• Mili
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05-2024
ik heb nu sinds een maandje of 4 een nieuw systeem. maar op de meest onverklaarbare momenten start de pc opnieuw op. eerst ging dat nog gepaard met BSOD met meldingen over IRQL_NOT_EQUAL_OR_LESS en Ati2dvag.dll. tevens had ik problemen met me audio. als ik tijdens het game probeer te praten over ventrilo dan spiked de ping op ventrilo naar waardes over de 4000. ik kan de andere nog wel horen. maar aan de andere kant klinkt een hoge piep toon(getypeerd als : doorbell/firealarm/very old printer)

nou dacht ik eerst dat zal wel aan windows xp liggen.
dus ik heb windows 7 RC 7100 geinstalleerd. echter alle problemen lijken terug te komen in een andere vorm.omdat windows 7 nog in beta is ga ik daar maar niet verder op in
ik heb van het weekend maar besloten om windows xp opnieuw te installeren. maar de reboots blijven komen alleen krijg ik nu geen BSOD meer en de daarmee gepaarde minidump files.
ik las al dat er mensen waren met soort gelijke ervaringen maar ik vind het niet gepast om in hun topic te gaan inbreken en zeggen ik heb ook problemen dit zijn mijn specs help mij ook.
ik heb 2 identieke systemen gebouwd, 1 voor mezelf en 1 voor me broer. en zijn systeem 100% stabiel. maar die van mij dus niet.

ik heb memtest al een keer 12 uur laten draaien zonder errors. en ik hoopte dat jullie tips hadden om snel uit te sluiten wat er nou defect is zodat ik contact kan opnemen met de webshop waar dat onderdeel vandaan komt.

Systeem Specs:
CPU : Intel Core I7 920
CPU cooler : Coolermaster N520
Mobo : Asus P6T Deluxe V2
GPU : Sapphire 4870X2
Memory : OCZ Core i7 XTC 6GB DDR3-1600 CL8 XMP triple kit
Soundcard : Creative X-Fi Titanium Fatal1ty Professional
Headset : Sennheiser PC 156 USB
PSU : Coolermaster real power M1000
Optical drives : 2x Samsung SH-S223F
HDD : Samsung Spinpoint F1 1TB
Netwerk: Linksys WMP54GS

ik wacht geduldig op jullie reacties.
mocht ik dingen vergeten zijn dan hoor ik dat uiteraard ook graag

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Download eens Everest, lees daarvan eens de temperaturen uit, tijdens IDLE en tijdens de everest stresstest (onder gereedschap)... Random reboots, kunnen wel eens de oorzaak van te veel hitte zijn...

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

• Tankbuster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:03
Ik denk dat het aan je soundcard drivers ligt, heb je wel de nieuwste/goeie?

• Mili
Tankbuster schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 16:53:
Ik denk dat het aan je soundcard drivers ligt, heb je wel de nieuwste/goeie?
ik heb via de creative auto-update tool alles geupdate.
Luukland schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 16:52:
Download eens Everest, lees daarvan eens de temperaturen uit, tijdens IDLE en tijdens de everest stresstest (onder gereedschap)... Random reboots, kunnen wel eens de oorzaak van te veel hitte zijn...
ik zal de nieuwste everest zo even binnenhalen ik had nog wel een oude liggen maar die schijnt niet goed overweg te kunnen met de core i7

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door. Ati2dvag.dll is iig van je videokaart, dus begin eerst eens te kijken waar dat vandaan kan komen.

• Mili
TERW_DAN schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 17:02:
Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door. Ati2dvag.dll is iig van je videokaart, dus begin eerst eens te kijken waar dat vandaan kan komen.
ja ik voor dat ati2dvag.dll probleem had ik al gegoogled en na veel vage reacties had ik besloten dat het in mijn geval aan foutief geinstalleerde drivers lag. daarom heb ik een clean windows install gedaan met gelijk de nieuwste drivers van ati. sindsdien heb ik die ati2dvag.dll foutmelding niet meer gezien.

• Mili
Luukland schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 16:52:
IDLE :
GPU1 : 67/69
GPU2 : 50/53
CPU Kern 1t/m4: 43/38/39/40
Stresstest :

na maximaal 5 sec reboot het systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door Mili op 02-06-2009 17:22 ]

• Neodymium
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Mili schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 17:16:
[...]

IDLE :
GPU1 : 67/69
GPU2 : 50/53
CPU Kern 1t/m4: 43/38/39/40
Stresstest :

na maximaal 5 sec reboot het systeem.
Zou je logging kunnen aanzetten, log per 1 sec (ipv standaard 5), en dan de temperaturen voordat ie uitvalt uitlezen?

• Mili
Luukland schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 17:27:
[...]

Zou je logging kunnen aanzetten, log per 1 sec (ipv standaard 5), en dan de temperaturen voordat ie uitvalt uitlezen?
ik zie 4 log bestandjes staan de eerste 3 zijn leesbaar de laatste niet. in de eerste 3 zijn geen temperatuur of cpu load veranderingen te zien. dus om de een of andere reden krijgt everest denk ik niet eens de mogelijkheid om de data naar de log weg te schrijven

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-05 13:51

SECURITEH

Man of legend.

Je kan ook een temperatuur log laten maken door GPU-Z, deze doet dat in een enkel .txt bestandje. :)
Je kan dus GPU-Z eens op de achtergrond laten draaien met de log functie aan en dan dezelfde stress test te doen.

• Mili
de pc hield het nu ongeveer 5 sec vol en dat gaf everest voldoende tijd om een log te maken

----------------CPU---kern1---kern2---kern3---kern4
18:46:08-----37-----43---------39-------39-------42
----------------------everest_bench.dll---------------
18:46:11-----51-----53---------50-------51-------51

ook vond ik dit bij de voltages

----------------CPU Core----+3.3------+5-------+12-------+5----Standby
18:46:08--------1,06---------3,22-----5,06----12,10-----5,12-----3,24
-------------------------------everest_bench.dll-----------------------------------
18:46:11--------1,29---------3,22-----5,06----12,10-----5,09-----3,24

[ Voor 6% gewijzigd door Mili op 02-06-2009 19:07 ]

• Neodymium
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Hmpz, het ligt dus niet aan de CPU... Op naar volgend onderdeel!! :P

Download eens ATI TRAY TOOLS, installeer deze, ga naar het tray icoon, rechtermuisklik, HARDWARE, OVERCLOCK SETTINGS, run 3D renderer...

Dit zet de videokaart load op 100%... Indien mijn vermoeden correct is zal nu ook de pc rebooten...

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Je IRQL_NOT_EQUAL_OR_LESS stopfout zou aan het geheugen kunnen liggen ,ik zou in dit geval de timmings nakijken en het geheugen voltage handmatig instellen.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Geheugen --> MemTest86+ een nacht laten draaien (een volledige nacht !)
Processor --> Prime95, Intel Burn Test, Orthos, ...
Grafische kaart --> Rthdribl
Voeding --> Stressen + SpeedFan of HWMonitor

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Mili
Luukland schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 20:29:
Hmpz, het ligt dus niet aan de CPU... Op naar volgend onderdeel!! :P

Download eens ATI TRAY TOOLS, installeer deze, ga naar het tray icoon, rechtermuisklik, HARDWARE, OVERCLOCK SETTINGS, run 3D renderer...

Dit zet de videokaart load op 100%... Indien mijn vermoeden correct is zal nu ook de pc rebooten...
ik neem aan dat je show 3d renderer bedoelt in het subvakje artifact tester of heb ik een verkeerde versie gedownload?

dat show 3d renderer deed weinig met me pc moet ik zeggen

edit :
ik zie trouwens inderdaad in ati CCC wel dat de gpu1 load 98% is
gpu2 load is 0-10%
ik hoor alleen een heel irritante toon uit me kast komen die het lawaai van de koelers overstemd.

edit 2: 3d renederen draait nu 3 minuten

GPU1 = 87graden
GPU2 = 50 graden

Edit 3 : 22:21 GPU1 = 88 graden koeler draait nu 35% ipv 27% nogsteeds geen crash

Edit 4 : hoelang moet je zo'n 3d renderer test draaien? denk dat ie inmiddels 10 minuten zonder problemen draait. ik wil hem uiteraard niet beschadigen. door de boel te lang te stressen

[ Voor 21% gewijzigd door Mili op 02-06-2009 22:26 ]

• Mili
Speedy-J schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 20:35:
Je IRQL_NOT_EQUAL_OR_LESS stopfout zou aan het geheugen kunnen liggen ,ik zou in dit geval de timmings nakijken en het geheugen voltage handmatig instellen.
ik had memtest al een uurtje of 10 laten draaien zonder errors met XMP profile 1 enabled in de bios
1600 8-8-8-24 CR1 timings

• Mili
net prime95 gedraaid. met xmp aan crashed de pc vrij snel. met xmp uit draait me geheugen op 7-7-7-20 1071 mhz
en de pc blijft wel aan maar 2 van de test stoppen er al na een 2 tal seconden mee
edit hij lijkt een CPU test te doen. 0 t/m7 en cpu 2 en 6 stoppen er dus al na een paar seconden mee

[ Voor 20% gewijzigd door Mili op 02-06-2009 23:07 ]

• Petervanakelyen
Je kan ook eens OCCT proberen, handige tool met stress-testers voor CPU, GPU, en tempuitlezing

Verwijderd

Ook Furmark en/of 3DMark voor GFX kaart, en games.

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-10-2025
Je hebt voor je broer hetzelfde systeem gebouwd toch?

Probeer eens de HD(+ satakabel) of de voeding te wisselen, kan je weer 2 onderdelen uitsluiten.

Zelf 2 jaar geleden bijna zelfde probleem , bleek uiteindelijk de schijf vol badclusters te staan.

(geluidskaart evt verwijderen en/of even in een ander pci-slot proberen, de combi Asus/Audigy heeft in het verleden ook weleens problemen gehad)

• Mili
MJanzn schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 12:16:
Je hebt voor je broer hetzelfde systeem gebouwd toch?

Probeer eens de HD(+ satakabel) of de voeding te wisselen, kan je weer 2 onderdelen uitsluiten.

Zelf 2 jaar geleden bijna zelfde probleem , bleek uiteindelijk de schijf vol badclusters te staan.

(geluidskaart evt verwijderen en/of even in een ander pci-slot proberen, de combi Asus/Audigy heeft in het verleden ook weleens problemen gehad)
bij de Coolermaster M1000 krijg je een heel pakket met kabels. dus die had ik zelf reserve. en als je het niet erg vind wordt dit echt een last minute test omdat er niet alleen een hdd aan die kabel hangt maar ook 4 case fans. plus dat die kabel netjes zit weggewerkt.
en ik had van een vriend gehoord dat de beste hd test hd-tune was dus die heb ik vannacht laten draaien en daarbij kwamen geen bad clusters naar voren. begin steeds meer het gevoel te krijgen dat het moederbord niet 100% is.

[ Voor 9% gewijzigd door Mili op 03-06-2009 17:18 ]

• Mili
Petervanakelyen schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 08:39:
Je kan ook eens OCCT proberen, handige tool met stress-testers voor CPU, GPU, en tempuitlezing
ja dat had ik inderdaad ook al gevonden maar. om de een of andere reden herkent ie mijn videokaart en voeding niet, ik kan me de exacte meldingen niet meer herinneren maar ik kan dus alleen maar de cpu testen en dat geeft uiteraard hetzelfde resultaat als de prime95 test.

als extra info de sensoren in occt herkennen maar 1 temp van de GPU en 3 van de 4 sensoren van de PSU
(de Vcore, 3,3V en 12V)

[ Voor 11% gewijzigd door Mili op 03-06-2009 17:15 ]

• Petervanakelyen
Mili schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 17:13:
[...]

ja dat had ik inderdaad ook al gevonden maar. om de een of andere reden herkent ie mijn videokaart en voeding niet, ik kan me de exacte meldingen niet meer herinneren maar ik kan dus alleen maar de cpu testen en dat geeft uiteraard hetzelfde resultaat als de prime95 test.

als extra info de sensoren in occt herkennen maar 1 temp van de GPU en 3 van de 4 sensoren van de PSU
(de Vcore, 3,3V en 12V)
Jammer, met OCCT heb ik al menig PC op de knieën gekregen :)

Heb je HWMonitor of SpeedFan al eens geïnstalleerd, deze laten lopen en monitoren, en dan stressen ?

Ik vermoed eigenlijk iets als voeding (omdat foute voltages kunnen leiden tot een crash, en vooral bij stressen) moederbord of CPU (omdat PC crasht als de CPU wordt gestressed...)

Daarom, zoveel mogelijk stressen die CPU, en ondertussen natuurlijk alle mogelijk logjes maken van temperatuur, en voltages.

En inderdaad zoveel mogelijk onderdelen proberen uit te wisselen.

• Neodymium
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Mili schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 22:16:
[...]
edit :
ik zie trouwens inderdaad in ati CCC wel dat de gpu1 load 98% is
gpu2 load is 0-10%
ik hoor alleen een heel irritante toon uit me kast komen die het lawaai van de koelers overstemd.
Stressen kan absoluut geen kwaad, is het geluid dat je hoort iets dat een beetje lijkt op: http://www.youtube.com/watch?v=C4d23F2jehQ ??

Dan is je Voeding waarschijnlijk de boosdoener... Probeer zo veel mogelijk onderdelen te switchen, en als het goed is dan zou dat helemaal niets uitmaken... Indien je voeding zo piept, dan RMA!! niet zelf openmaken, dan verlies je de garantie *indien inbegrepen*

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:39

M2M

medicijnman

misschien zou je de creative kaart er eens uit kunnen trekken. Die dingen zorgen nogal vaak voor problemen. Eventueel dan daarna gebruiken met 3rd party drivers (Youp-pax, googlen :))

-_-

• Mili
M2M schreef op zondag 07 juni 2009 @ 00:45:
misschien zou je de creative kaart er eens uit kunnen trekken. Die dingen zorgen nogal vaak voor problemen. Eventueel dan daarna gebruiken met 3rd party drivers (Youp-pax, googlen :))
heb ik inderdaad ook aan gedacht maar me broer heeft dezelfde combo(creative + mobo) en bij hem zijn er geen problemen. ik ga maandag mycom bellen en kijken of zij nog suggesties hebben en anders krijgen ze het moederbord dan wel de hele pc. en dan hoor ik wel wat er stuk is en wat de onderzoekskosten zijn als het moederbord niet de boosdoener blijkt te zijn. en of ze bereid zijn om te kijken wat er dan wel defect is.
wat sinds ik al die stresstest heb gedaan is het alleen maar achteruit gegaan met de prestaties van me pc dus daar wordt ik ook niet blijer van.

[ Voor 9% gewijzigd door Mili op 07-06-2009 04:55 ]

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:59
Dat die BSOD's niet meer terug komen, komt waarschijnlijk omdat dit vinkje aanstaat:
Druk op de windows toets en op de Pause knop. Ga naar het tabblad Geavanceerd. Klik hier onder Opstart- en herstelinstellingen op Instellingen. Zet een vinkje voor de Computer automatisch opnieuw opstarten.

Je zou ook nog kunnen proberen om jou hardware op het moederbord van je broer te plaatsen. Dit zou een defect moederbord kunnen uitsluiten.

• Mili
ja maar me broer is een zeer heavy gamer en zit er niet op te wachten dat ik zijn pc ga misbruiken voor wat test. met het risico dat zijn systeem ook instabiel wordt.

heb van het weekend trouwens de soundcard eruit gehad en de restarts blijven dus die kan van het lijstje.
Lars93 schreef op zondag 07 juni 2009 @ 19:39:
Dat die BSOD's niet meer terug komen, komt waarschijnlijk omdat dit vinkje aanstaat:
Druk op de windows toets en op de Pause knop. Ga naar het tabblad Geavanceerd. Klik hier onder Opstart- en herstelinstellingen op Instellingen. Zet een vinkje voor de Computer automatisch opnieuw opstarten.

Je zou ook nog kunnen proberen om jou hardware op het moederbord van je broer te plaatsen. Dit zou een defect moederbord kunnen uitsluiten.
in windows 7 stond dat vinkje wel aan maar in windows xp niet en toch heeft xp last van de restarts. zonder bsod er wordt ook geen minidumpfile aangemaakt om de een of andere reden

[ Voor 56% gewijzigd door Mili op 08-06-2009 03:56 ]

Pagina: 1