[Ubuntu] AMD Radeon HD 4770

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 10:03
ik heb een vraagje, ik heb zelf een tijdje terug zitten klooien met ubuntu (9.04, 32 bit) op mijn laptop (ibm t42) en wilde het nu op mijn pc gooien (940 BE, 4gb ddr2, 790x mobo (geen onboard graka), hd4770) en heb daarvoor de 64 bit's 9.04 gedownload en gebrand. Echter bij het opstarten onder linux krijg ik geen beeld zodra ik in de linux interface kom, alles is gewoon kompleet zwart. Ik heb mijn cd al gecontroleerd op fouten maar daar kwam niets uit en als ik met google zoek zie ik wel dat er meer issues zijn met de ondersteuning van de hd4770, maar mijn probleem kom ik niet tegen. Heeft iemand een idee wat er aan te doen valt (behalve een andere graka kopen, dat is geen optie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Even afgesplitst, ik denk dat je dan meer response krijgt.

Wel ben ik benieuwd wat je zoektermen op google zijn geweest ?

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 20:06
/var/log/Xorg.0.log controleren? Ik vermoed dat Ubuntu -ati als driver neemt, die slechts recent ondersteuning heeft voor de HD4770. Controleer in de log welke driver gekozen wordt, en forceer indien nodig naar Vesa driver. Eenmaal ubuntu dan geinstalleerd is kan je Catalyst gebruiken, of een recentere -ati installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
ik heb vooral gezocht op ubuntu black screen hd4770, maar veel van de verhalen kan ik niets mee omdat ik helemaal niet in ubuntu kom, ik kan alleen in het bootscherm komen, zodra ik voor een installatie of live-cd kies wordt alles vrij snel zwart. ik ga nu ff de 32 bit's variant proberen, misschien dat die wat doet.
mijn ubuntu kennis is trouwens redelijk beperkt, heb paar jaar terug ff met knoppix gewerkt en recent dat weer een beetje opgegraven maar dat was het wel.
edit: 32 bits variant doet ook niets..

[ Voor 4% gewijzigd door Bastard op 03-06-2009 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
KAdrifter schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 17:36:
ik heb vooral gezocht op ubuntu black screen hd4770, maar veel van de verhalen kan ik niets mee omdat ik helemaal niet in ubuntu kom, ik kan alleen in het bootscherm komen, zodra ik voor een installatie of live-cd kies wordt alles vrij snel zwart. ik ga nu ff de 32 bit's variant proberen, misschien dat die wat doet.
mijn ubuntu kennis is trouwens redelijk beperkt, heb paar jaar terug ff met knoppix gewerkt en recent dat weer een beetje opgegraven maar dat was het wel.
edit: 32 bits variant doet ook niets..
Probeer eens wat ik zeg? En je hebt de Live-CD toch al eens opgestart in "Safe Graphics Mode", hoop ik? Die mode laadt de VESA driver, die normaal niet zou mogen crashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
ik heb safe graphics mode al eens geprobeerd, maar ik heb eigenlijk niet zo'n goed idee waar ik /var/log/Xorg.0.log zou moeten vinden, ik krijg nl geen beeld bij live-cd of bij het installeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
KAdrifter schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 19:49:
ik heb safe graphics mode al eens geprobeerd, maar ik heb eigenlijk niet zo'n goed idee waar ik /var/log/Xorg.0.log zou moeten vinden, ik krijg nl geen beeld bij live-cd of bij het installeren..
En wat is het resultaat in "safe graphics mode"?

Probeer dit dan eens:
• Start op van de Live CD.
• Eenmaal opgestart (en X vastloopt), druk je op CTRL-ALT-F2, die je naar virtual terminal 2 zal switchen.
• In die terminal log je in als root (geen wachtwoord, of indien wel probeer user "ubuntu" en voe "sudo" toe voor de onderstaande commando's)
• Voer uit: "dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg", dit genereert een "clean" /etc/X11/xorg.conf
• Edit /etc/X11/xorg.conf met "nano" oid, en verander/voeg een Driver lijn toe aan de Device subsectie die Vesa laadt, waardoor die file er v.b. als volgt uitziet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Section "Device"
    Identifier  "Configured Video Device"
    Driver      "vesa"
EndSection

Section "Monitor"
    Identifier  "Configured Monitor"
EndSection

Section "Screen"
    Identifier  "Default Screen"
    Monitor     "Configured Monitor"
    Device      "Configured Video Device"
EndSection

• Herstart nu gdm ("/etc/init.d/gdm restart", eventueel "sudo" ervoor als je als "ubuntu" bent ingelogd)
Indien X opnieuw vastloopt, probeer Xorg.0.log dan te uploaden aangezien het dan om een serieuze fout gaat.

Als je na het vastlopen van X niet kan switchen naar een terminal, zijn er 2 mogelijkheden
• X heeft je toetsenbord "in beslag genomen", die je met de magische kernel code R opnieuw kan vrijgeven (ALT+PRTSCR+R). Dan opnieuw switchen van terminal, en de bovenstaande stappen uitvoeren.
• X heeft de kernel doen crashen (door de hardware verkeerd aan te spreken oid), je zal dus moeten osptarten zonder X. Hiertoe moet je proberen de Live CD in "single-user mode" te starten, kijk of het boot scherm daar een optie toe heeft, of probeer een optie te editen en "single" aan de kernel parameters toe te voegen. Eenmaal dan opgestart, log in, genereer Xorg.0.conf, pas het aan, doe "init 5" om in multi-user mode te komen en X te starten.

In short, je moet proberen Ubuntu te installeren met een werkende driver ("vesa" dus). Eenmaal geinstalleerd kan je xorg-video-radeon van GIT tracken waarin je kaart ondersteund is.

Heel wat miserie om het werkende te krijgen dus :P Normaal zou "safe graphics mode" of een variant ervan (kijk er de Ubuntu boot menu's van de Live CD er op na) met de "vesa" driver moeten booten, waardoor je makkelijk zou moeten kunnen installeren en xorg.conf niet manueel hoeft te wijzigen.

De Karmic Koala testen is ook geen alternatief, aangezien Ubuntu een xserver-video-ati van 11 mei trackt uit Debian unstable, die mijlen achter -master zit waarin de HD4770 nog maar net geintroduceerd is. Variant in mensentaal: het kan nog een tijdje duren voor een mainstream distro out-of-the-box ondersteuning heeft voor je kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Kies tijdens het opstarten eens ervoor om op te starten naar een command line (daarvoor moet je al vrij snel op ESC drukken en in recovery/single mode opstarten), geef het root wachtwoord voor maintenance en doe het volgende om de Catalyst driver van Ati te installeren:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
# downloaden van driver 9.5
wget https://a248.e.akamai.net/f/674/9206/0/www2.ati.com/drivers/linux/ati-driver-installer-9-5-x86.x86_64.run

# maak het bestand executable
chmod 700 ati-driver-installer-9-5-x86.x86_64.run

# maak er een package van voor Ubuntu 9.04
./ati-driver-installer-9-5-x86.x86_64.run --buildpkg Ubuntu/jaunty

# nu de verschillende packages installeren in onderstaande volgorde
dkpg -i fglrx-kernel-source_8.612-0ubuntu1_amd64.deb
dkpg -i xorg-driver-fglrx_8.612-0ubuntu1_amd64.deb
dpkg -i fglrx-amdcccle_8.612-0ubuntu1_amd64.deb

# (de andere drie packages die gemaakt zijn volgens mij niet belangrijk, maar als je wilt 
# kun je die ook nog installeren)

# de driver configureren
aticonfig --initial -f

Het kan zijn dat er nog enkele dependencies nodig zijn, dan krijg je wel een foutmelding oid en misschien geeft de driver dan zelf aan wat er mist. Anders even hier kijken:
https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
Voor zover ik het begrjip zit hij atm nog in de Live CD omgeving en is Linux nog niet eens geinstalleerd? En catalyst installeren om door de installer te geraken lijk me nogal overkill, vesa does the job.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Laatst online: 29-07 21:57
maleadt schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 22:37:
[...]

Voor zover ik het begrjip zit hij atm nog in de Live CD omgeving en is Linux nog niet eens geinstalleerd? En catalyst installeren om door de installer te geraken lijk me nogal overkill, vesa does the job.
Ah, in dat geval heeft het inderdaad niet zoveel zin. Ik had dat niet helemaal begrepen. Heeft de live cd niet zoiets als expert mode voor de installatie waarbij je in text mode kunt installeren? Misschien dat doen en vervolgens de drivers installeren zoals ik hierboven beschreef (is wel erg omslachtig, als er een gemakkelijkere manier is zou ik dat eerst proberen).

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK, de driver is wel via AMD te halen. Zal niets anders op zitten dan andere videokaart erin, dan xorg.conf op vesa laten overschakelen, nieuwe kaart erin en dan handmatig de driver installeren.

Ik had hetzelfde probleem met een ATI 1600 toen Fedora 5 uitkwam. Sindsdien alleen nog maar nvidia gebruikt.

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2009 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
bedankt voor alle hulp, maar dan probeer ik het in de vakantie nog wel eens als ik een andere graka tot mijn beschikking heb, nu zit ik vast aan mijn hd4770 en heb zo 123 geen andere graka hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
KAdrifter schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 18:32:
bedankt voor alle hulp, maar dan probeer ik het in de vakantie nog wel eens als ik een andere graka tot mijn beschikking heb, nu zit ik vast aan mijn hd4770 en heb zo 123 geen andere graka hier.
:/
maleadt schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 11:12:
/var/log/Xorg.0.log controleren?
maleadt schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 21:27:
En wat is het resultaat in "safe graphics mode"?
*Gedetailleerd stappenplan hoe naar een terminal te switchen om Xorg.log te bekijken/VESA te activeren*
Zoek jij dan maar een andere grafische kaart, als je toch geen aandacht besteedt aan mijn vragen tot informatie noch de potentiële oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
resultaat van safe graphics mode is nihil, nog steeds een zwart scherm. zal de andere opties even testen.
ik heb met nano door xorg.conf gekeken, maar de standaard driver(in ieder geval die in safe mode) stond al op vesa helaas, dus dat was niet de oplossing, de regel /etc/init.d/gdm restart geeft dan ook weer het zwarte scherm. met mijn oude hd4350 heb ik 'm wel ooit werkend gehad maar die is alweer ff verkocht 8)7.
de xorg.0.log blijft trouwens leeg (geopend in nano)
ik kan dus wel in mijn terminal komen, maar hij was al bezig met de vesa driver..andere opties op de live cd heb ik volgens mij ook allemaal geprobeerd, maar gaf weer een monitor die zei dat ie geen signaal kreeg en op stand by schoot :| .
ik kan geen single user mode ontdekken, maar gezien hij al met vesa opstart(neem ik aan, gezien het in Xorg.conf staat) weer ik niet of dat de oplossing gaat zijn?

Andere optie is misschien dat mijn hd4770 in mijn 2e pci-e poort zit vanwege ruimtegebrek in mijn kast, en dat hij daardoor de kaart niet vind, of kan het daar niet aan liggen?

oh ja, sorry als ik als een ondankbare lul overkwam, dat was niet de bedoeling, ik ben wel degelijk blij met alle geboden hulp.

[ Voor 112% gewijzigd door Bastard op 11-06-2009 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
  • Laatst online: 14-08 21:42
Ik had dezelfde problemen en uiteindelijk, na veel ellende, wel aan de praat gekregen (eerst in safe-mode en dan op de één of andere manier de drivers installeren). Mocht je echter denken dat dan de problemen opgelost zijn kan ik je uit een droom halen. Dat is niet zo.

Kort lijstje met problemen:
  • Tv-kaart werkt te traag om functioneel te zijn
  • Desktop menutjes werken traag
  • Problemen met afspelen van films
  • Compiz werkt te traag
Maw. alles waar je een grafische kaart voor gebruikt werkt niet of slecht. Een tip. De HD4770 is erg gewild en veel mensen willen de kaart wel ruilen tegen een NVidia kaart. Dan zijn je problemen opgelost en kan je je tijd beter besteden dan dit geneuzel. Misschien krijg je het na uren ploeteren wel iets beter maar AMD/ATi kaarten/drivers zijn gewoon (schandalig!) bagger onder linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
Met de vesa-driver gaat alles idd traag ja, en de radeon(hd)-driver ondersteunt die kaart nog niet, laat staan 3d. En als je fglrx geïnstalleerd hebt, is je install blijkbaar nog niet helemaal goed.

Alledrie de drivers die ubuntu aan boord heeft (radeon-6.12.1, radeonhd-1.2.4 en fglrx-9.4) ondersteunen die kaart nog niet... de radeon-driver heeft intussen in git ondersteuning, fglrx sinds 9.5.
Je kunt ubuntu's alternative install (text-mode install) proberen, heb je iig een installatie, maar dan zal je nog steeds geen beeld/gui hebben, daarvoor kan je The Flying Dutchman's "handleiding" gebruiken. Eventueel handig om de driver eerst te downloaden. Scheelt tikfouten.

Wil je die moeite niet doen, dan zul je moeten wachten tot oktober, op ubuntu 9.10, of een andere kaart gebruiken.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
Vesa plaatsen in Xorg.conf is inderdaad niet meer nodig, zoals ik vermoedde is dat net wat de safe graphics mode inhoudt. En nu schieten er inderdaad geen opties meer over buiten van kaart wisselen (of eens in een ander slot prikken, het is best mogelijk dat dit X verwart), of om via textmode te installeren en dan een nieuwere catalyst of nieuwere -ati te installeren (via tormod volden's PPA). Wat de poster boven mij dus zegt.
Maar zo een conclusie kon je gewoon niet trekken zonder de bevestiging dat zelf met de vesa driver het boeltje vastloopt.

[ Voor 3% gewijzigd door maleadt op 11-06-2009 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
hmmz dan wacht ik nog wel een tijdje, voorlopig kan ik toch nog gratis windows 7 gebruiken, iig bedankt voor alle hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03 19:08
Je kan hiernaar kijken: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1156787
Je hebt sowieso versie 9.5 nodig van de drivers. En je zou ook nog bij het opstarten van Grub op een toets kunnen drukken, de Ubuntu regel kiezen en dan op 'e' drukken van 'edit'. Vervolgens kies je de tweede regel die met 'kernel' begint, weer op 'e' drukken en dan helemaal op het end een spatie gevolgd door 1 toevoegen. Op Enter drukken en dan op 'b' drukken van 'boot'. Vervolgens zou Ubuntu in single-user mode op moeten starten en zou je het nodige moeten kunnen troubleshooten.
Wat je ook zou kunnen proberen als je een zwart scherm krijgt is een simpele ctrl+alt+backspace om X te killen. Je weet maar nooit, misschien werkt het :)
Pagina: 1