RAID 0 Write back cache???

Pagina: 1
Acties:

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-02 10:07
Hallo,

Enkele dagen geleden heb ik besloten om een raid 0 opstelling te draaien voor betere performance.
Mijn moederbord is de p5q-e van asus met ICH10R southbridge. Ik gebruik 2 samsung spinpoint f1 640GB schijven en heb vista business 64bit.

Nu las ik in enkele andere topics dat je doormiddel van de write back cache aan te zetten in het intel matrix storage programma je betere performance krijgt. Voordat ik de write back cache had ingeschakkeld had ik volgende waarden in hdtune:

http://picasaweb.google.b...TiEQzGw4w?feat=directlink

Nadat ik de write back cache had ingeschakeld had ik volgende waarden in hdtune:

http://picasaweb.google.b...jSViKL_ow?feat=directlink

Van enige prestatie winst is hier dus zeker geen srpake :(
Nu vraag ik mij natuurlijk af aan wat dit ligt en of ik nu beter de write back cache kan inschakelen of uitschakelen?

Alvast bedankt!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:21
Die hdtune waarden zeggen me over het algemeen niet zoveel. Behalve de afgevlakte grafiek op 100MB/s zie ik ook dat je burst rate vertienvoudigd is.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:51
Ik zou deze sowieso uitschakelen, de kans op data corruptie met WB cache is namelijk vrij groot als je PC/stroom eens uit valt. Tenzij je een raid controller met BBU heb of een PC aan een PSU vind ik het niet verstandig te gebruiken.

• glennvho
Wat is die burst rate nu eigenlijk want vind het raar dat mijn waarden allemaal bijna halveren en dat de burstrate vertienvoudigt.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Al er op gezocht?
Dat is hoe snel data weggeschreven kan worden.
Met de writeback cache dus veel sneller dan naar het cache op je drives, omdat het RAM nou eenmaal een stuk sneller is dan de SATA interface waar het cache van de schijven achter hangt.
Writeback cache gebruikt je RAM als een soort tussenstation/buffer, om de data weg te schrijven naar je array. Op mijn Intel Matrix RAID ondervind ik er de voordelen van, alleen bij jouw RAID0 array lijkt het minder te zijn.
Maar bench ook eens met andere applicaties dan HDTune. Want dat is een leuke kleine bench, maar niet echt representatief voor de desktop performance.

[ Voor 42% gewijzigd door Ultraman op 02-06-2009 12:15 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En vergeet niet dat sommige Samsung disks in RAIDarray's raar doen. Toen ik nog Samsungs had en de cache aanzette ging dat ook niet van harte (met uiteindelijk genoeg dataverlies tot gevolg). Bij de Seagates die ik daarna in gebruik had werkte het verder prima.

Maar kijk gewoon met meerdere applicaties (zoals Ultrman al zegt), HDtune is niet altijd even betrouwbaar.

• glennvho
Ok bedankt voor de snelle reply, heb maar besloten om de write back cache niet in te schakelen want wil het risico op dataverlies niet onnodig vergroten.
Misschien dat ik het nog eens test met pc mark vantage later op de dag, dan zal ik de resultaten ook nog wel posten.
Pagina: 1