Simpele web based frontend voor MySQL eindgebruiker?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Har
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-07 13:35
Ik heb een website gemaakt met een kleine database waarin de activiteitenagenda van de vereniging staat. Het is de bedoeling dat iemand anders die database gaat bijhouden. Ik vind het overkill om hiervoor een aparte pagina te maken waarmee de database kan worden gewijzigd. Daarom vroeg ik mij af of er eenvoudige web-based frontends bestaan voor MySQL waarmee een eindgebruiker records kan toevoegen/wijzigen/verwijderen.

Ik heb wel een aantal uitgebreide frontends gevonden maar die zijn meer bedoeld voor de ontwikkelaar. Ik zoek dus iets simpels. Niet databases en tabellen aanmaken, alleen maar records veranderen enz.

Heeft iemand een suggestie?

Alvast hartelijk dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom heb je niet gewoon een CMS gebruikt met een of andere kalender/agenda module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Een script van nog geen honderd regels is geen overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Har
Allemaal waar, maar ik wil ook kijken of er niet een geschikt generiek product is waarmee iemand zonder veel computerervaring een database kan bijwerken. De andere opties staan ook op mijn lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 13:37
phpMyAdmin, maar dat is nog veel meer overkill dan zelf een klein script schrijven lijkt me.

Full-stack webdeveloper in Groningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Ja, misschien kan je phpMyAdmin gebruiken met een user die zeer beperkte rechten heeft? Volgens mij past de interface zich dan aan, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sommige grote frameworks (zoals CakePHP) hebben scripts meegeleverd waar je vanuit een database opbouw in een keer CRUD pagina's (Create Read Update Delete) inclusief form kunt genereren.
Je zou eens kunnen kijken of je dit makkelijk om kunt bouwen zodat het zonder Framework werkt (nadat je ze gegenereerd hebt natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 18:25:
Sommige grote frameworks (zoals CakePHP) hebben scripts meegeleverd waar je vanuit een database opbouw in een keer CRUD pagina's (Create Read Update Delete) inclusief form kunt genereren.
Je zou eens kunnen kijken of je dit makkelijk om kunt bouwen zodat het zonder Framework werkt (nadat je ze gegenereerd hebt natuurlijk)
Die werken sowieso niet zonder het MVC-framework natuurlijk. Maar waarom zou je het framework weg willen hebben :P

Het is niet eens zo'n gek idee overigens om een MVC frameworkje te pakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Har
remmelt schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 17:00:
Ja, misschien kan je phpMyAdmin gebruiken met een user die zeer beperkte rechten heeft? Volgens mij past de interface zich dan aan, of niet?
Ik vind phpMyAdmin een beetje "overweldigend" voor de eindgebruiker. Ik denk dat er te veel opties zijn en dat ze er te snel in verdwalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 11:49

DeluxZ

Livin' the good life

Een simpele admin page met update/edit/delete/new opties is toch helemaal niet zoveel werk ? In een avondje heb je dat wel gemaakt, uitgaande dat je redelijk wat kan met PHP

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 21:03

Sosabowski

nerd

HarrieFrericks schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 20:52:
[...]

Ik vind phpMyAdmin een beetje "overweldigend" voor de eindgebruiker. Ik denk dat er te veel opties zijn en dat ze er te snel in verdwalen.
Elk ander generiek product een een database te bewerken is een overkill vergeleken met een simpel beheers pagina.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Ik kwam deze net tegen (freeware): http://www.sqlmaestro.com/en/products/mysql/phpgenerator/

Het is een windows programma dat php scripts genereert voor een CRUD omgeving, op basis van (een selectie van) tabellen in je database. Best veel opties, zoals het gebruiken van de gerelateerde kolommen (FK's) om zinnige naampjes in de invoer schermen te tonen, beveiliging, opmaak etc.

Ik heb de postgresql versie net even getest, die deed het prima. Zelf zou ik het never nooit niet gaan gebruiken als ik een site maak :p maar voor jouw is het misschien precies wat je zoekt. :)

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefSnare
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11-2020
Misschien is het handiger om een klein en simpel CMS'je te schrijven waarin inderdaad de opties; update/edit/delete/new staan.

Ik heb namelijk laatst ook zoiets moeten doen voor een klant waarbij gegevens in de database alleen veranderd moesten worden...

Twitter Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je nou geen stront-oplossing wilt gebruik je ofwel een kant-en-klaar CMS systeem (een activiteitenagenda lijkt me vrij generiek) of gebruik je een goed framework zoals al aangegeven.

Wie hier nog zelf dat soort dingen gaat ontwikkelen garandeert alleen dat het eerst 60 keer fout gaat alvorens het systeem eindelijk een keer goed werkt, en dan heb ik het nog niet eens over de bruikbaarheid van de user interface.

Dat wij nou een jaar of 5 geleden nog alles zelf deden was vooral omdat er niks bruikbaars was aan frameworks. Tegenwoordig is dat wel anders. Er is zoveel al bedacht en gedaan dat je van heel goede huize moet komen wil je nog kunnen verdedigen dat het een goed idee is om zelf zoiets vanaf scratch te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefSnare
Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 19:51:
Als je nou geen stront-oplossing wilt gebruik je ofwel een kant-en-klaar CMS systeem (een activiteitenagenda lijkt me vrij generiek) of gebruik je een goed framework zoals al aangegeven.

Wie hier nog zelf dat soort dingen gaat ontwikkelen garandeert alleen dat het eerst 60 keer fout gaat alvorens het systeem eindelijk een keer goed werkt, en dan heb ik het nog niet eens over de bruikbaarheid van de user interface.

Dat wij nou een jaar of 5 geleden nog alles zelf deden was vooral omdat er niks bruikbaars was aan frameworks. Tegenwoordig is dat wel anders. Er is zoveel al bedacht en gedaan dat je van heel goede huize moet komen wil je nog kunnen verdedigen dat het een goed idee is om zelf zoiets vanaf scratch te schrijven.
Als reactie op bovenstaande is het inderdaad handig om een kant en klaar CMS te gebruiken, ik zeg Joomla! of Typo3. Makkelijke systemen waar ook vaak extensies als agenda erg makkelijk te vinden zijn via Google. :+

Twitter Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Har
Bedankt voor de tips.

Harrie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
JefSnare schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 19:55:
[...]

Als reactie op bovenstaande is het inderdaad handig om een kant en klaar CMS te gebruiken, ik zeg Joomla! of Typo3. Makkelijke systemen waar ook vaak extensies als agenda erg makkelijk te vinden zijn via Google. :+
Joomla! is nou niet echt een framework imo (Typo3 ongeveer zelfde toch?) maar een out of the box CMS. Een framework is bijv. CakePHP, Symfony of Zend Framework. Dat beweerde je ook niet ;)

Cheatah heeft erg gelijk dat t zonde van je tijd is zelf een eigen framework te willen maken. Gebruik sinds n jaar Zend Framework en het is heerlijk dat er zo goed nagedacht is over de componenten en dat bugs automatisch voor je gefixt zijn bij n update :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefSnare
Cartman! schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 22:00:
[...]

Joomla! is nou niet echt een framework imo (Typo3 ongeveer zelfde toch?) maar een out of the box CMS. Een framework is bijv. CakePHP, Symfony of Zend Framework. Dat beweerde je ook niet ;)

Cheatah heeft erg gelijk dat t zonde van je tijd is zelf een eigen framework te willen maken. Gebruik sinds n jaar Zend Framework en het is heerlijk dat er zo goed nagedacht is over de componenten en dat bugs automatisch voor je gefixt zijn bij n update :9
lol @ Cartman!

Inderdaad Zend Framework is een echt handige oplossing en is inderdaad aan te raden vanwege goede updates ;).

Tenminste zoals ik het nog ken, wat is de laatste versie tegenwoordig?

Twitter Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knaak
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 09:31

Knaak

It's me, Mario!

CodeIgniter is ook een MVC framework, is makkelijk om mee te beginnen en het heeft een Scaffolding-feature. Dit is een soort mini-admin waarmee je records van 1 tabel kan editten/deleten/aanmaken.

Misschien is dat voorlopig wel voldoende? Werken via Scaffolding is niet 100% safe, maar als je een goed "codewoord" gebruikt is het voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Mensen: Harrie vraagt om een simpele beheer pagina voor wat data in zijn database, en jullie raden hem aan om een CMS te installeren of ZF te gaan gebruiken. Zwaar overkill voor de situatie lijkt me. :p

Ik denk echt dat mijn eerdere tip veel meer in de richting is van wat de TS zoekt, ook gezien zijn posthistory in WEB of PRG (ik kan er naast zitten).

Scaffolding in CI komt misschien nog het dichtst in de buurt, dat lijkt me voor een beginner sowieso een betere introductie richting web frameworks dan ZF, al dwaalt deze discussie dan enigzins af.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04:24
sqlbuddy zou je eventueel ook eens naar kunnen kijken
Pagina: 1