[win32] Hoe kun je een script starten vanuit het contextmenu

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilarisch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-07 18:21
Ik wil een heel simpel script schrijven om een bestand welke ik selecteer te ontdoen van data.

Ik wil daarom in windows explorer (Windows Vista) in het context menu van een optie krijgen bv. 'maak leeg bestand' waarnaar een script gestart wordt.

Het moet tzt ook evt mogelijk zijn om het script gelijktijdig op meerdere bestanden te kunnen aanroepen.

Nu is mijn vraag:
Welke script taal biedt de mogelijkheid om een script te kunnen aanroepen vanuit het context menu van een bestand.

Bij CScript kan ik hier niets over vinden. Is het noodzakelijk om een installer ed. te maken?

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Je kunt gewoon een willekeurig script/programma maken en in de C:\Documents and Settings\<username>\SendTo map een snelkoppeling naar dat script/programma (waarbij <username> een specifieke gebruiker kan zijn, of "all users"). Meer heb je niet nodig.

Het script/programma krijgt als parameter(s) de geselecteerde bestanden mee.

Voorbeeldje:

VBScript:
1
2
3
4
5
6
7
if Wscript.Arguments.Count>0 then
    For i = 0 to Wscript.Arguments.Count - 1
      MsgBox Wscript.Arguments(i)
    Next
else
    MsgBox "Geen parameters!"
end if

Opslaan als bla.vbs in een willekeurige map (niet de sendto map!).
Maak een snelkoppeling in de sendto map naar het script en noem die snelkoppeling "test" i.p.v. "Snelkoppeling naar test.vbs" ofzo. Et voila. Je hebt nu in het "SendTo" (Kopieëren naar) context menu je "Test" staan.

Dit gaat overigens op voor WScript; wil je CScript gebruiken dan dien je in de snelkoppeling CScript voor de vbs te zetten (dus "cscript c:\bla\test.vbs").

Oh, en bovenstaand is voor XP; de paden kunnen iets anders zijn onder Vista...

[ Voor 96% gewijzigd door RobIII op 02-06-2009 18:37 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilarisch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-07 18:21
Hartelijk dank...

Nu weet ik in elk geval in welke richting ik het moet zoeken.
Was al aan het klooien in het register. Dit lijkt makkelijker.