Buma/Stemra

Pagina: 1
Acties:

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:13

Saven

Administrator

Topicstarter
Er is veel onduidelijkheid de laatste tijd over BREIN, maar ook over Buma/Stemra. Dat BREIN niks meer kan en mag dan jij en ik wisten de meesten hier denk ik toch wel.

Maar wat mag Buma/Stemra eigenlijk allemaal doen?
Ik las op Wikipedia dat ze een vereniging zijn. Maar dat betekent toch niet dat zij jou zomaar een boete mogen opleggen als jij bijv. muziek streamt via je website.

Kan iemand hier misschien wat duidelijkheid in geven? :) Google gaf eigenlijk niet echt een goed antwoord

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Waar en hoe heb je gezocht dan?

Er is nl. meer dan genoeg te vinden door bijv: buma stemra streaming in te voeren.

Dan kom je oa. ook op de site van Buma zelf terecht en daar staat hun stelregel heel duidelijk:
"Buma/Stemra vraagt aan iedereen die muziek openbaar maakt een vergoeding."

En dat openbaar maken dat doe je als muziek streamt via je/een website.

Hier zelfs een hele pagina van de Buma site over streaming muziek:
http://www.bumastemra.nl/...InternetEnNieuweMedia.htm

En een boete krijg je niet als je gewoon netjes betaald, maar zo'n 300eu per jaar ben je snel kwijt.

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:13

Saven

Administrator

Topicstarter
Maar ben je verplicht om aan hun te betalen? Ze zijn niet van de overheid toch ofzo dus kunnen ze je niet zomaar een boete geven?

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ja, ja en ja............

(althans, ze zijn niet 'echt de overheid', maar, quote: "Buma is door de overheid aangewezen als de enige instantie die muziekauteursrecht collectief en bedrijfsmatig mag beheren.")

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Volgens mij zijn al deze vragen prima te vinden op de site van buma/stemra zelf:
http://www.bumastemra.nl/nl-NL/Service/FAQ.htm

Wise enough to play the fool