KPN IPB i.c.m. OpenDNS en private adressen

Pagina: 1
Acties:

• curkey
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-03 13:43
Al een tijdje erger ik me aan de brakke performance van de KPN DNS servers en graag wil ik de OpenDNS servers gaan gebruiken. Ik loop tegen de volgende problemen aan en vraag mij af of iemand daar een oplossing voor weet.

Mijn router is de ST 780 geleverd door KPN. Ik kan daar dus niet mijn eigen DNS servers in configureren. Als ik op mijn PC's de DNS handmatig instel op OpenDNS, werkt internetten uitstekend, maar kan ik niet bij mijn netwerkshares en print server komen.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik toch mijn lokale adressen kan bereiken icm OpenDNS? Ik kan op OpenDNS iets doen met VPN exceptions, maar ik heb geen VPN, en hoe kan hij met zo'n exception toch bijv. myprinter.lan resolven? Ikke nie snap nie :?

Verder wil ik tzt nog een linux server in de meterkast zetten tbv backups etc. Biedt het voordelen om daar ook een eigen DNS server in te richten c.q. kan ik zo ook bovenstaand issue tackelen? Waar kan ik goede info hierover vinden?

Merci bien

Crispian

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:44

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

curkey schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 10:47:
Als ik op mijn PC's de DNS handmatig instel op OpenDNS, werkt internetten uitstekend, maar kan ik niet bij mijn netwerkshares en print server komen.
Wat is je probleem dan? Hoe connecteer je dan naar deze netwerkshares (Netbios namen of FQDN namen). Het zou nl. geen probleem moeten zijn.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Kan je niet naar je share als \\192.168.1.15 (als voorbeeld?)

En als je in de lmhosts file zet dat bv. "SHARE1 192.168.1.15"... dan zal windows EERST kijken in de LMHosts file, en als daar de naam staat, dan zal hij het IP adres gebruiken die daar ingevuld is.

Zal bij Linux ook wel moeten kunnen.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 12:51:
En als je in de lmhosts file zet dat bv. "SHARE1 192.168.1.15"... dan zal windows EERST kijken in de LMHosts file, en als daar de naam staat, dan zal hij het IP adres gebruiken die daar ingevuld is.
Als de node-type nog op de default instelling (Hybrid 0x8) staat, dan is dat niet eens nodig. Na een niet geslaagde query bij een name-server gebruikt de client bij die instelling immers een broadcast om de Netbios naam te resolven.

Maar goed, we weten niet wat er precies fout gaat, dus het blijft gissen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• curkey
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-03 13:43
Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 12:51:
Kan je niet naar je share als \\192.168.1.15 (als voorbeeld?)

Zal bij Linux ook wel moeten kunnen.
Op basis van IP-adres heb ik idd geen problemen. Waar het om gaat is dat mijn router ook DHCP server is. Mijn printer staat daar geregistreerd als bv myprinter.lan en de share is dan myshare.lan.

Aangezien deze printer zo'n HP JetDirect geval is, print ik via een TCP/IP poort in XP, waarbij ik als host myprinter.lan opgeef en de netwerkshare benader ik in de explorer als [b]\\myshare.lan\shared_folder[/b] zeg maar.

Ik zou idd de hosts file kunnen aanpassen op de lokale machines, maar dat vind ik niet handig werken: op mijn werk-laptop mag ik daar niet in editen.

Het effect wat ik nu zie (als ik dus OpenDNS gebruik), dat wanneer ik bv in mijn browser http://myprinter.lan open, ik niet in de printer manager kom, maar op de zoek-pagina van OpenDNS. Als ik nslookup myprinter.lan doe, dan krijg ik ook het IP adres terug van OpenDNS.

Als ik mijn netwerk settings op de default laat staan (alles automatisch, DHCP/DNS), dan werkt het wel goed, voor de lokale adressen gebruikt hij (denk ik) de router als DNS en voor de public adressen de KPN DNS-en.

[ Voor 7% gewijzigd door curkey op 03-06-2009 13:30 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat gebeurt er als je gewoon de Netbios namen gebruikt (myprinter en myshare)?

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
VPNs and OpenDNS - use Typo Exceptions

OpenDNS cannot resolve names that are on private networks, so some VPN software which tries to ask OpenDNS for an internal domain will fail.

Typo Exceptions provides a simple solution.

1. Create a free account or sign in to your account.
2. Add a network, if you haven't already.
3. Go to the Settings tab.
4. Click Advanced Settings.
5. Click Manage under Manage VPN Exceptions in the Domain Typos section.
6. Add your internal domain(s) to this list.
7. Wait 3 minutes (worst case) and all should be well.

If you have a problem, make sure that your current IP address (as shown in the Dashboard or at http://www.whatismyip. com/) matches the Network in your OpenDNS account where you've applied the Typo Exceptions.
Zie: http://www.opendns.com/support/article/164

- Netbios gebruiken OF
- Host file overal aanpassen OF
- Interne DNS server draaien

...voor je interne netwerk.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Pagina: 1