Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 35872
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mijn vriendin begint laatste weken/maanden steeds vaker over kinderen.
We hebben samen besloten om eens wat dingen op rij te zetten wat de impact is van een kind.
Vooral werk en financieel technisch gezien hadden we wat dingen uit te zoeken.

Zoals het er nu uit is gekomen zou het kind 3 dagen naar de opvang moeten. overige 4 dagen is 1 van ons of beide gewoon thuis.

Maar nu zit ik wat te kijken wat kinder opvang kost. dit is niet zo moeilijk kwam hier in de regio op een tarief van 6,35 per uur gemiddeld.
Maar nu zag ik dat je ook kinderdagopvang toeslag krijgt van de belastingdienst.
voor de 3 dagen zouden wij op 825 euro uit komen aan bruto kosten.
na proefberekening op de site van de BD kwam ik op een toeslag uit van 605 euro per maand.
dit betekend dat het mij maar 220 euro zou gaan kosten per maand.

Dit kan ik alleen moeilijk geloven. betekend dat 75% door de belastingdienst zou worden betaald?
of zie ik hier iets over het hoofd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
offtopic:
titel onttagt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Dat ligt voor zover ik weet aan je inkomen, en het uurtarief van het KDV...

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jaspertje
  • Laatst online: 24-03 18:18

Jaspertje

Max & Milo.. lief

De stelregel is 33% voor jezelf, 33% voor de DB en 33% voor de werkgever, dat is vaak een gemiddelde en ligt er natuurlijk ook aan of je werkgever iets doet met kinderopvang... dus bij 825 euro zou je ongeveer op 275 komen... 220 zou wel kunnen als je minder dan x verdient.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• truegrit
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:04
Toevallig ga ik vanavond ook de papieren hiervoor invullen, en je krijgt inderdaad het grootste deel terug. Wij betalen ook iets van 800 euro voor een paar dagen in de week, en krijgen zo ongeveer 700 euro terug, terwijl we een gezamelijk bruto inkomen van rond de 5000 euro hebben.

hallo

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Ik lees op de site van de BD dat het werkgevers gedeelte nu ook via de belastingdienst verrekend word.
Ik kan in mijn CAO en sec. arbeidsvoorwaarden niets terug vinden over kinder dagopvang.

Ik hoorde van een collega dat elke werkgever een regeling heeft met de BD. Deze regeling houd in dat elk bedrijf iets betaald voor kinder dagopvang van hun personeel.

De belastingdienst bepaald aan de hand van jou loon de totale toeslag die je krijgt incl werkgevers bedrage, dit om de financiele rompslomp bij bedrijven rondom de KDO uit te roeien.

Maar of dit helemaal waar is weet ik niet. kan iemand dit bevesitigen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:56
Hoe het achter de schermen precies geregeld is weet ik niet, maar voor de ouders is het in ieder geval erg makkelijk (geworden). Gewoon via toeslagen.nl een formulier invullen en verzenden via DigiD, that's it. Binnen een paar weken ontvang je als bevestiging nog een brief en begint het geld binnen te rollen. Een keer per jaar moet er een soort jaaropgaaf worden ingevuld (let op: dit staat loos van je jaarlijkse loonaangifte) en volgt er een afrekening.

Overigens lijkt je bijdrage zo op het oog iets te hoog. Zeker omdat je voor alles boven de 6.10 euro per uur geen bijdrage ontvang maar zelf op moet hoesten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TRON
  • Laatst online: 24-05 11:34
Lees http://www.toeslagen.nl/particulier/kinderopvangtoeslag.html nog even door. Je betaalt zelf inderdaad maar een relatief klein deel. Er is een toeslagcalculator aanwezig op de genoemde site. Voor mij was de berekening op de site vrijwel identiek aan dat wat de belastingdienst uitkeert voor de kinderopvangtoeslag.

[Voor 4% gewijzigd door TRON op 02-06-2009 17:06]

Door fouten te maken, verdien je geld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• croxz
croxz schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 17:05:
Overigens lijkt je bijdrage zo op het oog iets te hoog. Zeker omdat je voor alles boven de 6.10 euro per uur geen bijdrage ontvang maar zelf op moet hoesten.
Ook maar even een proefberekening gemaakt, en het bedrag dat je opgeeft is inderdaad mogelijk. Als je een goede schatting heb gemaakt van jullie toekomstig inkomen, zal je daar inderdaad recht op hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Ik heb het jaar inkomen gepakt van afgelopen jaar. dus betrouwbaar.
Het inkomen zal komende jaren zeker nog stijgen, ook omdat mijn vriendin niet minder gaat werken zal er geen inkomens verlies optreden. (ze werkt 4 dagen di,wo,do,za) en hebben dus maar voor 3 dagen opvang nodig. en minder werken zal niet meer opleveren netto, zoals ik het nu bekijk. En thuis zitten wil ze niet, want een paar jaar uit het vak is een doodssteek, je komt er dan bijna niet meer in.

Ik ben in ieder geval een stukje wijzer, heb vanmiddag ook een mail gestuurd naar de belastingdienst, denk dat ik hetzelfde antwoord zal krijgen als hier, en een extra bevestiging kan geen kwaad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:29
nog een tip mbt KDV, maar niet financieel. Als je nu serieus aan kinderen denkt, schrijf je alvast in bij het KDV anders heb je grote kans dat je er toch niet tussen komt. Hangt er natuurlijk een beetje vanaf waar je woont, maar bij ons in de buurt is de wachttijd tussen 1,5 en 2 jaar(!).

Maar niet getreurd, er is ook nog gastouder opvang, die _en_ goedkoper is (richttarief voor 2009 is 4,5 a 5 euro/uur), zelfde rechten op toeslag geeft, en imo ook nog eens beter is voor het kind.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• croxz
sverzijl schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 18:04:
Maar niet getreurd, er is ook nog gastouder opvang, die _en_ goedkoper is (richttarief voor 2009 is 4,5 a 5 euro/uur), zelfde rechten op toeslag geeft, en imo ook nog eens beter is voor het kind.
Ik heb ervaring met beide. Gastouder was bij ons dezelfde prijs (6,10) als het KDV. De rechten op toeslag zijn nu nog hetzelfde, maar er wordt gesproken, in het kader van bezuinigingen op de kinderopvangtoeslag, om de toeslag bij gastouder lager te maken dan bij KDV. Het staat nog niet vast, maar wel iets om in de gaten te houden!!
En wat beter is hangt af van de betreffende gastouder waar je bij terecht kunt, de persoonlijkheid van het kind, en de wensen en ideeen van de ouders. In ons geval hebben we beide geprobeerd en juist bewust voor een KDV gekozen.

• sverzijl
croxz schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 22:10:
[...]

Ik heb ervaring met beide. Gastouder was bij ons dezelfde prijs (6,10) als het KDV. De rechten op toeslag zijn nu nog hetzelfde, maar er wordt gesproken, in het kader van bezuinigingen op de kinderopvangtoeslag, om de toeslag bij gastouder lager te maken dan bij KDV. Het staat nog niet vast, maar wel iets om in de gaten te houden!!
Ik denk niet dat dit op korte termijn gaat gebeuren tenzij er iets gedaan wordt aan de lange wachtlijsten voor de KDV's die nu op veel plaatsen overvol zitten. Er is voor veel nieuwe ouders immers geen echte keuze momenteel (tenzij je 1 jaar voor conceptie al inschrijft :)
Voor mij persoonlijk zal het me overigens niet veel uitmaken of de toeslag lager wordt of niet, ik verdien toch veel te veel om in aanmerking te komen voor een leuke korting.

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
dat, en volgens mij ging dat vooral over de regeltjes om opa's en oma's buiten deze regeling te houden....

Ik heb niets te melden.

• sverzijl
..en niet meer dan terrecht (tenzij de opa's/oma's ook andere kinderen zouden opvangen dan hun kleinkinderen)

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:03

Ardana

Moderator General Chat

Mens

sverzijl schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 07:11:
Voor mij persoonlijk zal het me overigens niet veel uitmaken of de toeslag lager wordt of niet, ik verdien toch veel te veel om in aanmerking te komen voor een leuke korting.
Mmm... even snel proefberekening gedaan.... 1 kind, 3 dagen per week naar de opvang, bruto jaarinkomen: € 120.000. Kinderopvangtoeslag: € 211 per maand. Overigens krijg je hetzelfde met een bruto jaarinkomen van € 250.000.

Hoeveel moet jij wel niet verdienen dan? ;)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
211 euro op een bedrag van meer dan 700 euro valt toch niet onder 'leuke' korting vergeleken met de bedragen hierboven ;)

Tot 2x modaal lijk je ca de helft terug te krijgen, vanaf 3x modaal wordt het minder dan een derde.

• sverzijl
ardana schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 08:00:
[...]

Mmm... even snel proefberekening gedaan.... 1 kind, 3 dagen per week naar de opvang, bruto jaarinkomen: € 120.000. Kinderopvangtoeslag: € 211 per maand. Overigens krijg je hetzelfde met een bruto jaarinkomen van € 250.000.
Ik kom idd uit op deze korting. 't is mooi meegenomen, maar wel even wat anders dan 75% natuurlijk. Ik bedoel, als ze het al verlagen zal het mij hooguit 211/maand extra kosten.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 18:30

t_captain

Moderator General Chat
ardana schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 08:00:
[...]

KO-toeslag neemt af met een toenemend inkomen.

Die 211 (ongeveer 25% van de kosten) is het vaste (niet inkomens-afhankelijke) deel. Boven het max inkomen krijg je alleen dat gedeelte. Verdien je minder, dan stijgt de toeslag richting de 70 a 80% voor de meesten en zelfs 85 a 90% als je een laag inkomen hebt.

De proefberekening van TS komt mij iig geloofwaardig over.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee