Ubuntu 8.04lts na youtube geen geluid meer in VLC Player

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb Ubuntu 8.04 LTS op een Asus Maximus II Formula. Deze heeft een SupremeFX X-Fi 8-CH Audio, en Intel P45 / ICH10R chipset. Al heeft de chipset volgens mij niets temaken met mijn geluidskaart want volgens mij is die van Creative. Het is een los pci-1x kaartje speciaal gemaakt voor dit moederbord. Het werkt ook alleen maar in een speciaal daarvoor bestemt slot, welke als enige pci-1x slot zwart gekleurd is.

Het probleem is als volgt, ik open een film in VLC Player, geluid werkt prima. Vervolgens sluit ik VLC Player en ik open een filmpje in Youtube. Werkt ook prima, maar nu sluit ik Firefox en open ik VLC weer, en nu werkt het geluid niet meer. Alleen na een reboot of een quick reboot (ctrl-alt-backspace) werkt VLC Player weer. Open ik dan weer Youtube begint het weer van voor af aan.

Nu ben ik gaan zoeken op Google en op de forums van Ubuntu en ik vind mijn probleem nergens terug. Wat ik wel vind is mensen die over het algemeen geen geluid hebben in Youtube maar wel in anders applicaties. Onder Ubuntu 9.04 heb ik geen enkel probleem met mijn audio ben ik achter gekomen, ik wil eigenlijk toch 8.04 draaien vanwege de compatibiliteit. Ik heb gekeken onder System > Preferences > Sound nadat ik dus geen geluid meer krijg in VLC. De settings hier staan op auto, ik heb nu Sound Playback ingesteld op PulseAudio Sound Server gezet. Dit maakt geen verschil. Als ik de geluid test uitvoer na Youtube werkt het hier prima. Ik begrijp niet waar dit probleem vandaan komt. Het lijkt alsof een applicatie de geluidskaart blijft vasthouden als ik een Youtube filmpje afspeel waardoor VLC hem niet kan aanspreken. Alhoewel VLC Player geen error geeft dat het geen audio device heeft. Heeft iemand enig idee misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
Het lijkt alsof een applicatie de geluidskaart blijft vasthouden...
Dat kan je controleren met "lsof /dev/snd/*" Als er daarin in de "FD"-kolom na het (file-descriptor)-nummer 2 letters staan, is dat apparaat gelockt...

Zijn er verder nog dingen die geluid kunnen produceren, of is het helemaal stil? Andere pulseaudio-apps of directe alsa-apps? En vlc met alsa als geluid-uitvoer?

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer is oss ipv alsa of pulseaudio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Deze problematiek had ik ook in 8.04. For some reason ging heel pulseaudio op z'n gat bij meerdere ALSA-geëmuleerde inputs. Wat ook helpt sowieso is het installeren van de pulseaudio output voor VLC: 'vlc-plugin-pulse' die gek genoeg niet meekomt met het installeren van VLC... Vervolgens pulseaudio selecteren als audio output.
Gaat pulse nog op z'n bek?
pulseaudio -D
(non-root!)

In 8.10 en 9.04 is het default allemaal wat beter geregeld wat dat betreft. Bij mij gaat Pulse alleen nog op z'n gat bij mijn A2DP bluetooth headset. Ik kan nu zoveel Flash, Alsa en native pulse applicaties open hebben die geluid afspelen als ik wil. Als je pulse uit frustratie uitzet mis je die functionaliteit...

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.