[linux] Kernel Panic : controller van Sata naar IDE

Pagina: 1
Acties:

• Charles Nasi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04:08
Beste tweakers,

Voor stage ben ik bezig met een Linux server. De server is nu in een Vmware Virtual machine gebouwd en voltooid, en mag nu uitgerold worden naar een 'echt' systeem. Voor dat echte systeem is een IDE naar Compactflash adapter met 4GB CompactFlash beschikbaar gesteld.

Nu heb ik een Ghost gemaakt van de Vmware machine en deze ghost op de echte hardwareset gezet. Nu weet ik dat bijvoorbeeld een moederbord verwisselen niks uit moet maken met Linux.

Maar nu stuit ik toch op een probleem. Ik krijg bij het opstarten op de 'echte' machine een Kernel Panic:

Loading jbd.ko module
Loading ext3.ko module
Loading scsi_wait_scan.ko module
Creating root device
mkrootdev: label root not found
Mounting root filesystem
mount: error 2 mounting ext3
Switching to new root
ERROR opening /dev/console!!!!: 2
Kernel panic - not syncing: Attemped to kill init!

De grub-config ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.29.3-0.3.smp.gcc3.4.x86.i686 ro root=LABEL=root clock=pit vga=0x031a
initrd /boot/initrd-2.6.29.3-0.3.smp.gcc3.4.x86.i686.img

Na een middag gegoogled te hebben, zou ik in de GRUB bootloader het Label ROOT moeten vervangen door /dev/hda1/ (via een rescue-cd uitgezocht welke device-id de compactflash-kaart heeft) Na de aanpassingen ziet mijn grub.conf er als volgt uit:

code:
1
2
3
4
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.29.3-0.3.smp.gcc3.4.x86.i686 ro root=/dev/hda1
clock=pit vga=0x031a
initrd /boot/initrd-2.6.29.3-0.3.smp.gcc3.4.x86.i686.img

Als ik met de aangepaste grub.conf probeer te starten, krijg ik ook een kernel-panic, deze is wel anders dan de vorige kernel-panic:

Loading jbd.ko module
Loading ext3.ko module
Loading scsi_wait_scan.ko module
Creating root device
Mounting root filesystem
mount: error 6 mounting ext3
Switching to new root
error dup2'ing fd of 0 to 0
error dup2'ing fd of 0 to 1
error dup2'ing fd of 0 to 2
unmounting old /proc
unmounting old /sys
switchroot: mount failed: 22
Kernel panic - not syncing: Attemped to kill init!

Wat ik ook heb geprobeerd:
- Nieuwe image gemaakt met Ghost en image teruggeschreven
- FSCK uitgevoerd in VMware, daarna image aangemaakt
- Image gemaakt met Clonezilla en image op de compactflash teruggeschreven
- Heb gegoogled naar de foutmelding, en kom tegen dat ik EXT3 niet als module in moet laden, maar het moet includen in de kernel. Maar hoe moet ik dit aanpakken? / Waar moet ik beginnen?

Bedankt!
Charles

• Elijan9
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-01 13:48
De ext3 module is het probleem niet, deze zit in je initrd en zonder die module had het ook niet gewerkt in VMWare. Het echte probleem is mogelijk dat de module voor jouw IDE controller niet geinclude is in de initrd. Het probleem kan ook zijn dat je niet /dev/hda1, maar /dev/sda1 moet gebruiken.

Maar voeg ook eens aan de kernel regel toe: " debug ", dan zie je of hda wel gevonden wordt...

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic

• Charles Nasi
[b][message=32032
Maar voeg ook eens aan de kernel regel toe: " debug ", dan zie je of hda wel gevonden wordt...
Ik heb geprobeerd om 'debug', 'kdb' en '-k' aan de bootregel toe te voegen, maar dit geeft geen resultaat? Kernel boot exact hetzelfde als zonder deze regels. Moet ik een bepaalde methode toepassen?

• Elijan9
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-01 13:48
Charles Nasi schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 11:54:
[...]

Ik heb geprobeerd om 'debug', 'kdb' en '-k' aan de bootregel toe te voegen, maar dit geeft geen resultaat? Kernel boot exact hetzelfde als zonder deze regels. Moet ik een bepaalde methode toepassen?
Misschien dat de logging in een andere tty terecht komen, probeer eens <alt>-<F8> of <alt>-<F9>, misschien dat daar meer staat? Anders wordt het best lastig vaststellen wat het probleem nu is...

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

code:
1
2
3
4
Mounting root filesystem
mount: error 6 mounting ext3
Switching to new root

Je initrd kan je root FS niet mounten. Waarschijnlijk staat er ergens in je /linuxrc hard gedefineert dat ie /dev/hda moet mounten ipv /dev/sda

Of je mist gewoon de driver voor je CF->SATA kaartje in de initrd (niet in de kernel). Dus, je moet een nieuwe initrd / initramfs maken, die de driver meeneemt en de juiste device node probeert te mounten.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Charles Nasi
Nadat ik het bestand /boot/grub/devices.map heb aangepast (de regel /dev/sda vervangen door /dev/hda) boot de virtuele machine wel door, maar zodra ik een image trek met ghost en deze op de Compact Flash zet, doet de GRUB loader erg gek. Namelijk alleen maar 'GRUB GRUB GRUB GRUB' (tot het oneindige) tonen.

Maar ik ben al een stap verder! Bedankt voor de reacties!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-01 19:56

igmar

ISO20022

Charles Nasi schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 20:58:
Namelijk alleen maar 'GRUB GRUB GRUB GRUB' (tot het oneindige) tonen.
Zet de IDE detect in de BIOS van auto af, en zet 'm op manual met de juiste parameters.
Pagina: 1