Vlans met overkoepelend lan

Pagina: 1
Acties:

• FlippieAI
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:38
Hallo tweakers,

Binnenkort moet bij ons de hele netwerkstructuur op de schop. Dit wordt allemaal vervangen door fully managed 3com switches. De huidige structuur kent nog geen Vlan's maar dit wordt zeker van toepassing binnen de nieuwe omgeving. Er moeten namelijk in ieder geval 2 netwerken worden gescheiden. Hiervoor worden in de nieuwe omgevingen dus Vlan's gebruikt.

Ik had dan de volgende ranges in gedachten:
Vlan 1: 172.16.x.x/16
Vlan 2: 172.17.x.x/16

Nu zit ik met de gedacht om te zorgen dat ik als beheerder in een soort overkoepelend Vlan kom zodat ik overal in beide netwerken kan komen zonder via andere machines hoef te verbinden. Ik zit alleen nog met het probleem: hoe?

Is dit mogelijk met deze opstelling en hoe moet ik dit dan aanpakken?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Kun je niet gewoon je beheerpc via twee interfaces aan beide netwerken hangen? Dan kun je overal bij.

[ Voor 68% gewijzigd door ik222 op 02-06-2009 18:23 ]

• FlippieAI
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:38
tuurlijk, dat kan ook maar ik vroeg me af of het op deze manier ook mogelijk is want ik werk regelmatig op een laptop waar ik niet de mogelijkheid heb om even een extra netwerkkaart bij te prikken.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ja met een router kan dat natuurlijk.

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:16
Zijn dat niet erg grote netwerken? Waarom niet 172.16.1.0/24 en 172.16.2.0/24 ofzo? Zo blijf je op de toekomst voorbereid en gooi je bij voorbaat niet zoveel IPs weg.

(of elke subnet tussen /16 en bv. /24 natuurlijk, ik neem aan dat je iig niet kleiner wilt met je subnets)

[ Voor 24% gewijzigd door paella op 02-06-2009 19:14 ]

No production networks were harmed during this posting

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Je kan je beheer-pc op een trunk of hybrid port aansluiten die in beide vlan's zit. Moet je alleen wel zorgen dat je beheer-pc vlan-tagging aankan zodat je twee virtuele interfaces kan aanmaken.

Of je stopt twee netwerk kaarten in je beheer-pc en stopt een kabel in het ene vlan en de andere in het andere vlan, is een stuk simpeler (kost je alleen een extra netwerk kaart/poort)

Of je zet er een router tussen zols TrailBlazer al zegt en mischien kan je switch ook wel routeren, ligt eraan welke je aanschaft.

Mistakes are proof that you are trying...

Verwijderd

Volgens mij is de mooiste oplossing een extra vlan maken voor beheer. Hier kun je dan ook de management IP's van de switches in hangen. Dan heb je wel een router nodig om te routeren tussen de vlans.

Ik weet niet hoe het met 3com zit, maar bij veel vendoren staan de switchpoorten default op 'auto' qua mode (trunk, accessport). Verstandig is het om alleen trunking aan te zetten op de poorten waar je het wilt (tussen switches) en voor de rest het uit te zetten.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 10:46
Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 03:10:
Volgens mij is de mooiste oplossing een extra vlan maken voor beheer. Hier kun je dan ook de management IP's van de switches in hangen. Dan heb je wel een router nodig om te routeren tussen de vlans.

Ik weet niet hoe het met 3com zit, maar bij veel vendoren staan de switchpoorten default op 'auto' qua mode (trunk, accessport). Verstandig is het om alleen trunking aan te zetten op de poorten waar je het wilt (tussen switches) en voor de rest het uit te zetten.
Als je een 'sysop' vlan hebt, kan TS daar natuurlijk ook gewoon met zijn PCtje bij in. Routeren tussen 2 vlans is een ander verhaal. TS: zijn die switches L2 of L3?
Pagina: 1