• snoos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-10-2025
:( ik heb een paar led fans besteld. nu zette ik er 1tje aan. in mijn hand was alles goed en brande de letjes mooi. toen ik hem op de bodem van mij metalen kast zette begonnen de ledjes te flikkeren en vielen ze helaas uit :'(
het kan zijn dat beide connectoren van 1 ledje de kast raakten

is dit te maken ? en wat is de oorzaak hiervan ?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als 2 connectoren bij elkaar komen en kortsluiting maken dan kan er inderdaad wat dood gaan. Op zich is het te maken door de leds te vervangen, maar ik zou gewoon een nieuw fannetje halen.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 21:44
Je kast heeft misschien kortsluiting veroorzaakt toen je ventilator het chassis raakte waardoor je ledje kapot is gegaan. Een led is niet te maken slechts te vervangen.

discogs

• snoos
okee helaas dus een nieuwe. maar hoe komt het dat alle ledjes uitvielen maar de koeler nog wel draaid?

• Dorest0rm
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-01 17:00
Je ledjes zitten in een ander stroomkring omdat die minder stroom nodig hebben, als ik het goed heb.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 21:44
snoos schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 13:49:
okee helaas dus een nieuwe. maar hoe komt het dat alle ledjes uitvielen maar de koeler nog wel draaid?
Wellicht omdat de ledjes 3V zijn met misschien een weerstand daartussen en de ventilators standaard op 12V opereren. En van zo'n korte overbelasting/kortsluiting gaat een ventilator niet kapot en een LED wel, die hebben drempelwaardes en nominale waardes en als die overschreven worden is het over en uit dacht ik zo.

discogs

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
omdat het lastig is om draadjes weg te werken in een ventilator, zit er meestal een stripje koper om de buitenkant heen om de ledjes te voeden.
Als dit striptje koper je kast raakt (wat normaal niet zou moeten gebeuren) dan krijg je kortsluiting en brand er een LEDje door.

Omdat je LEDs in serie zitten met elkaar, maar paralel aan de motor van de fan, zijn je LEDjes dood, en draait je fan nog wel

TheS4ndm4n#1919

• snoos
hardstikke bedankt allemaal
word wel een nieuwe dan

edit:

weet niet of ik deze vraag mag stellen maar weet iemand nog een goedkope shop daarvoor ? _/-\o_

[ Voor 50% gewijzigd door snoos op 02-06-2009 14:15 . Reden: toevoeging ]

Pagina: 1