Toon posts:

FSB overclokken? Welke stappen/incrementen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb 0 ervaring met OC'en en heb me een beetje ingelezen in het hele verhaal. Mede dankzij de goede en duidelijke guide hier op het forum!

Echter, één aspect mis ik en begrijp ik nog niet. Bij het opkrikken van de FSB, welke snelheidsverhoging pas je (iedere keer) toe? stapjes van bijv. 1MHz, 5MHz, 10MHz, 25MHz, ....?

Wat ik dus begrepen heb is dat een verhouding FSB:RAM 1:1 gewenst is? Nou heb ik de volgende opstelling:
ASUS P5Q-E
Intel C2D E8500
Thermaltake Big Typhoon
OCZ Reaper 2x2Gig CL4 PC2-6400
ASUS ENGTX285

Systeem is default, dus? mijn FSB staat (dus?) op 333MHz? terwijl mijn geheugen 800MHz (delen door 2, 400MHz) aankan. Mijn MB ondersteund FSB tot 1600MHz (delen door 4, 400MHz), waarmee ik dan dus de befaamde verhouding 1:1 kan verkrijgen.

In de tweakguide heeft iemand de CPU al stabiel kunnen klokken op de snelheid die ik ook graag wens te willen hebben:
Clock: 3800Mhz | CPU: E8500 | Batch: ?? | vCore: 1,25V | Max temp: 55° | Cooling: Air | Hansieb112
Dus vandaar, hoe kan ik in mijn situatie op deze snelheid komen? Kan ik in één keer de FSB op 400MHz zetten en Vcore instellen? Of moet ik naar deze/dergelijke waarden convergeren door kleine stapjes te nemen?

Ik zie de reacties graag tegemoet.

Alvast bedankt!

Winney

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Als eerste zet je het voltage op bijvoorbeeld 1,25 Volt en zet je de PCIe snelheid vast op 100MHz.
Dan geheugen op de laagst mogelijke snelheid (1:1 met de FSB dus ;) )
En dan FSB verhogen, hoe je het doet maakt niet zoveel uit.
Beginnende overklokkers doen meestal stapjes van 5MHz. En als de PC dan niet meer stabiel is voltage van de CPU weer een stapje verhogen. Dat is misschien ook het handigst voor jouw om te doen. :)
Ik zelf zet hem meestal in 1 keer op 400MHz en verlaag dan langzaam de Vcore tot de minimale stabiele waarde. :p

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Rudey
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-01 12:27
Als je de E0 revisie hebt, dan zou ik gewoon beginnen met 400Mhz FSB op een voltage van 1,25. De rest van de waardes kan je gewoon op auto laten standaard. Als je de PCIe snelheid op auto zet, dan pakt deze ook standaard 100Mhz.

Dan een paar uur (4-8 uur) Orthos draaien. Als dat goed gaat, dan kan je de voltage verlagen, naar bijvoorbeeld 1,225. Als er errors optreden, dan verhogen naar 1,275. En zo doorgaan totdat je de laagste stabiele vcore te pakken hebt.

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:05
Ik zou instappen op 400MHz, dit zou het systeem op stockvoltages moeten kunnen. Hierna verhogen met stappen van 10MHz tot 450MHz, hierna zou ik stappen van 5MHz gebruiken. Bij instabiliteit gewoon voltage verhogen van de verschillende onderdelen, geheugen max 2.2V. NB max 1.46V en CPU op max 1.4V bij redelijke luchtkoeling.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties, en ook zo snel ook 8) Ik durf het aan :9~

OK, even het volgende:
Ik heb dus FSB opgeschroefd naar 400MHz en Vcore eerst maar eens op 1.25V gezet. Alvorens ik een stabiliteitstest wou gaan doen eerst 's vlug in CPU-Z gekeken, en daar tot mijn grote verbazing staat de multiplier op 6?!? ipv. 9.5??? Heel af en toe heeft ie een schieter naar 9.5, waarna ie na een korte tijd terugspringt op 6 waar ie langer op blijft staan??? In de BIOS stond ie nog op "Auto" maar heb m nu handmatig op 9.5 gezet. Maar, de mp blijft hoofdzakelijk op 6 staan in CPU-Z (nog wel de uitstapjes naar 9.5).

Dus... en nu? LOL 8)7

Vcore opschroeven? of mis ik iets/zie ik iets over het hoofd in de BIOS?

Winney

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:02
Kijk in de bios en schakel C1E en speedstep (=EIST) uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Malantur op 02-06-2009 19:00 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Lubbers92
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-12-2025
opzich hoef je die niet uit te schakelen... kost alleen maar meer stroom... toch?

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-01 21:25

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

door de schommelingen in vcore en cpu multiplier wil het systeem nog wel eens crashen, terwijl de OC zonder deze 'eco-modes' helemaal stabiel is, en de meeste OCers zetten dit daarom uit...

whatever rocks your boat...

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:02
Deze kunnen soms instabiliteit veroorzaken bij overclocks. De meeste overclockers zetten deze dus uit.
Daarbij, als je aan stroombesparing wilt doen is overcloking geen goed plan ;)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

Topicstarter
Malantur schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 18:59:
Kijk in de bios en schakel C1E en speedstep (=EIST) uit.
C1E lijkt t te zijn inderdaad _/-\o_

speedstep kan ik niet vinden in de BIOS 8)7

TNX!

Winney

PS:
Malantur schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 19:32:
...Daarbij, als je aan stroombesparing wilt doen is overcloking geen goed plan ;)
Als je een groen hartje hebt, moet je je eigenlijk sowieso al niet in dergelijke pc's laten :X :7

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2009 19:40 ]

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:35
Eigenlijk hoef je het niet uit te zetten hoor.
Die instabiliteit bij overklokken valt reuze mee en persoonlijk ben ik nooit hoger gekomen door het uit te zetten.

Je multiplier stond op 6 omdat de processor niets te doen had.
Zo kan, wanneer er geen processorkracht nodig is, het stroomverbruik teruggeschroefd worden.
Nu je c1e uit hebt staan draait je processor dus volle toeren terwijl er niets te doen is.

Zodra je processor werk te doen heeft (zoals bij een stresstest van orthos/prime95) gaat de multiplier weer naar 9,5 en doet hij het op volle kracht.

Verwijderd

Topicstarter
daan! schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 19:45:
Die instabiliteit bij overklokken valt reuze mee en persoonlijk ben ik nooit hoger gekomen door het uit te zetten.

Zo kan, wanneer er geen processorkracht nodig is, het stroomverbruik teruggeschroefd worden.
Nu je c1e uit hebt staan draait je processor dus volle toeren terwijl er niets te doen is.

Zodra je processor werk te doen heeft (zoals bij een stresstest van orthos/prime95) gaat de multiplier weer naar 9,5 en doet hij het op volle kracht.
Ok

Weer wat geleerd 8)

Winney

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:35
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 19:37:
Als je een groen hartje hebt, moet je je eigenlijk sowieso al niet in dergelijke pc's laten :X :7
Valt ook wel mee, een dualcore op 45nm (zoals de jouwe) kan makkelijk minder stroom verbruiken dan een oudere processor met 1 core! :)

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
daan! schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 19:45:

Klopt, het is enkel een probleem waarneer je je max probeer te vinden.
Als jij 1,80V insteld wat echt je minimum is om 6000mhz te booten ( ik zeg maar wat ) , en EIST zet vrolijk, waarneer je dus idle bent, je voltage terug, bam bsod.

vandaar ;)
Pagina: 1