Laptop gaat steeds kapot

Pagina: 1
Acties:

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-12-2025
Hallo,

Hier in het dorp ga ik vrij vaak bij mensen thuis computers maken, ook lever ik deze mensen nieuwe pc's of laptops indien ze dit bestellen.

Normaal heb ik met nieuwe apparatuur die ik uitlever helemaal geen problemen, maar nu zit ik met 1 klant waar het steeds mis gaat.

Een tijd terug heeft hij bij mij een nieuwe Acer laptop aangeschaft. Deze heeft hij ongeveer een maand gebruikt, en daarna belde hij mij op; de laptop gaf soms wit beeld bij het opstarten, ik even getest, hij gaf inderdaad wit beeld bij het opstarten af en toe. Toen heb ik de drivers geupdate, maar dit mocht niet helpen, windows opnieuw installeren ook niet. Dit was dus een hardware probleem.
Ik heb de laptop opgestuurd naar Acer, dit duurde erg lang (6 weken) voordat hij weer terug was.
Laptop kwam terug, moederbord was vervangen door Acer.
Toen de laptop terug was heb ik hem hier even getest, ongeveer 20 keer opnieuw opgestart, maar het scherm werd niet wit, terwijl dit normaal al lang wit geworden zou zijn. Laptop dus terug gebracht naar de klant.
Een week later beld de klant mij weer, heeft ie weer precies hetzelfde probleem, en hij was er niet echt blij mee als hij hem weer 6 weken kwijt zou zijn.
Omdat ik service erg belangrijk vindt, en ik zelf toch nog een laptop nodig had heb ik besloten om zelf de Acer te houden, en voor de klant een laptop te kopen van een merk waar ik zeer goede ervaringen mee heb, namelijk een MSI.

Ik heb zelf de Acer opgestuurd, na een week was hij terug, en in een ruime tijd eigen gebruik heb ik geen problemen meer gehad, de kabel naar het scherm was vervangen, en de bios was geupdate.

Klant de MSI laptop gebracht, die ook nog een stuk beter en duurder was, hiervoor heb ik dus mijn winst ingeleverd op het apparaat, maar dit heb ik gedaan om een goede klant tevreden te houden.

Week later belt de klant weer op, wanneer hij de laptop op zijn schoot zet, er even mee werkt, en daarna weer op de tafel wordt het beeld plotseling wit. Ik weer drivers geupdate, gekeken of hij niet te warm wordt, maar hier lag het niet aan. Zelf de msi een paar dagen gebruikt, probleem had ik ook.
Dus deze laptop opgestuurd naar msi, die was al na 11 dagen terug.
Moederbord was vervangen en bios geupdate.
Laptop werkte goed, maar ben er niet mee op de bank gaan zitten wegens tijdgebrek.

Klant laptop weer terug gegeven.
Gister(5 dagen na terug gave) beld de klant mij weer op, weer precies hetzelfde probleem.
Nu heb ik weer een RMA nummer bij MSI aangevraagd.

Maar ik vind dit toch wel erg vreemd, dit is al de 4e keer dat de klant terugkomt.
De klant zegt zelf dat hij er niks vreemd mee doet, het komt ook over dat hij er netjes mee omgaat, geen krassen, lapje tussen het toetsenbord en scherm legt hij telkens terug, en bewaard de verpakking netjes.

Maar hebben jullie tips hoe ik dit kan aanpakken, want dit lijkt me toch niet normaal dat de laptop steeds zo snel kapot is.
Of weten jullie een aantal dingen waarom die laptop onbewust kapot kan gaan in het huis van de klant, zoals piekspanning bijvoobeeld? die we even na kunnen gaan?

Alvast bedankt!

Ik hoop dat jullie genoeg info hier aan hebben.

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-12-2025
Laat de klant eens voordoen hoe hij met zijn laptop omgaat, heb toch het sterke vermoeden dat hij (of zij) iets verkeerd doet. Je ziet soms de meest vreemde dingen gebeuren terwijl de klant denkt dat het volkomen normaal is :)

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-12-2025
Inderdaad zo had ik ook een klant die ze laptops kapot maakte, bleek ze hem dus altijd op de tafel naast het konijnenhok gebruikjte dus die dingen verbrande gewoon, door de haren van het konijn in de koeling :S

Sja doe je niks aan

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Als je er op vertrouwt dat de klant de waarheid spreekt (wat in mijn ervaring vaak niet het geval is, onbewust of niet), zou je uit moeten gaan van een externe factor. Dat twee verschillende modellen van twee verschillende fabrikanten bij een en dezelfde persoon precies hetzelfde probleem krijgen, is erg onwaarschijnlijk.

Er is dus iets mis bij die klant. Of hij is het zelf, of er is iets bijzonders in zijn omgeving (krachtige magneet in de buurt? Ik gok maar iets).

Ik ben geen expert op het gebied van electronica, dus wat de problemen die jij beschrijft zou kunnen veroorzaken weet ik niet zo direct, maar misschien dat anderen nog ideëen hebben over waar je naar zou kunnen zoeken.

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

(jarig!)
In google geeft me de volgende zoekopdracht best veel hits:
http://www.google.nl/sear...official&client=firefox-a

Bv http://www.laptoprepair10...-problems/comment-page-1/ lijkt me handig en ook http://blog.shimpossible....18/white-screen-of-death/

Ze hebben het allemaal over de zelfde oorzaak.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-12-2025

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Komt bij mij over of dat de klant zijn systeem gebruikt op de verkeerde manier. Ik hoor met enige regelmaat dat mensen een laptop in bed gebruiken en klagen over rare storingen. Vaak is hitten een probleem bij laptops omdat mensen hem gewoonweg verkeerd gebruiken.
Mijn advies zou zijn om hem een coolermaster laptop standaard mee te geven of een logitech alto zodat de fans van het apparaat genoeg lucht aan kunnen. Mocht het nu niet helpen gewoon eens bij de klant langs gaan en kijken waar hij het systeem gebruikt en op wat voor een manier.
het is net wat CherandarGuard zegt dat het heel onwaarschijnlijk is dat van 2 verschillende fabrikanten exact hetzelfde probleem zich voor doet.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik vind het allemaal maar erg toevallig.
2 totaal verschillende laptops die niet met elkaar zijn te vergelijken (behalve dat het laptops zijn) en dan beide binnen afzienbare tijd precies hetzelfde probleem hebben? :X

Ondanks dat je aangeeft dat windows opnieuw installeren ook niet helpt, en je daardoor (terecht) denkt dat het een hardware probleem is, lijkt het me tóch handig als je ook blijft denken aan een softwarematig probleem.
Misschien installeerd de klant wel één of andere cosmetische applicatie die van tijd tot tijd een dergelijk probleem veroorzaakt.
Dat zou in ieder geval hetzelfde probleem op 2 totaal verschillende laptops verklaren.

Alles kan stuk.

• Martin
  • Registratie: November 2004
Bedenk me net ineens wat, de oorzaak lijkt te zijn het kabeltje tussen scherm en moederbord. Misschien klapt de gebruiker het scherm te hard dicht, of te ver open of iets dergelijks. Ik zou je als eerste echt aanraden om te kijken hoe de gebruiker de laptop gebruikt.

Verwijderd

Ik zie wel vaker mensen een laptop gebruiken op hun schoot waarbij ze aanzuigkanalen of koelvinnen onderop blokkeren met hun benen waardoor, met name de GPU, problemen gaat leveren. Het lijkt, maar dit is slechts een vermoeden, dat het soldeer van de GPU steeds "werkt" tijdens gebruik op de schoot en dus zijn functie verliest. Eenmaal afgekoeld stolt het soldeer weer, maakt weer goed kontakt en werkt dan gewoon weer, of heeft even nodig om op temperatuur te komen zodat alles weer lekker vast "soldeerd" :)

Het is in ieder geval het enige wat ik kan bedenken, te meer omdat het bij twee verschillende merken het identieke gebeurd. Zelf gebruik ik amper een laptop o pschoot en als dat al gebeurd dan gaat er een net plankje onder die alle kanalen en fans vrij houd :)

• detim
Het lijkt me stug dat het aan de warmte licht, want heel erg veel mensen zetten hun laptop op de schoot, en dit gaat meestal toch wel goed...
De acer die nu hier staat wordt ook wel eens op schoot gebruikt, en dat gaat ook gewoon goed.
Mischien dat er iets magnetisch in de buurt staat ofzo? of hebben jullie nog ideen, want de klant doet echt niks raars zegt ie.

[ Voor 10% gewijzigd door detim op 02-06-2009 17:34 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007

AlexanderB

7800 rpm

2 compleet verschillende laptops binnen een maand met hetzelfde defect, dan is dr echt wel wat raars, ook al zegt de klant van niet.. toch maar ff daar thuis kijken?

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02:00
Warmte is een groot probleem bij notebooks en is vaak een oorzaak dat de gpu artefacts gaat geven op het scherm (bijvoorbeeld een wit scherm). iets magnetisch lijkt mij onwaarschijnlijk want dat zou effect hebben op de hdd van de notebook en niet zo gauw op de rest en zeker niet op een scherm.
als tip zou ik zeggen ga bij je klant even kijken hoe hij met de notebook werkt en dan een conclusie trekken wat er mis mee is.

• detim
Ik heb net even de klant gebeld en wat mogelijke oorzaken besproken, wanneer ze ermee op de bank zaten ging de fan niet veel harder draaien, en werd niet veel warmer, dus dat dit de oorzaak is lijkt me vrij sterk om dat laptops algemeen toch vrij vaak op schoot gebruikt worden.
Maar toen vroeg ik of ze niet last hadden van piekspanningen ed. in huis.
Toen meldde hij dat hij wel eens vaker problemen had, hij heeft schijnbaar met zijn magnetron, en met zijn strijkijzer het probleem gehad dat die bij hem thuis op de stroom niks meer deed, maar toen hij er ergens anders mee heen ging dat ze het daar prima deden.

Zou iets van de stroom in zijn huis telkens dat ding mollen?

Verwijderd

detim schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 19:51:

Zou iets van de stroom in zijn huis telkens dat ding mollen?
Zou heel goed kunnen maar de laptop zelf is geen energie vreter en beide modellen hebben het ook goed gedaan. Ik weet niet in hoeverre een piekspanning/daling een laptop kan "slopen", daar zijn lijkt mij de meeste adapters wel op berekend.

Maar hoe word de laptop op de bank gebruikt ? Gewoon plat op de kussen, op de boven benen en let men er dan wel op dat men de koelgaten daarmee niet blokkeerd ?

Verder zou ik je klant adviseren om eens iemand die bekend is met elektra of een monteur naar zijn situatie te laten kijken thuis, het is niet gezond dat meerdere apparaten zomaar niet werken :)

Verder zou ik me van garantie opvolging onthouden totdat client eens naar zijn huisinstallatie heeft laten kijken, anders blijf je bezig met het omruilen van goeie produkten ;)

• detim
Elektricien is langs geweest bij de klant.
Er was schijnbaar iets helemaal mis met zijn stroom aansluiting, zijn tuin moet open en er moet een nieuwe grondkabel komen.

Laptop heb ik nog 1x opgestuurd en het mobo is weer vervangen.

Hij heeft nu iets gekocht om de laptop te beschermen tegen spanningswisselingen tijdelijk.
Pagina: 1