Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorik
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11-09 00:01
Hey,

Sinds afgelopen week doet het geluid van mijn Macbook Air het niet meer. Ik dacht eerst dat het een software probleem was, maar na vele reboots en allerlei geklooi met programma's als Onyx (caches legen, etc) moest ik toch tot de conclusie komen dat de geluidskaart is overleden. Het probleem schijnt vaker voor te komen, gezien de thread op het Apple Support forum. Mijn Macbook toont precies het omschreven probleem.

De vervangende onderdelen, die het probleem op schijnen te lossen, waren ten tijde van de thread nog 30 dollar, maar zijn inmiddels 50 dollar geworden. Dit vind ik nogal veel geld voor een simpel snoertje. Daarop besloot ik om Apple te bellen en garantie te claimen, het is immers nogal vreemd dat na 1 jaar en 3 maanden (mijn Air is uit februari 2008) een geluidskaart ermee ophoudt in een laptop van ruim 1600 euro, zeker als het een probleem is dat meer mensen blijken te hebben.

De helpdesk medewerker die ik te spreken kreeg was echter onverbiddelijk; ik had geen Apple Care genomen, dus had ik maar 1 jaar recht op garantie. Ondanks dat ik hem wees op informatie van ConsuWijzer, had ik maar Apple Care moeten nemen. Ik mocht eigenlijk niet eens met hem bellen, want zonder Apple Care had ik al helemaal geen recht op telefonische ondersteuning na 90 dagen. Ik kon mijn Mac naar een HTR in de buurt brengen, waar ik tegen betaling het euvel kon laten verhelpen. Pissig na een discussie waarin ik geen steek verder kwam hing ik vervolgens op.

Nou zijn er een aantal zaken die me niet lekker zitten hierbij:

1. Van een laptop van ruim 1600 euro mag je toch verwachten dat de geluidskaart het na 15 maanden nog doet
2. Als die geluidskaart er dan mee ophoudt, en dit komt vaker voor, mag je van een merk als Apple toch verwachten dat het deze kosteloos vervangt
3. Waarom houdt een so-called A-merk als Apple zich niet aan wettelijke bepalingen rondom garantie

Wat kan ik nou het beste doen? Heeft er hier iemand ervaring met de klachtenprocedure die Apple hanteert? Ik moet volgens ConsuWijzer een brief sturen waarin ik mijn ongenoegen laat blijken en aangeef waar ik volgens de wet al recht op heb. Dit laatste heb ik dan ook gedaan, maar het was al een opgave genoeg om een adres te vinden van Apple Nederland, dus erg graag hebben ze niet dat je schriftelijk contact met ze opneemt... En wat moet ik vervolgens doen als ze niet op de brief reageren? Weer bellen?

Dus behalve wat wijze lessen voor de toekomst (haal nooit een Mac bij Apple zelf zonder Apple Care tot ze hun garantiebeleid aanpassen) ben ik nog niet verder gekomen. Iemand die wat tips kan geven?

Jorik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 12:58

4POX

Everybody is wired

http://www.onemorething.nl/?p=showarticle&art_id=4224

Mooi stukje leesstof. Iemand van OMT heeft het allemaal op een rijtje gezet hoe het zit met de garantie.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zover ik weet heb je in Nederland (bij een Nederlandse winkel, online en offline) altijd 2 jaar garantie op consumenten elektronica. Uitzondering hierop zijn zogenaamde verbruiksproducten, bijvoorbeeld CD-R's, inktcartridges en naar het schijnt ook batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 14:34
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 09:18:
Zover ik weet heb je in Nederland (bij een Nederlandse winkel, online en offline) altijd 2 jaar garantie op consumenten elektronica. Uitzondering hierop zijn zogenaamde verbruiksproducten, bijvoorbeeld CD-R's, inktcartridges en naar het schijnt ook batterijen.
Eigenlijk heb je in nederland geen twee jaar garantie, maar heb je zolang garantie als het product normaal gezien zou moeten werken. Volgens de EU heb je dan wel weer twee staalharde jaren garantie.

In ieder geval, voor zowel de Nederlandse als de Europese wet val je binnen de redelijke termijn, dus ik zou maar even mijn zegje gaan doen bij die Apple Reseller Apple, want blijkbaar is Apple hier zowel verkoper als fabrikant, klopt toch?
Bron
Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de garantieperiode langer is.

In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.

[ Voor 4% gewijzigd door ctrlaltdelbe op 02-06-2009 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey NL
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 14:34
Het probleem is dus dat je moet aantonen dat het niet door jouw schuld gebeurd is. Vaak is dit lastig, maar met die thread van het Apple forum sta je misschien wel wat sterker. Er zijn dan namelijk meer apparaten waar hetzelfde bij gebeurd en dus lijkt dat aardig snel op een fabrikagefout.

Verder hoop ik dat je MacBook aan de buitenkant nog volledig ongeschonden (geen deukjes e.d.) is, anders kun je het zoiezo wel vergeten.

Misschien dat het ook handig is om een aangetekende brief te sturen, zodat je kan aantonen dat hij aangekomen is? Eventueel voor wanneer je verdere stappen zou moeten ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Garantiekwesties horen in het Shopping Forum :)

ACS > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorik
4POX schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 09:07:
http://www.onemorething.nl/?p=showarticle&art_id=4224

Mooi stukje leesstof. Iemand van OMT heeft het allemaal op een rijtje gezet hoe het zit met de garantie.
Dit stuk heb ik een tijdje terug ook gelezen ja. Typisch geval van het verschil tussen recht hebben en recht krijgen. Ik denk dat ik gewoon even een reactie afwacht van Apple op de brief die ik ze gestuurd heb. Als deze reactie uitblijft ga ik maar weer telefonisch contact met ze opnemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorik
Kleine update...

Heb, zoals Consuwijzer aanraadde, een brief gestuurd naar Apple Benelux. Daarin aangehaald dat ik het niet eens was met de garantietermijn en dat ik recht heb op meer. Verder ook aangegeven dat het probleem vaker voor kwam en dat ik dus vond dat ik recht had op gratis reparatie.

Werd binnen een week opgebeld door een vriendelijke Belgische jongedame die mij een case nummer door gaf plus een gratis telefoonnummer met direct doorkiesnummer naar haar lijn. Ik moest met dit case nummer naar een Apple Store in de buurt en daar zouden ze dan kijken of het inderdaad het defect betrof dat ik geconstateerd had.

Dit heb ik afgelopen week dan ook gedaan. De Apple Store wist mij te verzekeren dat als ik een case nummer had, dit betekende dat Apple de reparatie ging betalen. Dat is in ieder geval goed nieuws. Macbook Air er ingeleverd en na wat checks en uitleggen wat ik allemaal al geprobeerd had om het probleem te verhelpen namen ze hem in. Ze geloofden ook dat het een hardware probleem was.

Nu ben ik mijn Macbook Air de komende week kwijt... Zal zodra ik hem terug heb wel melden of en hoe het probleem nu uiteindelijk wordt opgelost, voor future reference :)
Pagina: 1