Nieuwe PC boot 1x kort en gaat daarna niet meer aan

Pagina: 1
Acties:

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ik heb vorige week een nieuwe pc besteld uit de volgende onderdelen:

Cpu: Phenom II x3 720BE (AM3)
mobo: MSI 790GX-G65 (AM3 + DDR3 en onboard gpu)
geheugen: 2x 2GB Kingston valueram DDR3 10600 cl9 (1333)
Voeding: Tagan 500W
Behuizing: Antec 300
Koeler: Scythe Mugen 2

Nadat ik alles in elkaar heb gezet boot hij gewoon voor de eerste keer.
Geheugen, cpu, harde schijf en dvd-drive worden correct herkend.
Ik ging even de bios settings in en tijdens het bladeren viel de hele pc ineens uit.
Ik heb toen de harde schijf en de dvd drive uitgeplugd.
Daarna de cpu koeler gechecked of die er wel goed op zat en dat was wel het geval.
Alle kabels zaten goed, cpu fan, 4-pins 12V voor de cpu, 24 pins voeding, omdat op de moederbord zelf ook een aan-, reset-, bios reset knoppen zitten heb ik de power/reset/led kabels van de moederbord erafgehaald en de afstandsbussen voor de mobo heb ik gebruikt.
Nog een keer geprobeerd om de pc op te starten, de fans gaan aan maar het beeld blijft zwart, de bios komt niet tevoorschijn.

Wat ik verder heb geprobeerd waarbij het resultaat hetzelfde blijft: andere scherm, elk geheugen reepje apart in een ander bankje, de Tagan voeding heeft 2x 4pins stekkers van 12V voor de cpu en allebei heb ik geprobeerd, stock cpu koeler geprobeerd, andere voeding (coolermaster extreme power 380W), mobo uit de behuizing gehaald, andere stekkerdoos.

Het leek mij dus een mobo of een cpu probleem. Ik heb het aan de webshop voorgelegd en ze hebben mij aangeraden om de mobo te rma'en.

Vandaag de nieuwe mobo binnen gekregen, alles weer inelkaar gezet, de kabels weer goed aangesloten, dit keer heb ik een andere koeler erop gezet (scythe katana 3).
De PC start op, ik ziet het msi bootlogo, alle hardware wordt correct herkend, ik wil net het boot menu ingaan (f11) en dan valt de hele pc weer ineens uit. Nu is de pc weer niet aan te krijgen. Zelfde geval dus als de eerste keer.

De mobo was dus niet het probleem. Aangezien allebei de keren alles kort correct heeft opgestart, denk ik niet dat het aan de cpu ligt of het geheugen. De pc heeft dus 1x per mobo opgestart en daarna niet meer :( . Enige wat overblijft is dan de voeding, het lijkt alsof de voeding 2x de mobo's heeft gemold. Kan dit kloppen of ligt het ergens anders aan? De troubleshoot heb ik nagelopen.

Verwijderd

Ik zou eens proberen de cpu uit het mobo te halen en te checken of er geen pinnetjes zijn verbogen... Mocht dit wel het geval zijn kun je deze voorzichtig met een bankpasje terugbuigen, met de search kun je verdere info vinden.

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-10-2025
Heb je de BIOS al een reset gegeven?

• Mr.C4
  • Niet online
De pinnetjes zijn niet verbogen, ik heb al gekeken, de cpu heb ik goed in de socket geplaatst.

De bios heb ik gereset via de clear bios knopje op de moederbord zelf met en zonder stroom.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:28
Misschien heb ik erover gelezen, maar toevallig geen kortsluiting met de kast? Hoewel hij dan al binnen de seconde zou moeten afslaan. Beste om dit te testen is even je mobo op een plank te leggen en dan proberen te booten.

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Heb je toevallig aan de voorkant usb aansluitingen, deze zitten met een stekkertje op je mobo, als deze niet goed zijn aangesloten boot je pc ook niet meer

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 21:38
Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 22:38:
Heb je toevallig aan de voorkant usb aansluitingen, deze zitten met een stekkertje op je mobo, als deze niet goed zijn aangesloten boot je pc ook niet meer
wtf? :P

Verwijderd

En is het al gelukt?
basisonderdelen vervangen, piepjes krijgen en booten. :D

Ben benieuwd.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:28
Als ze niet GOED zijn aangesloten kan het inderdaad gebeuren dat je pc kortsluiting maakt. Als ze niet aangesloten zijn, dan mag dit niet uitmaken, dus hij heeft wel gelijk hoewel ik die kans klein acht

http://specs.tweak.to/16567

• Mr.C4
  • Niet online
De mobo heb ik nog los op tafel gelegd. Kan een kortsluiting de mobo permanent beschadigen?
De pinnetjes van de frontpanel heb ik goed aangesloten en daarna eruit gehaald.
Bij de tweede mobo heb ik de pinnetjes helemaal niet aangesloten dus daar kon het niet aan liggen.

Ik heb uiteindelijk maar het advies van de webshop opgevolgd en de hele pc op rma gedaan.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Korstluiting kan een moederbord inderdaad permanent beschadigen.

Zou mij niets verbazen als dat het geval was en je dus twee moederborden opgeblazen hebt...

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-03 13:29

paradoXical

The ParadoX

Ik heb ooit een BE6-II bijna om zeep geholpen. Bij monteren van het MOBO niet goed opgelet, en zat 1 bevestigingspunt extra waar dus geen gat voor in het MOBO bestond, deze pin sloot het MOBO kort.
Gelukkig werkte alles nog nadat ik de pin verwijderde. Je kunt nu helaas niet meer checken of het hier aan gelegen heeft, jammer.

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• Mr.C4
  • Niet online
Er zaten al 6 afstandsbussen vantevoren gemonteerd in de behuizing, ik heb er 3 extra ingezet omdat de mobo zelf 9 gaten heeft voor de bevestiging. Als er iets heeft kortgesloten dan zou ik niet weten hoe dat zou komen.

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-03 13:29

paradoXical

The ParadoX

Ja, maar weet je zeker dat 1 van de afstandsbussen (dat is het woord dat ik zocht!! :P ) geen contact heeft gemaakt omdat die plek geen bevestigingspunt was? Of wellicht 1 over het hoofd gezien? Ik heb me nooit kunnen voorstellen dat ik deze fout ooit zou maken, maar ik heb het ook voor elkaar gekregen en kostte me een uur voordat ik het ontdekte ;)

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

Verwijderd

Sommige mensen moeten mss gewoon geen PC's in-elkaar-flanzen.
Dus 2 mobo's naar de mal en moer? Ik ben echt wel benieuwd wat het is.

Ik zou gewoon, mobo, geheugen, cpu en eventueel videokaart opsturen naar desbetreffende winkel en een werkend geheel terug zien te krijgen, verantwoord inbouwen en gaan met die banaan. }:O

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

brakke voeding kan ook hoor, ik had ook n voeding die precies 1x gewerkt heeft, uitviel, en niet meer aan wilde. DOA --> RMA aanvragen. echter weet ik niet of je voeding nieuw is of niet, maar t kan zijn dat je voeding gewoon gaar is, en dat je bord wel draait met n andere..

• Mr.C4
  • Niet online
Ik heb echt goed gechecked of de afstandsbussen op de goede plekken stonden en dat er niet per ongeluk eentje contact maakt. Er stonden zelfs pijltjes in de behuizing bij de plekken waar de afstandsbussen moeten komen te staan.

De voeding is nieuw en ik heb zelf een andere voeding van coolermaster 380W geprobeerd, zelfde resultaat.

Ik wacht nu gewoon de reactie van de rma van de webshop af.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-05 18:42
Mr.C4 schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 09:44:
De voeding is nieuw en ik heb zelf een andere voeding van coolermaster 380W geprobeerd, zelfde resultaat.
maar goed, als dat was nadat je nieuwe voeding (om wat voor reden dan ook) je mobo om zeep heeft geholpen zegt dat in mijn ogen niet zoveel. (ik ga er vanuit dat je die 380W voeding geprobeerd hebt nadat je pc met het 2e mobo ook weer uit was gevallen ;)).

Desktop | Server | Laptop

• Mr.C4
  • Niet online
ja, klopt. Ik dacht er niet bij na dat de voeding het probleem kon zijn.
Pagina: 1