[Windows 7] XP dual boot, geen bootmanager

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Alle 30 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 304457

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik heb vandaag de rc van Windows 7 op een partitie geïnstalleerd, dat lukte en ik ben een tijdje in windows 7 bezig geweest.
Probleem: Na een keer herstarten om te kijken of ik terug kon naar XP (er zou automatisch een boot manager moeten verschijnen) bleek er geen boot manager te zijn en werd gelijk windows XP opgestart alsof de computer windows 7 nog nooit had gezien.

Nu is mijn vraag of iemand hier weet hoe ik de boot-manager tevoorschijn moet halen of hoe ik dit probleem anders op moet lossen.

Zo heb ik het geïnstalleerd:
Ik had een lege partitie op dezelfde harde schijf waar XP op staat, daar heb ik windows 7 op geïnstalleerd.
Windows XP staat op C: en ik heb windows 7 op de partitie F: geïnstalleerd, beide OS's staan dus op één harddisk. Na installatie van windows 7 en herstart is de boot.ini van XP niet aangepast met windows 7 erbij.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-06 16:05
Als eerste moet je controleren of 'opstart en herstelinstellingen' goed staan. Dit doe je door te kijken bij de eigenschappen van 'deze computer', tab 'geavanceerd', knop 'instellingen' onder het kopje 'opstart en herstelinstellingen'.
Hier moet ingesteld staan dat de lijst met besturingssystemen getoond moet worden et cetera. Als dit allemaal goed staat en je komt windows 7 hier niet in tegen dan zou ik opnieuw opstarten met de windows 7 DVD en proberen de opstartcyclus via de herstelconsole te repareren.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

De boot.ini van XP zal niet aangepast worden zodat deze ook W7 kan opstarten. Net als met Vista, is het zo dat W7 te nieuw is voor de boot.ini van XP
Als het goed is, installeerd W7 een bootmanager die je vraagt of je W7 of een eerdere versie van Windows wil opstarten. Als dat niet het geval is, dan heeft Rupie een goeie suggestie ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb nu een bootmanager van windows 7 werkend, maar daar staat XP niet tussen, nu is dus de vraag hoe ik XP bij deze bootmanager toevoeg.
Ik heb iets gelezen over vista boot pro programma en ntldr, ntdetect en boot.ini bestanden van XP, maar ik kom daar niet helemaal uit.

Ik had eerst het advies van Rupie gevolgd, windows 7 stond er niet tussen. Dus ik heb wat lopen rommelen met de dvd van Windows 7 (eerst kon opstartherstel niks repareren, na nog een paar keer proberen kreeg ik ineens een bootmanager tevoorschijn).

Ik heb nu een bootmanager waar ik kan kiezen tussen:
- Windows 7 Ultimate (recovered)
- Windows Recovery Environment (recovered)

Kan iemand me helpen hier Windows XP tussen te zetten? Dat zou erg fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
Dat kan je doen via de stappen op deze pagina:
http://apcmag.com/how_to_...epbystep_guide.htm?page=4

deze stappen kan je op dezelfde manier uitvoeren vanuit Win7

[ Voor 17% gewijzigd door Rupie op 02-06-2009 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb easyBCD gedownload en geprobeerd volgens die pagina, maar blijkbaar doe ik iets verkeerd.

Na instellen en herstarten geen xp in de bootmanager, en als ik dan easyBCD weer opstart ziet hij weer de 2 entries die er al stonden.

Wat zou ik in moeten vullen in easyBCD?
Over de partities:
In XP gezien: C: met xp en F: met win7
In W7 gezien: C: met W7 en D: met XP

Welke schijf moet ik kiezen bij het drive dropmenuutje? en wat moet ik met manage bootloader doen?

Nogmaals: Ik heb Windows 7 werkend en moet Windows XP in de bootmanager krijgen.

EDIT: Ik had net uiteindelijk XP bij de bootmanager (had D: ingesteld als drive), maar als ik deze kies dan start de computer gewoon opnieuw op en verder niks.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 304457 op 02-06-2009 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
volgens mij kloppen je driveletters niet.
In XP gezien: C: met xp en F: met win7
In W7 gezien: C: met W7 en D: met XP
als ik bij mijzelf kijk zie ik het volgende
In Vista gezien: C: met vista en F: met win7
In W7 gezien: F: met W7 en C: met XP

vanuit beide OSen staat Vista dus op C en Win7 op F.

Je hebt win7 op F geinstalleerd zeg je, als je in 'deze computer' kijkt zal je ook moeten zien dat de Program files et cetera op F: staan. je moet dan vanuit Win7 het volgende instellen:
F: met W7 en C: met XP
Op het moment dat jij vanuit Win7 ziet dat Win7 geinstalleerd is op C: vraag ik mij af of je het wel op de goede partitie hebt geinstalleerd.

dus om antwoord te geven op je vragen:
Welke schijf moet ik kiezen bij het drive dropmenuutje? en wat moet ik met manage bootloader doen?
1. je moet C: kiezen
2. je moet bij manage bootloader de optie ''Reinstal the Vista Bootloader" aanklikken en vervolgens kiezen voor "Write MBR".

[ Voor 38% gewijzigd door Rupie op 03-06-2009 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Vandaag heb ik windows 7 geinstalleerd op e schijf.
Op deze stond nog wel wat maar dat gebruik nooit.
Ik heb deze schijf eerst volgens guteman geformateerd (dus 35x)
Vervolgens heb ik windows 7 geinstalleerd.
En ik krijg ik het volgende te zien.
Early version of windows
Windows 7
op deze manier heb ik het gedaan
http://lifehacker.com/512...indows-7-with-xp-or-vista
Zonder c te shrinken want ik had nog een leegstaande e schijf

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer.J
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik had ook een probleem met XP/Win 7 dual boot, maar dit is met EasyBCD 2.0 Beta opgelost. Het support forum van EasyBCD heeft mij geholpen:
http://neosmart.net/forums/showthread.php?t=3153
Zie bijvoorbeeld punt 5 en 6.
Pagina: 1