Toon posts:

Welke relais gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een aantal apparaten aansturen vanaf mijn computer.
Na wat tutorials te lezen en wat te proberen met leds lukt het mij al aardig.

Echter wil ik nu wat relais kopen, maar welke?

Liefst zo goedkoop mogelijk, en de grote maakt opzich niet zoveel uit dus zowel gwn relais als solid states kunnen... (denk ik)

Ik had al begrepen dat ik op websites als conrad eens moest zoeken maar er is zoveel keuze en ik weet niet waarop ik moet letten...
Heb ik ook nog andere elementen nodig om die schakeling te kunnen verwezelijke?

En welke relais wordt mij hier aangeraden, hij moet 230v kunnen schakelen. Het gaat immers van een gloeilamp tot een kleine stereo-keten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Relais maakt niet zoveel uit.
Ze moeten op 12 (of 5) volt te schakelen zijn en genoeg stroom kunnen schakelen voor je toepassing.
Solid state is een stuk duurder dan gewone relais.

Vergeet je de blusdiode trouwens niet? ;)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
blusdiode? En kan een lpt poort voldoende stroom geven voor een normale 12v relais te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja dat moet lukken.

Een blusdiode is een diode antiparallel aan het relais, anders is je mobo zo stuk. Een relais wekt een forse spanning op (er zit nml een spoel in) en die kan anders je mobo aan gort helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Een relais trekt zo'n 100mA. Dat gaat die lpt niet leuk vinden. Externe voeding gebruiken en een torretje pakken om je relais te schakelen. Of een solid state relais gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een ligt DIL relais gaat geen 100mA trekken.

Maar TS, wat heb je zelf al gevonden?

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/34

Je kunt hier een relais (met diode....) aan hangen, en dan werkt het prima, met elk relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik hang best een weerstandje (hoeveel ohm?) aan de lpt poort en dan een optocoupler met daaraan een bron van circa 12v die op zijn beurtde relais schakelt en een diode ertussen en een weerstand(hoeveel ohm?)?
Achter de relais kan ik dan gewoon 230v schakelen met de Amperes die de relais toelaat?

Afbeeldingslocatie: http://img72.imageshack.us/img72/7991/schema.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2009 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Boudewijn schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 12:01:
Een ligt DIL relais gaat geen 100mA trekken.

Maar TS, wat heb je zelf al gevonden?

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/34

Je kunt hier een relais (met diode....) aan hangen, en dan werkt het prima, met elk relais.
Maar wel twintig of meer, En het vermogen van je printerpoort is ongespecificeerd en vaak vind ie > 5mA al niet leuk. (Niet leuk alsin, poort fikt door)

Enigste juiste manier is om het via een tor/weerstand/vrijloop of blusdiode te doen.
Een goede optie hiervoor is de ULN2803, dit is een chipje met de nodige onderdelen erin voor 8 kanalen.
Simpelweg de inputs van die chip aan lpt pin 2-9 gooien, aarde aan pin 19-25, en de voeding over dat chipje zetten (12V als je 12V relais hebt)
Vervolgens kan je elk relais simpelweg tussen de +12V en een output pin van de ULN gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus moet enkel die ULN2803 een breadboard en 8 relais kopen en that's it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 20:02:
Dus moet enkel die ULN2803 een breadboard en 8 relais kopen en that's it?
Ja dat is denk ik de beste methode om je mobo een beetje te beschermen.

Let op dat kleine 12V relais niet zo heel veel stroom kunnen schakelen. Maar ik denk dat 5A voor jouw toepassing meer dan voldoende is. (Dan zijn de meeste miniatuur relais.) Dus verwacht daar niet te veel problemen mee. Was je eigenlijk van plan om alles op een breadbord te maken of houd je de relais apart in hun voetje?

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
230V op een breadboard is nogal onveilig, daar moet je wel rekening mee houden.

Ik zou als ik jou was (niet veel ervaring op EL gebied) relais met schroefvoetjes kopen, zijn een flink stuk duurder dan relais die je op een pcb soldeert, maar als je niet weet waar je rekening mee moet houden qua ruimte tussen bedrading, dikte en materiaal van verbindingen en dergelijke is het een stuk veiligere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

SA007 schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 20:46:
230V op een breadboard is nogal onveilig, daar moet je wel rekening mee houden.

Ik zou als ik jou was (niet veel ervaring op EL gebied) relais met schroefvoetjes kopen, zijn een flink stuk duurder dan relais die je op een pcb soldeert, maar als je niet weet waar je rekening mee moet houden qua ruimte tussen bedrading, dikte en materiaal van verbindingen en dergelijke is het een stuk veiligere optie.
Daar doelde ik dus ook. ;)

Ga je trouwens de stekkers van je apparaten afknippen of maak je er nog stopcontacten tussen.
Dat laatste lijkt me wel praktischer als je ooit nog eens van gedachten veranderd en het gewoon weer normaal wil aansluiten. (Of als je je LPT poort opblaast. :+ )

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou sowieso stopcontacten gebruiken, ik ga eens kijken wat de mogelijkheden zijn qua relais op conrad... Ik wil er nu ook weer niet teveel geld aan uit geven... Dusja moet toch een betaalbare relais zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

http://www.baco-army-goods.nl/cat_22-1.html

Make your pick.

30A, waterdicht, 2x maak, 12V spoel, 250V AC schakelbaar.
wel 3.5 euro :+.

http://www.baco-army-goods.nl/product_183.html

[ Voor 53% gewijzigd door Boudewijn op 03-06-2009 04:01 ]

Pagina: 1