[Usability] Ideeen om beheer duidelijker te maken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik schrijf een eigen cms'je voor de school waar ik werk. Als een gebruiker inlogt, verschijnt er bovenaan het scherm een div met daarin alle mogelijke handelingen voor de huisige pagina. Momenteel ziet die div er zo ongeveer uit:
code:
1
2
3
4
[uitloggen]
[voorkeuren instellen]
[een pagina onder deze pagina toevoegen]
[een pagina naast deze pagina invoegen]

Op deze manier moet er niet teveel meer bijkomen voordat het een overoverzichtelijke bende wordt. Het probleem is: ik zou graag "een pagina onder deze pagina toevoegen" inkorten, maar ik kom niet veel verder dan "nieuwe pagina hieronder". Ik heb gezocht naar icoontjes voor deze acties, maar kon niets vinden. Kent iemand icoontjes voor deze handelingen of heb je een ander idee?

Ik hoor het graag, want zo is het niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

1. Iconen gebruiken
2. De acties loskoppelen, want uitloggen en voorkeuren horen imho niet in 1 adem genoemd te worden met die pagina-edit opties. De scope is heel anders.

Wat betreft de iconen.. tja het is mij al niet duidelijk wat je bedoelt met "naast" en "onder", dus kan er geen icoon voor je bij bedenken ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Bosmonster op 02-06-2009 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

Waarom niet de optie "Pagina naast deze invoegen" weg halen? Ik zie het voordeel niet helemaal, van de twee opties naast elkaar... De gebruiker wil "een pagina" toevoegen, wanneer deze altijd onder de huidige pagina komt, lijkt me dat logisch genoeg en weer een optie minder.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

OkkE schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 13:57:
Waarom niet de optie "Pagina naast deze invoegen" weg halen? Ik zie het voordeel niet helemaal, van de twee opties naast elkaar... De gebruiker wil "een pagina" toevoegen, wanneer deze altijd onder de huidige pagina komt, lijkt me dat logisch genoeg en weer een optie minder.
Ah dank je, nu snap ik ineens wat ie bedoelt met naast en onder :+

Denk dat ie een hierarchische structuur heeft en "onder" betekent een niveau dieper onder de geselecteerde pagina en "naast" een nieuwe pagina op hetzelfde niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bosmonster schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 13:59:
[...]

Ah dank je, nu snap ik ineens wat ie bedoelt met naast en onder :+

Denk dat ie een hierarchische structuur heeft en "onder" betekent een niveau dieper onder de geselecteerde pagina en "naast" een nieuwe pagina op hetzelfde niveau.
Juist. Het lijkt me handig om, als je in de hierarchie zit op <root>/producten, dat je dan met 1 klik zowel een pagina <root>/producten/soep als <root>/diensten kunt aanmaken. Als je op de link klikt, kom je op een pagina met een UBB texteditor en een dropdown om de parent pagina te kiezen. Het voordeel van die twee links is imho dat ik die dropdown al meteen goed kan zetten (want ik lees uit de querystring uit wat de parent moet zijn). Of denken jullie dat het alleen maar verwarring schept?
Bosmonster schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 13:57:
1. Iconen gebruiken
2. De acties loskoppelen, want uitloggen en voorkeuren horen imho niet in 1 adem genoemd te worden met die pagina-edit opties. De scope is heel anders.
Tot een uur geleden had ik uitloggen en voorkeuren rechts bovenin het scherm (net als op t.net) en de overige opties op de pagina zelf (onder de eigenlijke content. Dus onderaan een pagina, na de tekst, stond dan een unordered list met pagina opties). Het leek me alleen handiger om alle mogelijke acties die een gebruiker kan uitvoeren, samen te voegen, om 2 redenen:
  • recht bovenin kijken leert je in 1 oogopslag wat je als gebruiker wel / niet kunt doen;
  • ik kan de div transparant maken en fixed bovenaan de pagina zetten zodat je alle nodige links altijd bij de hand hebt (ongeveer zoals Facebook toolbar is);
  • de layout van de pagina's wordt zo weinig mogelijk beinvloed.
Wat denken jullie?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2009 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Neuh persoonlijk vind ik wel dat het moet kunnen, maar zou er wel twee duidelijke knopjes van maken met een goed icoon.

Als je dat lostrekt van de algemene opties van uitloggen en voorkeuren wordt het ook al duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Misschien eens zoeken op "sibbling/parent/child" icoontjes en andere gaenogram icoontjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:11

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

Onder en naast zegt mij in eerste instantie vrij weinig.

Waarom niet iets als;

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/5bxmwy.jpg Pagina toevoegen op gelijk niveau

of gewoon

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/293d307.jpg Pagina toevoegen

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/241ti7r.jpg Subpagina toevoegen

Vrij quick & dirty, waarschijnlijk is er wel iets leukers met soortgelijke icoontjes te bedenken :)

[ Voor 12% gewijzigd door Pendaco op 02-06-2009 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:28
Gewoon een knop pagina toevoegen en dan de boom laten zien met pijltjes op de plaatsen waar de nieuwe pagina geplaatst kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefSnare
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11-2020
Neem even een kijkje op iconarchive (uit mijn hoofd) ;) daar kun je dat soort dingen wel vinden en neem anders even een snel kijkje naar Joomla

Twitter Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 14:19
Anders kan je als alternatief met http://www.iconfinder.net/ ook wel leuke (geschikte) icons vinden :)
Pagina: 1