Toon posts:

suggestie voor de volgende NBBG

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo
ik lees al vele jaren de BBG en vond het heel leuk toen er ook notebook edities kwamen;
zeker gezien het feit ik nu toch al een half jaartje loop te denken aan de aanschaf van een mobiel workstation om Ableton Live(sequencer software) te gaan op draaien zodat we feestjes kunnen aandoen zonder met een volledig desktop pc te moeten gaan rondzeulen.

Natuurlijk zitten er op die muziekfora een pak maczealots ( ik zou er ook graag eentje hebben), maar zelfs al is een -standaard- macbookje nog te betalen, als je een paar opties wil sta je al vlug terug naar de notebooks te kijken.

Ik ben ervan overtuigd dat je voor de prijs van een degelijk macbook pro setup, je een vergelijkbare of zelfs betere notebook hebt, en ik heb er zelf ondertussen wel genoeg verstand van dat ik er wel kan uitkomen wat ik precies wil/nodig heb , maar telkens als ik een wat interessant setup vind, blijkt dat ik moet kiezen tussen enkele voordelen ( ik denk zo een beetje als het quadcore probleem bij de dell in de laatste NBBG), dus ik zie door het bos de bomen niet meer :)

Daarom ook deze vraag om als special eens een workstation op te nemen die naar daw software gericht is ( pro tools, live, reason etc).

Ik had alvast eens rondgekeken in de audio en netbook subforums ( niet de eerste keer ofzo trouwens ;) ) en in het "how to become a producer" topic stonden alvast een aardig aantal tips wat belangrijk is in zulke systemen. In ieder geval is de regel : latency laag houden

Latency ( misschien een goeie analogie is ping in games) is een vertraging die optreedt tussen je software en de output , of de input en de software. Dus als je met een latency zit van 30 ms, en je draait aan een knoppie op een midicontroller om iets te veranderen aan een synthesizer die bestuurd wordt door je computer, ja dan heb je (simpel gesteld voor dit voorbeeldje) 60 ms vertraging daarop ( want het ging twee keer door de geluidskaart). 60 ms ping dat merk je toch al in games.

Dit zijn zowat mijn ideeën over wat belangrijk is in een DAW systeem

Processor power: die helpt geluid om te zetten bovenop je audiokaart ( dus hoe meer geluidssignalen in/out hoe meer proc) en daar draaien natuurlijk ook de softsynths en effecten op.

Geheugen : ik denk dat mijn daw standaard met 24 bits geluid werkt en das uncompressed dus reken maar uit hoe snel je geheugen vol kan komen met 16 sporen geluid :D (en ja geheugen kost als je maar twee slots hebt )

Opslag : snelle toegangstijden zijn zeer interessant voor het laden van samples of plugins on the fly als je aan het spelen bent, of moest je ram vol moest zijn, maar natuurlijk ook safety ( alieware biedt betrekkelijk goedkope notebooks met raidmogelijkheden en 7200 rpm disks) is een niet te onderschatten argument.

Connectiviteit :ik denk niet dat er (betaalbare ) alternatieven bestaan voor notebooks met ingebouwde high-end audiokaart en pmcia materiaal is meestal zoveel duurder dan de pci tegenhangers dat ik zelfs nog niet durven kijken heb naar high end pmcia audiokaarten.
Daarbij, firewire ( en zelfs usb2) hebben eigenlijk bandbreedte genoeg om een degelijke lage latency te behouden. Ideaal moet er dus een firewire 800 poort tenzij USB 3.0 er van vandaag op morgen opeens zou zijn ( dan nog wachten op usb 3.0 gear). Alle audio/midi connectiviteit kan dan verder via de externe audiokaart.
Een extern scherm ondersteunen is ook niet slecht, want meer overzicht = beter controle over de software en als je 24 inch laptops moet gaan kopen ben je ver van huis(prijsgewijs dan).

Kortom ik wil een powermachine met betere specificaties als een mac maar goedkoper!

PS : ik wil wel even zeggen dat dit niet een 'fix-y-my-shit-for-me" topicje is, ik kom er zelf wel uit maar ik denk dat dit een leuke vraag is voor een nbbg en zou het leerrijk vinden als enkele gurus zich over dit vraagstuk bogen.

nogeensPS : na het herlezen van mijn tekst valt het mijn op dat ik nogal belerend overkom. Dit is niet mijn bedoeling, aangezien mijn doel is om meer te weten te komen dan wat ik hier allemaal gebrabbeld heb: dus als ik een verkeerde opvatting heb of gewoon onzin zit uit te kramen , spui dan gerust kritiek :)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:00
Move naar Geachte redactie.

Ik zal later vandaag eens reageren hierop. Heb het nu niet aan tijd.
Kortom ik wil een powermachine met betere specificaties als een mac maar goedkoper!
Nog even snel dan. Dat lijkt me vrij kansloos.

Je stelt hoge eisen aan de notebook en het is gewoon een nichemarkt. Ik denk in eerste instantie dat met zulke eisen (en een externe audiokaart is sowieso veriest zoals ik het lees) een behoorlijk budget moet worden vrijgemaakt, gepaard met vele aanpassingen in een standaard laptop achteraf.

We gaan wel kijken naar specials zoals een studentenspecial en wellicht later meer (zat opties zoals een gameklapdoos, thin-and-light spul, netbook).

Maar als ik er vlug doorheenscroll ben jij voor jou eisen beter af door het simpelweg de "guru's" te vragen in het NBBG Aanschaf-topic van de workstation.

[ Voor 79% gewijzigd door GENETX op 02-06-2009 12:16 ]

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Vanuit mijn eigen interesse vind ik een guide voor een mobiel audio-workstation erg interessant maar ik ben het met GENETX eens dat het te niche is om een plek in de NBBG te geven. Er zijn simpelweg andere categorieën die belangrijker en waar meer mensen in geïnteresseerd zijn.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reactie, ik kan hier volledig begrip voor opbrengen.

Kan je dit mergen in de "welke lappy moet ik kopen topic" of ik cp ik de hele zooi?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:00
Kopjepasta Copy-paste lijkt me beter. Dan blijft dit topic altijd zoals het is namelijk waardoor anderen die dit topic tegenkomen weten waar het over gaat ;)

Mja, de laptop die je zoekt bestaat niet. Alle integrated stuff aan audio is doorgaans wat goedkope realtek meul. Niets mis mee voor de consument, maar geen pro spul ;) .

Verder: 8GB, dikke raid setup is ook niet normaal. Je moet gewoon een notebook kopen met de optie om tot 8GB up te graden en 1 met 2 hdd compartimenten. In de een zou je dan zelfs een SSD kunnen gooien. Verder een losse geluidskaart. Ach reken maar 2000 euro voor de notebook, nog zo'n 500 voor SSD en geheugen en tenslotte nog een externe geluidskaart. Je zit al snel aan 3000 euro als je de wensen die jij beschrijft waar wil maken in 1 systeem.