Toon posts:

4 GB in Vista Premium? & Hypermemory

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Ik heb eigenlijk 2 kwesties waar ik niet echt verder mee kan...

- Ik heb 3GB aan RAM in mijn laptop gehad, die heb ik vandaag omhoog gekrikt naar 4 GB, echterr.. Vista geeft wel aan in configuratiescherm--> Systeem , dat ik 4 GB aan RAM heb.. maar taakbeheer bijv niet..
Ik wist wel dat Vista Premium 4GB aan RAM aankon? Wat moet ik doen om dus die 4 GB aan RAM optimaal te kunnen gaan gebruiken?

- Ik draai op een ATI Mobility Radeon HD 2400 grafische chip, en dus heeft deze kaart natuurlijk de mogelijkheid om gebruik te kunnen maken van het bekende Hypermemory systeem.... Echter ik weet echt niet wat ik ermee aan moet. Nu waar ik dus mijn RAM heb omhooggekrijkt zou ik graag optimaal gebruik ervan willen maken (een stapje omhoog gaan van 256 naar 384 bijv.), omdat ik oudere games graag een Anti-Aliasing stapje omhoog wil brengen (zoals Guild Wars enz.). Ik draai op een Catalyst driver van driverheaven

Driver gegevens van mijn ATI
Driver Packaging Version 8.612-090428a-080268C-ATI
Catalyst™ Version 09.5
Provider ATI Technologies Inc.
2D Driver Version 8.01.01.899
2D Driver File Path /REGISTRY/MACHINE/SYSTEM/ControlSet001/Control/Class/{4D36E968-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}/0000
Direct3D Version 8.14.10.0662
OpenGL Version 6.14.10.8664
Catalyst™ Control Center Version 2009.0428.2132.36839

Mijn Notebook specs:
Fujitsu-Siemens AMILO Pi 2540
Intel Core 2 Duo T5550 Merom (1,83 Ghz, 2 MB L2 Cache)
ATI Mobility Radeon HD 2400 (256 MB with Hypermemory)
4 GB RAM (1 x 2GB 667 mhz + 1 x 2GB 800 mhz)
High Definition Sound
Western Digital 320 GB HDD
Microsoft Vista Home Premium

Dus kortom:
Wat moet ik doen om optimaal gebruik te kunnen maken van 4 GB RAM, en Hypermemory?

Bij voorbaat hartelijk dank voor het reageren. _/-\o_ _/-\o_

Verwijderd

Als je 32 bits Vista hebt kun je niet meer als 3,2 GB adresseren mocht je een Vista hebben met 64 bits dan kan het complete geheugen worden geadresseerd. Een andere mogelijkheid zit er helaas niet in

• Marce
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-11-2025

Marce

Het is Marc met een C!

Ik vind het teveel moeite om te gaan googlen waar je het zou kunnen vinden.

Het komt erop neer dat je waarschijnlijk 32 bits vista hebt, en je zult 64 bits moeten hebben.

32 bits vista kan maar 4 gig ongeveer aan geheugen adresseren, daar gaat nog een aantal indelingen vanaf, en kom je uit op 3.2 gig, min je videogeheugen (dacht ik) kom je uit op rond de 3 gig.

Als je naar 64 bits overstapt zul je voorlopig genoeg ruimte hebben wat geheugen, en kan je dus van en je 4GB ram en je hypermemory gebruikmaken.

EDIT: Wat Bobsquad zegt, niet eerlijk, ik heb een langer stuk getypt

[ Voor 6% gewijzigd door Marce op 02-06-2009 19:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
wow, okeej.. dus ik kan gebruik maken van die 3,2 GB.. in feite gaan dus die 800 MB ongebruikt in het systeem, of niet? Of zie ik het verkeerd?

PS: Ik heb idd 32 bits ja

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2009 19:39 ]

• Marce

Marce

Het is Marc met een C!

Je kan inderdaad maar van die 3.2 gig gebruikmaken, of je zult een andere vista moeten installeren, waarbij je dus wel al je gegevens kwijtraakt, maar dan wel gebruik kunt maken van je geheugen.

Verwijderd

Je kunt er wel wat mee daar zijn wel wat tricks voor die op internet te vinden zijn. Maar dat Vista ze voor de volle 100% gebruikt is helaas niet mogelijk.

Verwijderd

Topicstarter
hmm.. OK want ik ben echt gek op op mijn ATI kaart.. (hoort zich gek aan, maar hij doet het uitstekend XD)
en over de kwestie Hypermemory? Is die automatisch ingeschakeld? of moet ik die ergens 'inschakelen'?
Want mijn BIOS is zwaar knudde en kan er vrijwel niks mee...

• Marce

Marce

Het is Marc met een C!

Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 19:41:
Je kunt er wel wat mee daar zijn wel wat tricks voor die op internet te vinden zijn. Maar dat Vista ze voor de volle 100% gebruikt is helaas niet mogelijk.
Die tricks slaan nergens op voor zover ik weet. Het enige wat ze doen is je laten zien dat je die 4 gig in je pc hebt zitten, maar je hebt er nogsteeds niks aan dacht ik.

Verwijderd

Ik ben zelf geen ATI aanhanger. De geïnstalleerde videosoftware in Windows volgens mij moet je daar tussen kijken voor zover ik het mij ergens herinner.

Verwijderd

Topicstarter
aah OK.. want je hoort overal andere verhalen
De ene zegt : Moet je in de BIOS kijken, Is al ingeschakeld enz enz..
Ik word er echt gek van XD, ik wil het volledige potentieel eruit halen...
Ik heb namelijk gegoogled en iedereen had een andere mening en wijze van inschakelen daarvan..

Maar in ieder geval.. super en bedankt voor de supersnelle reacties! :) _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2009 19:47 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 19:46:

Ik word er echt gek van XD, ik wil het volledige potentieel eruit halen...
Installeer Vista 64, of nog beter Win7-65.

Een 32 bit OS kan niet fatsoenlijk met 4 GB overweg, en zal domweg niet het volledige potentieel eruit halen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Topicstarter
mhm.. OK duidelijk voor mij :),
dacht dat ik misschien nog wat uit mijn ATI Hypermemory techniek kon uithalen.. want dat is mijn struikelpunt op dit moment.. zit heel Windows door te spitten op dit moment..

Heb het ook al geprobeerd met de Mobilitydotnet van Ruud Ketelaars, waarbij de inf driver file je Memory van je videokaart kan tweaken.. Ik heb omhoog getrokken naar 384 MB... maar zou dat wel voor mij HD 2400 kaartje gezond zijn? En heeft het überhaupt wel nut?

Verwijderd

Je hebt volgens mij er ook een handleiding bij gekregen staat er daar niks van in. Het kan ook eventueel aan

Verwijderd

Topicstarter
nou ik heb een link naar de Data Sheet van mijn type Laptop waarin staat dat inderdaad, geen gebruik kan gemaakt worden van die 4 GB RAM maar er staat wel duidelijk bij dat de videochip gebruik maakt van de Hypermemory technologie

Hier is de link:
http://sp.ts.fujitsu.com/dmsp/docs/ds_amilo_pi_2540.pdf

Daarom ben ik nu aan brainstormen en kijken in Windows...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2009 19:57 ]

Pagina: 1