Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Waarschijnlijk hebben jullie deze vraag al eens gekregen, maar ik kon ze desondanks toch niet vinden via de search, daarom stel ik ze even zelf. Ik zie in de reclame-boekskes bijna altijd laptops/pc's met intel-processors staan. Nu beginnen de namen van deze processors altijd met TXXXX. Ik vraag me af, hoe moet ik in godsnaam weten welke processor beter is dan een andere (bv. T2390 vs. T9400)? Hoe hoger het getal, hoe beter? En de kloksnelheid, doet deze er nog iets toe? Ik weet dat vroeger een 3.0ghz veel beter was dan een 2.4ghz, is dit vandaag de dag nog steeds?
Alvast bedankt voor jullie interesse!
Groeten,

naf10

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 15:53:
[...]

Ik weet dat vroeger een 3.0ghz veel beter was dan een 2.4ghz, is dit vandaag de dag nog steeds?
Dat is *nooit* zo geweest :o

1) "beter" hangt totaal af van wat je eisen zijn. Als je eis is stil en koel, dan kan trager beter zijn!
2) binnen een bepaalde productfamilie kun je vergelijken op kloksnelheid (als dus *alle* overige factoren gelijk zijn), tussen productfamilies mag je dat niet doen. Dat is anno 2009 het geval, maar het was 30 jaar terug al zo - een 1MHz 6502 was goed te vergelijken met een 3.44MHz Z80 :z

Verder waarschuwing mbt die Intel site, je krijgt daar Intel's marketing voorgeschoteld. Het is beter dan niets, maar een zekere WC-eend gehalte is onvermijdelijk. Als je het echt wilt weten, moet je je verdiepen in de CPU core ontwerpen die achter de marketingnamen zitten. Wikipedia (de Engelstalige) is een goede plek om daarmee te beginnen. Let ook op dat zaken als bussnelheid en hoeveelheden cache ook slechts binnen een bepaalde familie te vergelijken zijn. Het is helemaal mogelijk dat een CPU met lagere kloksnelheid en hoeveelheid cache een CPU met hogere klok en meer cache (overtuigend) kan verslaan. Vergelijk eens de Pentium Dual Core E5200 met de Pentium D 950...

Oslik blyat! Oslik!