Smakelijk versterker/luidspreker advies.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.041 views

• laen
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-07-2020
Na jarenlang 2 tot 3 kanaals versterkers als een Technics en Yamaha te hebben gehad, in combinatie met luidsprekers van de merken Technics, Sharp en JVC, is het tijd om eens te updaten. 3 versterkers door elkaar lussen om 5.1/6 kanaals geluid te produceren levert resultaat om te huilen.

De reden dat ik dit topic hier open, is omdat ik de informatie die jullie me kunnen geven, niet in een geluidszaak kan krijgen. De vraag is dan ook aan mensen met een wat brede smaak in muziek. Uiteraard zal er veel film gekeken worden op de set, maar bij een keuze is me muziek belangrijker.

Voorkeur muziek
  • experimental (vaak heel zacht, kraakhelder, enorm hoge tonen, vreemde bas soorten)
  • acoustisch (waar ik graag de vingers langs de snaren hoor gaan, bij wijze van spreken)
  • drone (met een lage, soms woekerende bas, en interresante frequentiewisselingen)
Voorkeur films
  • willekeurige 5.1/6 kanaals films (maar bij voorkeur 1080p, waar tijd in het geluid gestopt is)
Voorkeur tonen
  • hoge tonen moeten behoorlijk hoog, scherp en strak weergegeven kunnen worden
  • midden toon mag aanwezig zijn, maar het liefst zo realistisch mogelijk (vooral bij stemgeluid, ik wil dan ook goed horen als iemand last heeft van keelpijn)
  • lage tonen/bassen moeten niet te plat zijn of te zacht, maar ook niet overdreven hard. daarnaast zeer belangrijk dat bassen er niet zijn om te horen, maar dat die bassen die we niet horen, we die wel voelen.. (het idee van een vrachtwagen die langs je huis rijdt, je weet dat je wat hoort/voelt trillen maar zeggen dat je het hoorde is moeilijk)
Voorkeur gehoor
  • ik hou niet van versterkers met allemaal fancy features die het mooier laten klinken dan het is
  • ik hecht weinig waarde aan luidsprekers of versterkers die een heerlijke warme toon geven (dus ook geen fancy buisversterkers), het moet gewoon zo exact weergegeven worden als het is, ook al maakt dat de muziek vervelend
En dan nu mijn vraag:
  • [b]Welke merken versterkers/receivers, en welke merken luidsprekers raden jullie mij aan?[/b]
Ik heb een merk versterker in gedachten, maar dat merk zal ik bewust nog niet noemen.. omdat ik het zeer interresant vind wat jullie mij in deze aanraden. Qua kosten ben ik bereid tot rond 1500 euro uit te geven voor een versterker/receiver, luidsprekers rond de max 800 a 900 per luidspreker. Goedkoper mag uiteraard. Ik ben benieuwd!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

kwa versterker; kijk eens naar rotel. over de speakers durf ik niets te zeggen.

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Zag laatst een Integra 7.1 preamp op MP voor zo'n 800 euro (nieuw 4500). Sowieso is een surround pre + power erg interessant als je het naar je eigen smaak wilt zetten. De Denon/Onkyo's e.d. zijn populair maar bieden weinig keus.

Wat ik echt aan kan raden is de combinatie Flying Mole met Dynaudio speakers, voor zo'n 500 euro per kanaal (versterking + speakers). Geen wollig geluid meer zoals ik gewend was.. heb hiervoor oa NAD en Pioneer als versterking geprobeerd.

• The Eagle
  • Laatst online: 22:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voor wat betreft dat hoog: Ga eens luisteren naar speakers van Klipsch :) Gebruiken een speciale tweeter die er om bekend staat dat ie zo goed in het hoog is :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• daan08

daan08

PEBKAC

Nu ik toch zit te luisteren en denk, dit is zo'n subliem hoog: Dynaudio Esotec D260
Dat of een Esotar (zie duurste series van Dynaudio).. is eigenlijk waarom deze speakers zo goed zijn.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:15

mr_petit

opperprutser

Ik denk dat je net zoveel meningen kan vinden die een rotel versterker warm vinden klinken als analytisch of strak. Datzelfde geldt voor luidsprekers van dynaudio.

Ik denk dat je eerst gewoon naar een winkel moet gaan en moet gaan luisteren, voornamelijk naar speakers.
Zeker bij luidsprekers zijn de klankmatige verschillen vaak zo groot dat je al direkt een aantal kan wegstrepen en een aantal favorieten kan aanwijzen.
Je favoriet kan een speaker van dynaudio zijn, omdat ie zo mooi strak en analytisch klinkt, maar je kan 'm misschien ook wel gelijk wegstrepen omdat ie veel te warm over komt.
Er bestaat geen uniforme objectieve methode om klankmatige kenmerken van audiospullen verifieerbaar te omschrijven. Zelf gaan luisteren dus, en als je nog vragen hebt moet je deze concretiseren.
Nu voldoen alle 5.1 recievers/versterkers van max. 1500 euro aan je wensen en alle luidsprekers van max. 900 euro/stuk.

"man is not truly one, but truly two,"

• laen
  • Laatst online: 07-07-2020
Dank voor de snelle reacties, didn't expect that! Interresante merknamen hoor ik langskomen.. vooral voor wat betreft luidsprekers.

Voor de antwoorden neigde ik richting NAD, vooral vanwege de no-bullshit goede versterking, functioneel zoals anderen, maar weer geen extra bullshit erbij (zoals video scaling, netwerk-WMV support, etc).

@Bulldoze: jouw post kwam zeer in de buurt. Hoe vergelijk je NAD in dit geval met Flying Mole? Lees weinig goeds van Flying mole, en daarnaast zie ik me nog geen 5 van die dingen aanschaffen apart.. Dynaudio, das weer interresant.

@Firestorm, een speciale reden dat je Rotel adviseerd?

@The Eagle, meen dat ik er al eens van gehoord had, zeker eens gaan beluisteren :)

Hoe staan jullie dan in mijn geval tegenover NAD waar ik in eerste instantie aan dacht?

Daarnaast blijkt NAD lekker samen te gaan met Dali, ervaring in Dali speakers in de richting waarin ik zoek?

Al met al kan ik binnenkort eens in een zaak gaan luisteren naar NAD, Rotel, en speakers Dynaudio, Klipsch, Dali.. (@mr_petit, dit was 't idee erachter.. targets verzamelen).

Verwijderd

In die prijsklasse kom je ook weg met Audio Physic. En als je speakers zoekt die details weergeven en niets aan de verbeelding overlaten kom je toch bij dat merk uit. Op mijn set Step SLE staat zelfs: 'No loss of fine detail' gegraveerd. En dat klopt! Ik luister momenteel naar die kleine speakers op een set bestaande uit een Marantz cd speler, Van Medevoort DAC, Restek voorversterker en Electrocompaniet eindversterker. Ik hoor graag rustige muziek met ruimte tussen de noten en met die set-up hoor je precies dat.

Ben je trouwens bereid 2e hands te kopen?

• Sevenhunt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-02 13:54
Denk dat je NAD keuze een hele goede kan zijn, de al eerder geaviseerde rotel kan je zeker naar luisteren. Maar uiteraard zijn er nog een stuk meer.

Qua luidspreker merk, denk eens aan Focal. Denk dat hiermee je geluidswensen goed naar voren komt.

Het nadeel is wel dat iedereen dit allemaal anders hoort he, dus uiteindelijk zal je zowieso moeten gaan luisteren.

• Bakkertjuhh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-03-2024
Ik kan me goed voorstellen dat Firestorm voor Rotel gaat. Die maakt het geluid super gedetailleerd!
Wat betreft speakers is de Tannoy Sensys serie zeer strak in het detail.

Houdt rekening bij je versterker, even merkonafhankelijk, dat deze DTS-HD ondersteunt.

[ Voor 20% gewijzigd door Bakkertjuhh op 03-06-2009 09:25 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-02 16:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

laen schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 04:09:
Daarnaast blijkt NAD lekker samen te gaan met Dali, ervaring in Dali speakers in de richting waarin ik zoek?
NAD gaat net zo goed samen met B&W, KEF, mission als Dali.

Speakers moet je gewoon beluisteren. Het is zo ontzettend smaak afhankelijk. Je kunt natuurlijk best merkvoorkeuren hebben, maar om te weten of je het mooi vindt, moet je het gewoon beluisteren. Mijn persoonlijk favoriete commerciele speakermerk is chario :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• iNFiNiTY-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-02 11:10

iNFiNiTY-

pro

h/k! & beluisteren, maar serieus.. wij kunnen niks aanraden, je moet zelf de sound bepalen.

• daan08

daan08

PEBKAC

Dank voor de snelle reacties, didn't expect that! Interresante merknamen hoor ik langskomen.. vooral voor wat betreft luidsprekers.

Voor de antwoorden neigde ik richting NAD, vooral vanwege de no-bullshit goede versterking, functioneel zoals anderen, maar weer geen extra bullshit erbij (zoals video scaling, netwerk-WMV support, etc).

@Bulldoze: jouw post kwam zeer in de buurt. Hoe vergelijk je NAD in dit geval met Flying Mole? Lees weinig goeds van Flying mole, en daarnaast zie ik me nog geen 5 van die dingen aanschaffen apart.. Dynaudio, das weer interresant.

@The Eagle, meen dat ik er al eens van gehoord had, zeker eens gaan beluisteren :)

Hoe staan jullie dan in mijn geval tegenover NAD waar ik in eerste instantie aan dacht?

Al met al kan ik binnenkort eens in een zaak gaan luisteren naar NAD, Rotel, en speakers Dynaudio, Klipsch, Dali.. (@mr_petit, dit was 't idee erachter.. targets verzamelen).
NAD is wel goed betaalbaar en krachtig voor weinig geld. Ik was wat minder tevreden met de combinatie NAD/Dali, het stukje helderheid wat de flying mole ophaalde was veel beter voor de Dali's. In vergelijk klonk de NAD dan wollig. Nu met de Dynaudio's helemaal te gek.
Flying mole is trouwens geen makkelijke; geen gangbaar product, aan de dure kant, wisselende reviews, geen 5.0 amp etc. Ik ben er wel zeer over te spreken maar de haalbaarheid is erg laag ;)

NAD, Rotel & Dynaudio, Dali zijn in mijn ogen ook goede merken. Ik heb nooit de betere series van Dali en Dynaudio naast elkaar vergeleken. Dali's Mentor serie schijnt ook nogal wat te zijn.

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

eigen ervaring, heb zelf een RSX 1056 staan, lekker eenvoudig, super geluid!
heb hiervoor een Denon gehad en die maakte dat mijn speakers(mission 774) nogal dof klonken. rotel klinkt strak en helder.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

laen schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 00:52:Welke merken versterkers/receivers, en welke merken luidsprekers raden jullie mij aan?
[...]
Qua kosten ben ik bereid tot rond 1500 euro uit te geven voor een versterker/receiver, luidsprekers rond de max 800 a 900 per luidspreker.
Helaas, op deze manier heeft dit topic geen overlevingskans.

Ik wil je vragen om eens goed te kijken naar AUD beleid.
Dan snap je waarom dit topic dicht gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 03-06-2009 12:21 ]

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.