opstarten: foutmelding na vervangen moederbord

Pagina: 1
Acties:

• djoudman
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-08-2024
Afgelopen week, met het noodweer in ons land is mijn pc getroffen door de bliksem, volgens mij.
De pc ging 's morgens niet meer aan. Diverse hardware, zoals voeding, geheugen, processor en videokaart eruit gehaald, en nog steeds niks.

Ik heb het moederbord toen vervangen, met als resultaat dat de pc tenminste al weer aan gaat.
Het gaat om een Intel DG45ID moederbord.
Hierop heb ik een Intel Duo 2 Core E7500 processor.
Intern geheugen 2x512 Mb en 2x 1Gb (Totaal 3024 Mb)

Bij het opstarten krijg ik een mooi blauw Intel-scherm te zien, met rechtsonderin de mogelijkheden van menu's : F2 voor de BIOS, F10 en F12 voor boot-opties enzo.

Ik had al ergens gelezen dat je mogelijk je pc opnieuw moest installeren, nadat je een moederbord vervangen had. Ik kwam dus ook terecht bij formatteren en "terug naar fabrieksinstelling" opties.
Ik begon met een backup maken van de harde schijf (bestaande harde schijf) Ik kon hierbij zien met welke bestanden hij bezig was, en zag dus dat de bestanden ook nog intact waren. De backup werd gemaakt op een externe harde schijf, en zo zou de c: partitie gereed gemaakt worden voor recovery van Windows Vista.

Wat is nu het probleem:

De pc start het besturingssysteem niet op, hij wil proberen om op te starten, omdat het niet lukt wil hij hardware check gaan doen. Ok, prima, maar dan is hij klaar en moet je op voltooien klikken, gaat opnieuw opstarten, maar scherm blijft uit, pc blijft aan. (Monitor: geen signaal)

Als ik dan opnieuw wil opstarten, maar dan niet die check ga doen, kom ik een stukje verder, maar houdt het op bij de volgende melding in een venstertje waar boven staat "Restore7.exe - toepassinsfout" :

De instructie op 0x748d05ef verwijst naar geheugen op 0x00000114. Een lees- of schrijfbewerking op het geheugen is mislukt: read.
Klik op OK als u het programma wilt beeindigen.

Bij de aanschaf van deze pc (Compaq presario) was Windows Vista voorgeinstalleerd, en had ik bij de allereerste opstart een Systeemherstel disc gemaakt (2 cd's)
Als ik hiermee wil booten zegt ie dat de pc niet geschikt is voor die disc en dat ik herstel hiermee niet kan uitvoeren.

Ik heb al veel gezocht naar een oplossing, maar wordt telkens de verkeerde kant opgestuurd, omdat deze foutmelding net iets anders is dan dat ik tegengekomen ben

Ik hoop dat hier iemand mij kan helpen.
bedankt alvast

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:29

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat werkt inderdaad niet, die compaq disks zijn dus duidelijk voor hardware met een Compaq identifier, die op het moederbord zit. Maar goed, dan zul je alsnog met een echte W-Vista CD kunnen gaan installeren, in plaats van de recovery. En dat verklaart de geheugenfouten niet;

Waarschijnlijker toch de bliksem dus weer, die je geheugen verknoeit heeft. Draai eens een memtest; geheugen is kwetsbaar spul. Defect geheugen verklaart ook mogelijk de steeds net iets andere foutmelding.

Als de geheugentest in orde is, installeer Vista eens met een andere schijf dan de Compaq herstel disks, aangezien die niet voor dat moederbord bedoeld zijn, en checken of het wel een Compaq BIOS/moederbord is.

• djoudman
@ Umbrah

Als ik een originele versie van Win Vista installeer, dan zou het toch niet uitmaken welk moederbord/bios ik heb?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-05 18:42
Dan maakt het inderdaad niet uit.

Desktop | Server | Laptop

• djoudman
alleen nu nog "even" een windows vista aanschaffen....
met 200 euro ben ik dan ook nog niet klaar...

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-05 18:42
als je een OEM versie aanschaft is dat best te overzien, dan kan je voor 75 euro klaar zijn. (http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc)

Maar ben het wel met Umbrah eens dat je daar de niet je geheugenprobleem oplost, daar zou ik toch ook een oplossing voor gaan zoeken.

Desktop | Server | Laptop

• djoudman
Omdat jullie het hebben over het geheugen ben ik op een (misschien) raar idee gekomen.
Ik heb de volgorde veranderd van mijn intern geheugen (mogelijk de volgorde zoals deze was in oude moederbord), en nu krijg ik bij het opstarten een geheel andere melding:

Uw computer is onverwacht opnieuw opgestart of er is een overwachte fout opgetreden. De installatie van Windows kan niet doorgaan. Klik op OK om de computer opnieuw op te starten en start vervolgens de Windows-installatie opnieuw als u Windows wilt installeren

[ Voor 5% gewijzigd door djoudman op 03-06-2009 11:26 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Test je geheugen eens met memtest, dan weet je of daar fouten zitten of niet.

• djoudman
hoe doe ik memtest

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:29

Umbrah

The Incredible MapMan

Om heel eerlijk te zijn, volgens mij ben je in bezit van een originele vista, controleer de kast eens op een sticker met een vista code, dat is je (OEM) licentie. Het enige wat jij nodig hebt is een medium. Bij mijn weten zijn OEM's verplicht één ongewijzigd medium mee te leveren (enige toegestane wijziging: oeminfo toegevoegd), of tenminste een i386 folder.

Mocht dat niet het geval zijn, kun je het beste via de bekende media die ik hier niet zal noemen een originele vista schijf downloaden (taal, 32, 64 bit maakt niet uit voor licentie), en die gebruiken voor je installatie.

Zo heb ik mijn legale 32 bit versie waar alleen een 32 bit CD bij zat na een geheugen update ook naar 64 bit gezet.

Alles over het hoe- en waarom van een memtest staat in de troubleshooter: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Loop die stappen maar langs. Overigens: een inslag die je moederbord frituurt, heeft waarschijnlijk heel wat meer krokant gemaakt; je geheugen is het meest waarschijnlijk, maar insteekkaarten (zoals de videokaart, waar op zijn beurt ook weer geheugen op zit) en de CPU zijn ook kanshebbers voor een ritje naar 6-voet onder de grond met een steentje "roest in vrede" er boven.

[ Voor 26% gewijzigd door Umbrah op 03-06-2009 11:30 ]

• djoudman
inderdaad, op de sticker staat : Windows Vista Home Premium OEMAct
hp

met daaronder product key enzo

Wat zou ik ermee kunnen, naar de winkel waar ik de pc heb aangeschaft, de pc is 1,5 jaar oud

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
De fabrikant is niet meer verplicht een "kaal" medium mee te leveren, enkel om een mogelijkheid te geven terug te kunnen naar de originele staat. Probleem met de OEM licenties zoals die van bijv. HP, Acer en Compaq, is dat deze licenties vaak niet te activeren zijn. Moet je dus weer gaan bellen etc.
Overigens is het volgens mij ook zo dat de OEM licentie gekoppeld zit aan moederbord, processor en primaire harddisk. Als een van deze wijzigt (en dan met name het moederbord en/of de processor), dien je geloof ik al weer een nieuwe licentie aan te schaffen (het is immers niet meer dezelfde computer).
Neemt niet weg dat mijn DSP licentie (kale systeembouwer licentie) zich gewoon liet activeren na mijn upgrade van afgelopen weekend.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bij OEMlicenties kun je vaak wel eea aan hardware vervangen zonder al teveel problemen (ik ben inmiddels toe aan mijn derde moederbord, 2e vga en 3e hdd en 2e cpu en nog steeds werkt mijn Vista OEM prima).
Wat wel vaak is dat OEMs recoverymedia meeleveren in plaats van kale installatieschijven. Ik hoor hier wel mensen zeggen dat ze verplicht zijn normale media mee te leveren, maar ik ken vrij weinig OEMs die dit daadwerkelijk doen, en of ze er ook toe verplicht zijn weet ik niet.

Ik denk overigens niet dat de winkel daar echt veel aan kan gaan doen, behalve je aanbieden het ding door de OEM te laten repareren buiten garantie.
Pagina: 1