Afkopen leasecontract

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quicksilvernet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-06-2023
Beste mensen,

Een vraag over het afkopen van een leasecontract. De situatie is als volgt:

Het gaat om een Suzuki Swift (bouwjaar 2007) met een cataloguswaarde van 13499 euro. Het gaat om een leasecontract van 5 jaar en er is al precies 2 jaar verstreken.
De vraag is hoe duur het zal zijn om de auto af te kopen. Ik weet dat het kan verschillen per lease maatschappij maar ik zou willen weten hoe het ongeveer zal zijn. Het gaat om de leasemaatschappij De Lage Landen.

Je zou het met een simpel sommetje kunnen bereken maar weet niet of dit klopt:

13499 * 0.25 / 12 = 281 x 24 = 6749.50 euro Dus dat is betaald, en de rest(6749.50) zou het afkoopbedrag zijn.

Klopt deze berekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151099

absoluut niet.

je koopt de auto niet af in 4 jaar!!! je betaalt een maandelijks leasebedrag adhv de werkelijke kosten.

de 6700 euro wat er is betaald is een deel:
- afschrijving
- verzekering
- belastingen
- onderhoud
- alle andere kosten die bij een leasecontract horen.

eeen goed voorbeeld

een golf van 5 jaar oud (nieuwwaarde 30.000) verkopen ze na die 5 jaar voor ongeveer 10.000 euro.
dit terwijl er al 60x 800 euro is betaald, totaal zo'n 48.000 euro dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:33

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

quicksilvernet schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 10:24:
Beste mensen,

Het gaat om een Suzuki Swift (bouwjaar 2007) met een cataloguswaarde van 13499 euro. Het gaat om een leasecontract van 5 jaar en er is al precies 2 jaar verstreken.
De vraag is hoe duur het zal zijn om de auto af te kopen. Ik weet dat het kan verschillen per lease maatschappij maar ik zou willen weten hoe het ongeveer zal zijn. Het gaat om de leasemaatschappij De Lage Landen.

13499 * 0.25 / 12 = 281 x 24 = 6749.50 euro Dus dat is betaald, en de rest(6749.50) zou het afkoopbedrag zijn.

Klopt deze berekening?
Nee, hoe hij wel klopt geen idee, maar mijn vader heeft het ook geprobeerd met zijn auto. Hij kon hem terugkopen voor 25000 euro..... Terwijl de huidige waarde van de auto lag rond de 15000 euro(17000 met een mazzeltje) (Mondeo station uit 2006 met 80000 a 90000 op de teller) Uiteindelijk dus niet gedaan. Toen maar voor 13000 euro een Mondeo Station met 11xxxx op de teller gekocht uit 2005 :P

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quicksilvernet
Ik begrijp dat het aan veel aspecten ligt hoe de prijs bepaald wordt. Dit kan het beste nagevraagd worden bij de leasemaatschappij denk ik. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151099

quicksilvernet schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 11:28:
Ik begrijp dat het aan veel aspecten ligt hoe de prijs bepaald wordt. Dit kan het beste nagevraagd worden bij de leasemaatschappij denk ik. :/
gewoon offerte opvragen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-06 12:13
quicksilvernet schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 10:24:
Beste mensen,

Klopt deze berekening?
Ik weet niet welke berekening je los laat, maar het lijkt de berekening van je bruto maandelijkse bijtelling te zijn.... Dit is iets tussen jou en de belastingdienst, hier heeft de leasemaatschappij niks mee te maken.

Toen ik vorig jaar van werkgever veranderde zou het afkopen van het leasecontract mij €3500 kosten (Seat Leon met cataloguswaarde van €29.450, 35k km/jaar en 48 maanden, waarvan er 92.000 km en 22 maanden waren verstreken)

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Misschien heb je hier iets aan:
http://www.microsoft.com/...ing/wat_kost_uw_auto.aspx

Dank u Microsoft ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik kan je het antwoord wel geven: Heel veel geld ;)

Je moet echt flink in de buidel tasten, en de kans bestaat dat het je meer geld gaat kosten dan de nieuwprijs van de auto. Contracten afkopen is iets wat leasemaatschappijen niet willen (en terecht natuurlijk). Wat je moet betalen is minimaal het huidige leasebedrag per maand x de resterende looptijd + een boetebedrag.
Sabelhout schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 12:36:
Toen ik vorig jaar van werkgever veranderde zou het afkopen van het leasecontract mij €3500 kosten (Seat Leon met cataloguswaarde van €29.450, 35km/jaar en 48 maanden, waarvan er 92.000 km en 22 maanden waren verstreken)
Dan had jij een net leasebedrijf te pakken, of het leasebedrijf had al een nieuwe bestuurder gevonden voor het ding :)

[ Voor 37% gewijzigd door PWM op 03-06-2009 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
PWM schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 12:37:
Je moet echt flink in de buidel tasten, en de kans bestaat dat het je meer geld gaat kosten dan de nieuwprijs van de auto. Contracten afkopen is iets wat leasemaatschappijen niet willen (en terecht natuurlijk). Wat je moet betalen is minimaal het huidige leasebedrag per maand x de resterende looptijd + een boetebedrag.
Dat lijkt me nu ook wel weer overdreven. Een groot deel van het leasebedrag bestaat uit variabele kosten die de leasemaatschappij niet hoeft uit te geven als de auto stil staat (brandstof, verzekering, onderhoud, etc). En om nu de complete leassom te eisen (inclusief de winst voor de leasemaatschappij) plus nog eens een boetebedrag is dubbelop.
Het lijkt mij dat het grootste deel van de afkoopsom bestaat uit achterstallige afschrijving. De afschrijving is namelijk lineair in het leasebedrag doorberekend terwijl een leaseauto in de eerste jaren harder afschrijft dan in latere jaren. Een klein deel van de afkoopsom zal bestaan uit het afkopen van de winst die de maatschappij zou hebben verdiend als je de termijn had uitgezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Na 1 jaar rijden, vroegen ze bij mij 7500€ exc btw op een contract van 3 jaar.

En dan kreeg ik de auto niet mee, nee, dan hoefde ik niet per maand ongeveer nog 500(+250 euro bijtelling)euro voor die auto te betalen..

Ik mocht hem godzijdank inleveren bij een andere collega, en heb voor die 7500 een stukje eigen bezit gekocht :) Ik zeg: linke business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-06 13:32
Bij mijn werkgever staat het gewoon in de leaseregeling. 1e jaar is het heel fors, daarna is het een aantal maandbedragen wat steeds verder terugloopt.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 13:17

SeatRider

Hips don't lie

Wat wil topicstarter eigenlijk? Contract afkopen en auto overnemen van leasemij, of contract afkopen en auto daar achterlaten?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

SeatRider schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 17:26:
Wat wil topicstarter eigenlijk? Contract afkopen en auto overnemen van leasemij, of contract afkopen en auto daar achterlaten?
Goeie vraag...

Bij mij (in de UK welliswaar dus waarschijnlijk andere regels) kon ik contract gewoon persoonlijk overnemen..
Ik nam dus auto mee maar moest zelf wel de maandelijkse lasten betalen..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-06 13:32
Dat is hier meestal ook mogelijk. Gebeurt ook regelmatig als iemand overstapt naar een andere werkgever.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

croxz schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 13:00:
[...]

Dat lijkt me nu ook wel weer overdreven.
Excuus, ik bedoelde ook dagwaarde :$ En dat gebeurd af en toe wel bij leasewagens (zoals ik een keer heb ondervonden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-06 12:13
PWM schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 12:37:

[...]

Dan had jij een net leasebedrijf te pakken, of het leasebedrijf had al een nieuwe bestuurder gevonden voor het ding :)
Betreft ING Carlease. Geen idee of dat een nette maatschappij is, is de enige waarmee ik ervaring heb.

Ik heb de auto gelukkig mee kunnen nemen naar mijn nieuwe werkgever _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Sabelhout op 05-06-2009 12:26 ]

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quicksilvernet
SeatRider schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 17:26:
Contract afkopen en auto overnemen
Pagina: 1