichzelf ermee.

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:12

mrsar

waar een sar is,is een wodka

ik zou ze die dingen gewoon lekker laten slopen,en een externe cd drive gebruiken voor degene die het nodig hebben

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:27

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Is het niet een idee om in principe alle pc's zonder drives te hebben en dat als een leerling een drive nodig heeft dat hij/zei die kan lenen, een externe drive dan :P.

grr spuit 11

[ Voor 8% gewijzigd door BGB4rn op 03-06-2009 12:53 ]

Signature

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

LollieStick schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 12:46:
Nooit gepakt zeker >:)
In dat geval kunnen we de rekening vast bij jou declareren })
Nee, nooit gepakt. Wat doen jullie met dergelijke schavuiten? GoT FAQ over laten schrijven?
Maar ik heb het ook maar enkele keren gedaan dus mijn risico was ook nogal klein. Je had er ook zeker types bij die elke keer als ze achter de PC zaten kostte wat het kost de DVD-speler moesten verkrachten op een of andere manier, vrij kansloos.
Maar onze IT voorziening zoog ook echt kont.
Pas toen we nieuwe bakken kregen met Win2000 en volgens mij heb ik in mijn laatste jaar zelfs nog XP gezien waren de PCs pas echt bruikbaar imo. Win98 was iig een totale ramp...

Maar verder, wat gesloopt is zou ik ook niet repareren en voor jullie imagezaken kijken of daar niets iets van een netwerkoplossing voor is. Want bij ons ging Ghost afaik gewoon over netwerk. PXE?
En waar je een CD voor nodig hebt als IT afdeling gebruik maken van externe spelers.

[ Voor 22% gewijzigd door Ultraman op 03-06-2009 13:06 ]

Verwijderd

Als het hoofddoel is het maken van ghost images, dan zou ik eens kijken naar de ghost service en ghost partition. Het is gewoon mogelijk om de PC op afstand te laten rebooten in ghost network client mode en de image over het netwerk te pompen.
Presentaties enz. mogen de leerlingen lekker op USB of via internet verplaatsen.
Als je daarnaast nog nood hebt voor CD-spelers zou ik met een sleuteltje ofzo werken.

• LollieStick
Wij hebben nog Ghost 8 via PXE. Inmiddels zijn we al bij Ghost 11.5 maar op de recentere machines werkt, zowel de oude als de nieuwe, Ghost onder DOS heel slecht (lees 5 uur over een 10GB partitie). Daarom hebben we CD's met WinPE en Ghost 11.5. Dit werkt wel goed! In de toekomst willen we er uiteraard nog wel naar toe om dit via PXE te doen.
Nee, nooit gepakt. Wat doen jullie met dergelijke schavuiten?
Idd GoT faq overtypen van 3 subfora >:)

[ Voor 15% gewijzigd door LollieStick op 03-06-2009 14:30 ]

Verwijderd

Ik zou inderdaad lekker alles loskoppelen en dan gewoon externe dvd speler/brander halen, heb je alles zelf in de hand en er valt niks meer te slopen...

;)

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-02 16:10
Toevallig gisteren bij de directeur van een middelbareschool gegeten en wat daar kwam ook dit onderwerp over tafel, of in ieder geval het slopen wat gesloopt kan worden door leerlingen. Hem was opgevallen dat als je gewoon niet repareert wat er kapot gaat er een sociale controle ontstaat omdat mensen het gebruik van het apparaat missen. maar goed, wie mist er op school een dvd speler :+

• LollieStick
We hebben besloten om de gemollesteerde exemplaren niet te repareren of vervangen. We halen de spanning er af en hebben zelf een tweetal externe dvd-spelers aangeschaft die we kunnen gebruiken voor herstelwerkzaamheden.

Allen bedankt voor de reacties :)

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 23:56
maar spanning eraf is ook niet alles; een paperclipje, ze gaan open en worden nog misbruikt...

Van bekerhouder tot boterhammenla....

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ideale oplossing: Elk lokaal een CD/DVD tower oid waar de leerkracht beheer over heeft en via netwerk benaderd kan worden :)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• LollieStick
Ja, kan je gelijk in hebben. Het valt ons echter op dat wanneer leerlingen er te vee lmoeite voor moeten doen, ze het wel met rust laten. De kans is groter dat ze gepakt worden als ze er langer mee bezig zijn namelijk ;)

We hebben in andere lokalen de computer op een plank boven het werkblad staan en daar word ook niets mee gedaan :)

Nu nog de vandalen cast****ren die de toetsen van het toetsenbord slopen :(

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Je kunt de lade van de drive ook softwarematig blokkeren. Daar bestaan een aantal programmatjes voor.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Paperclipmanier kennen aardig wat scholieren niet verwacht ik, en het is toch meer moeite om te doen. Bovendien is de drive dan al 'gesloopt', dus daar gaan ze niet aankomen.
Als IT afdeling zou je zelfs met paperclipjes rond kunnen gaan huppelen als je zo'n drive nodig heb bedenk ik me :P

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 05-06-2009 16:38 ]

Pagina: 1