Toon posts:

Indeling thuisnetwerk (renovatie)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou deze zomer in mijn huis de elektriciteit opnieuw moeten aanleggen. Als we toch bezig zijn met kabels leggen, is het ook het ideale moment om een bedraad netwerk bij te leggen omdat het toch iets sneller/betrouwbaarder/veiliger is. Bedoeling is wel om het niet te duur te maken.

Ik heb al een schema opgesteld van hoe het er zou uitzien, maar heb de indruk dat er veel toestellen staan. Even toelichten:
- modem -> switch: digitale tv en internet hebben apart ip nodig
- switch -> router: lokaal netwerk, zelf alle instellingen op vlak van toegang doen, ook eventueel draadloos, pc's kunnen aan gedeelde mappen en aan networked media tank en netwerkprinter
- router -> switch: extra poorten (> 4 nodig)
- switch -> patchkast: utp kabels naar de verschillende kamers (in 3 of 4 kamers zouden patchpunten komen, telkens 2)

Op een schema ziet dit er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://gertvos.be/varia/netwerk.png

En nu mijn vragen:
- klopt het schema een beetje? lijken me nogal veel toestellen, maar wel allemaal noodzakelijk denk ik.
- het huis is niet zo groot, dus geen lange afstanden, en ik verwacht geen grote datatrafiek, dus gewone cat5e voor bekabeling? is ook het goedkoopst en het minst gesukkel met installeren (geen shielding)
- ik vraag niet naar welke router/switch/patchkast/... ik moet kopen, maar als iemand een suggestie heeft, is deze ook altijd welkom.

Alvast bedankt voor alle opmerkingen/raadgevingen!

Verwijderd

router achter modem ? zou ik toch niet doen. omdat een modem als het goed is al een router is.

moet je maar even kijken hoe dat met die tv gaat. en hoe je die over je modem moet laten lopen, als die tv alelen een intern ip nodig heeft kun je ook alleen een switch na de modem doen en daarop ook direct alle pc's aansluiten.

voor het draadloos kun je dan gewoon alleen een accespoint kopen, of je koopt alles in 1 (router, draadloos, modem).

success.

en als je het wel zo wilt doen, moet je even googlen naar router achter router. dan moet je 1 namelijk transparant laten maken ofzo

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 20:33
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 01:57:
router achter modem ? zou ik toch niet doen. omdat een modem als het goed is al een router is.

moet je maar even kijken hoe dat met die tv gaat. en hoe je die over je modem moet laten lopen, als die tv alelen een intern ip nodig heeft kun je ook alleen een switch na de modem doen en daarop ook direct alle pc's aansluiten.

voor het draadloos kun je dan gewoon alleen een accespoint kopen, of je koopt alles in 1 (router, draadloos, modem).

success.

en als je het wel zo wilt doen, moet je even googlen naar router achter router. dan moet je 1 namelijk transparant laten maken ofzo
Hoezo? Gewoon DHCP op de modem uitschakelen. Als je een modem hebt van je provider kan je deze prima gebruiken.

Ik zou alleen je modem aan je router hangen en daar je switches aanhangen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zou best kunnen dat 't zo moet vanwege die digitale tv. Kan ik weinig over zeggen zonder meer informatie.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Megamind schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 02:05:
[...]

Hoezo? Gewoon DHCP op de modem uitschakelen. Als je een modem hebt van je provider kan je deze prima gebruiken.

Ik zou alleen je modem aan je router hangen en daar je switches aanhangen.
Het kan net zo goed een bridged modem zijn (is meestal zo bij kabel internet). En in dat geval is er wel degelijk nog een aparte router nodig.

Wat betreft die switch na het modem en nog voor de router zou dat inderdaad best kunnen dat het zo moet maar zonder verdere informatie over je tv aanbieder is het niet te zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
Zou waarschijnlijk via Telenet (België) zijn. Vermits ze zelf een modem leveren, waar dan ook de telefoon op aangesloten wordt, is een combinatie modem/router al niet mogelijk.

Een (draadloze) router wil ik sowieso plaatsen, omwille van volgende redenen:
- volledige controle over intern netwerk
- draadloos voor laptops
En ik denk ook dat het niet de bedoeling is (en misschien zelfs niet mogelijk) om aanpassingen te doen in de modem die geleverd wordt door Telenet.

Ik weet niet of het mogelijk is om de digitale tv aan te sluiten op een router, maar bij andere mensen heb ik gezien dat bij de installatie door Telenet de decoder steeds meteen achter de modem op een switch aangesloten wordt, met erna dan eventueel nog een router. Wat ik wel kan doen, is eens bij een kennis de decoder aansluiten achter de router. Met een beetje geluk kan ik dit vandaag nog wel ergens proberen.

EDIT: decoder rechtstreeks op de router gehangen, en dit werkt. Eerste switch kan dus uit het schema.
Hierbij dus het nieuwe schema.

Afbeeldingslocatie: http://www.gertvos.be/varia/netwerk2.png

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2009 13:02 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dan klopt je schema helemaal :)

[ Voor 46% gewijzigd door ik222 op 02-06-2009 13:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze opstelling ook net bij mijn ouders geprobeerd (maar dan zonder extra switch en patchkast, alles rechtstreeks in de router), en alles werkt goed.

Laatste stap is componenten kiezen:
- kabel (100m cat5e stug, van patchpaneel naar aansluitingen in de kamers): http://www.netwerkproduct...bel-stug-meter-p-410.html
- contactdozen: http://www.netwerkproduct...schermd-inbouw-p-428.html
- patchkast (maar 3 of 4 kamers met elk 2 patchpunten, dus 8 aansluitingen zal wel volstaan): http://www.netwerkproduct...g-afgeschermd-p-1239.html
- switch (gigabit, 8 poorten): http://www.netwerkproduct...h-nway-poorts-p-1645.html
- draadloze router: nog te bepalen (misschien zoals bij mijn ouders eentje waar ik ook dd-wrt op zet)

Is dit voldoende of zijn er andere voorstellen?

EDIT: heb net gelezen dat een digibox/digicorder voor digitale tv van Telenet een ip toegewezen moet krijgen, dus niet achter een router mag hangen. Dus ofwel plaats ik er toch een kleine switch tussen, ofwel als ik me niet vergis is het mogelijk om via dd-wrt een poort op een router in te stellen zodat deze toch een ip krijgt van buitenaf en niet in het netwerk zit.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2009 19:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Blijkbaar is het me toch nog niet gelukt om de router met dd-wrt in te stellen zodat een van de poorten niet in de lan zit maar rechtstreeks een ip krijgt van Telenet voor de decoder. Dus voorlopig switch terug geplaatst.

Gezien ik in mijn huis zou werken met een patch panel, kan er nadien nog altijd makkelijk een switch tussen geplaatst worden als het nodig zou zijn.

Ik ben ook aan het twijfelen of ik niet meteen meer aansluitingen zou voorzien in huis (bijvoorbeeld ook meteen 2 op de slaapkamer, je weet maar nooit) en dan een iets groter patch panel te kopen (12 of 16 ipv 8). De switch zou sowieso een 8-poort gigabit worden, maar er zouden nooit 8 aansluitingen tegelijk nodig zijn, dus dan kan ik het begin kijken waar er aansluitingen nodig zijn en de juiste doorverbinden.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
er is hier of op een ander forum in een ander Telenet-topic vermeld hoe dat wel kon mbv een linksys router met dd-wrt. (je werkt intern met vlan's zodat via software die router aanpast van wan->router->switch->lan naar wan->switch->1 lan + router en router dan naar rest van lan-poorten)

Maar met Telenet kan je best je eerste schema aanhouden. Je hebt dan iets meer kastjes ertussen, maar je krijgt minder problemen als je ondersteuning nodig hebt. Ook alle interactieve diensten werken dan.
Gebruik je die niet en wil je die ook niet gaan gebruiken, laat die netwerkkabel dan weg.
(software updates gaan via coax-kabel)

de modem is simpelweg een modem (dus zonder ingebouwde router), daarna een switch voor router en decoder, en achter je router dan je netwerk met pc's, laptop's en mediatanken.

Ik kan je uit eigen ervaring (omdat ik zelf gewerkt heb op die helpdesk enkele jaren geleden) vertellen dat als je niet met die eerste switch werkt voor je modem je bij problemen met die decoder bij interactieve toepassingen (zoals het bestellen van een film via de tv-theek) je vaak de vraag krijgt om je ip-adres op je decoder na te kijken (moet een 10.* ip zijn dat ie van TN zelf moet krijgen en geen ander of een 10.* van je router)
Indien het een ander ip-adres is (81.*, 83.*, of een intern 192.168.*) dan volgt er onmiddellijk de vraag van oftewel alles (modem, switch, decoder) eens te powerresetten (stroom onderbreken voor paar seconden)
of om de router er tussenuit te halen.
(ps: een tech die langskomt en merkt dat er een router tussen modem en decoder staat, haalt die er ook tussen uit, zet een switch in de plaats en rekent je verplaatsing, werkuur en switch aan als het dan wel werkt)

info voor de Nederlanders: de decoder van Telenet heeft rechtstreekse toegang tot de modem nodig zodat ie een intern (10.*) ip-adres rechtreeks van TN kan krijgen. Hierdoor kan men genieten van interactieve diensten, zoals bestellen van films, mailen via die decoder, maar ook games en raadplegen van enkele (speciaal voor die decoder ontwikkelde) info-site's. Door dat interne ip-adres wordt dat verkeer niet bijgeteld bij het verkeer van de klant (Ja: belgie dus datalimieten), maar wordt de box ook afgeschermd door externe exploits.
(exploits vanaf het TN-netwerk zelve worden minder beschermd maar er zijn er zover mij bekend ook nog geen enkele in gebruik/bekend)

de IP-connectie is enkel voor de interactieve diensten, al het beeld, epg en software-updates gaan nog steeds over de coax mbv DVB-C.
(even oppassen voor het onderscheid: interactieve diensten en gewoon beeld dus ;) )

[ Voor 32% gewijzigd door soulrider op 03-06-2009 14:58 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WTF :? DTV over IP ipv over coax? Dat is een nogal onzinnige gebruik van bandbreedte :o

Hier in NL werken ale kabelaars gewoon met DVB-C...

Oslik blyat! Oslik!

• soulrider
Neen iDTV over coax (ook met DVB-C bij Telenet in Belgie) maar het interactieve gedeelte over netwerkkabel.

Telenet levert namelijk iDTV -> interactieve digitale TV waar dus ook een terugweg voor nodig is en dat gaat dus via die netwerkkabel ;) (maar het TV-beeld, epg en software-updates gaan nog steeds via de coax hoor)

de coax kabel die van catv-doosje naar TN-versterker/verdeler gaat en van daaruit naar kabel-modem, decoder en tv is dan ook op geen enkel schema getekend om het niet onoverzichtelijk te maken.

(als ik op die manier een schema van mijn netwerk en media moet tonen dan kan niemand er nog aan uit denk ik en TS heeft het wellicht ook weggelaten omdat de vraag specifiek over het netwerk (IP)-gedeelte ging en niet over het coax-gedeelte.)

tip voor TS: die eerste switch krijg je van TN er gratis bij als tech langskomt voor de installatie/activatie
of je kan (of ondertss kon?) een gratis DIY-kit bestellen waar ook een swtich en paar netwerkkabels inzetten met papiertje hoe alles aan te sluiten. (tech installeert geen routers en gaat die zeker niet configureren voor je) Maar als alles nog moet aangesloten worden: laat tech alles zetten/hangen zoals het 'volgens Telenet' moet: van modem naar switch en van daar naar decoder en pc's (en ev. een AP voor wifi - toch dikwijls actie voor gratis wifi installatie incl. gratis hardware) en hang nadien een wifi-router tussen je computers en die ene switch. (en verkoop de AP)

[ Voor 93% gewijzigd door soulrider op 03-06-2009 15:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Soulrider, merci voor de duidelijke uitleg!

Om het allemaal weer even duidelijk op een rijtje te zetten, nogmaals een schemaatje. Om het te vervolledigen heb ik er dit keer de kabel en telefoon ook bijgeplaatst.
Indien mogelijk zal ik ook patchpunt(en) voorzien voor telefoon.

Afbeeldingslocatie: http://gertvos.be/varia/netwerk3.png

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2009 15:06 ]

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Omdat je DM niet aan hebt staan: wat voor proggie heb je gebruikt voor dit schema?

• soulrider
dat is graag gedaan. Vroeger had je dat enkele minuten op hun 015-6x6-nummer gekost (en 10 of 15min. in de queue) om diezelfde uitleg te krijgen (als je bij mij terecht kwam).

je schema is op deze manier volledig en correct.
En je kan ev. die switchen, router en patchpaneel alsnog in een rack(-je) hangen.

1 switch met label: WAN, en 1 switch met label LAN - als je dan problemen hebt met internet-toegang achter je 2de switch of router heb je snel het kabeltje van die pc van het patchpaneel rechtstreeks naar het internet lopen ;) - als het dan nog niet werkt: modem effe powerresetten (leer je wel bij TN) of het moet een patch-kabel/-panel probleem zijn dan (of aan pc-zijde de NIC of firewall)
(TN heeft nog altijd de policy om klanten met pc's achter router de pc met internet-problemen rechtstreeks op de modem te laten aansluiten en dan pas te helpen - router is niet van hen, dus daar doen ze geen support op - werkt het zonder router ertussen wel, mag je het zelf verder uitzoeken)

en ja idd: wel proggie gebruik je hiervoor ?
visio of soortgelijken ?

[ Voor 19% gewijzigd door soulrider op 03-06-2009 15:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gedaan met Visio.

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:06
Visio neem ik aan.

• scartissue
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Zo te zien Microsoft Visio.

edit: spuit11....

[ Voor 28% gewijzigd door scartissue op 03-06-2009 15:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk bewust met een patch panel, net omdat ik nadien dan makkelijk kan debuggen en aanpassen waar nodig. Ben trouwens geen netwerk-leek, maar nu is het voor toch een blijvende installatie, dus dan liever dubbel checken. En zo kom ik ook nog dingen te weten zoals over het ip voor een digicorder.

In een rack hangen zal er waarschijnlijk wel niet van komen. Een deftig rack kost al snel bijna evenveel als al de rest samen, en ik wou het net zo goedkoop mogelijk houden. Als ik de hele opstelling bekijk zoals ze er nu uitziet, kom ik toe met ongeveer 300 euro, waarvoor er in huis toch al een mooi gigabit netwerk ligt.

Verwijderd

Molotovke & Soulrider: geweldig bedankt voor deze heldere uitleg!
Ik verhuis binnenkort weer van NL naar BE en heb in mijn huis in BE al Telenet laten aanleggen. Ik stelde vast dat TN idd een alles-in-1 modem geleverd heeft (incl. draadloos AP) waarvan de instellingen alleen via internet zijn aan te passen. 't Is te zeggen: ik kan in elk geval geen verbinding krijgen met de set-up page via 192.168.0.1. Instellingen moet je blijkbaar doen via "Mijn Telenet" op de TN www site. Voor techneuten helemaal niet wenselijk, maar uit jullie uitleg begrijp ik nu wel waarom TN dat doet.
(In NL is dat trouwens ook niet voor de hand liggend: de standaard KPN installatie heb ik ook moeten tweaken door de modem transparant te maken (PPTP ipv PPPoE). Nu ziet mijn pfSense box het externe IP op zijn WAN poort en zo heb ik het graag).
Begrijp ik het nu goed dat zelfs met de (toch vrij complexe) opzet van Molotovke, de router een private IP op zijn WAN poort ziet, en niet het publieke internet IP? Zou je in je schema nog wat info over de subnetten kunnen toevoegen? Ik zou nl. graag willen dat het LAN buiten de decoder er op dezelfde manier uit ziet als mijn installatie hier in NL.
Bedankt alvast!

Verwijderd

Als je toch gelijk bezig bent met elektra neem dan gelijk wandcontactdozen met USB power (en uiteraard ook een paar met netwerkaansluiting).

Afbeeldingslocatie: http://store.fastmac.com/contents/image.php?sizex=160&sizey=213.333333333&image%5B0%5D=images/products/usc_outlet.jpg&

• soulrider
late reactie
maar in het schema hierboven krijgt de router op zijn wan-poort een publiek ip-adres (81.*, 83.* of soortgelijke range van TN) en de decoder krijgt van de dhcp-server van TN een 10.*-adres omdat deze in een special subnet wordt gezet: enkel iDTV-decoders kunnen zo aan de interactieve gedeeltes maar niet op het internet (dus dat mac-adres kloonen op je router heeft geen nut) zonder dat enig verkeer wordt aangerekend.
Die decoder bij achter de router hangen zorgt ervoor dat interactiviteit niet werkt - tenzij je gaat spelen met alternatieve firmware, zelfs niet als je die een 10.*-ip geeft vanaf je router. Die router heeft namelijk een openbaar 'wel internet'-ip-adres gekregen en die kunnen niet aan het subnet waar het interactieve van die deocders wordt geregeld.

De modem is transparant voor hetgeen erachter hangt: het is een echte modem en geen modem met ingebouwde router (en dus ook geen wifi ofzo): hij doet enkel vertaling van coax naar LAN en weer terug.
(als je geen coax in je 'modem' ziet aankomen maar wel een wifi-antenne eruit ziet steken, dan ben je naar het Access point aan het kijken dat ze met een actie vrij goedkoop installeren, en niet naar de modem. Dat is er eentje van Motorola tegenwoordig - Linksys heeft geen eurodocsis-modems - zelfs geen cablemodems - enkel routers, adslmodems+routers, access points en switchen. vroeger werd er door TN soms ook toshiba enzo eurodocsis-modems geïnstalleerd. Op dat wifikastje - AP dus - doe je wat je wilt: pak de handleiding er maar bij want die heb je normaal ook gekregen van de TN-installateur. en die AP heb je gekocht dus is je eigendom, dus je doet ermee wat je wilt.)

dus je hebt de uitleg verkeerd begrepen ;) :+
(enkel ADSL-aanbieders zoals BGC, dommel en mobistar leveren alles-in-elkaar modems, bij TN is het enkel 'modem', geen router, wifi, switch ofzo: 1 coax in, 1 RJ45 uit - en publieke IP-adressen aan alle routers of pc's of consoles die niet achter een router zitten. enkel hun eigen decoders krijgen een speciaal 'niet internet waardig'-ip-adres)

Vanaf TN gezien heeft die modem echter wel een IP-adres (ook in de 10.*-reeks) zodat er getest kn worden of die reageerd op pings, of er packetdrop is op de modem (bv geen packetloss bij ping naar modem maar wel packetloss bij ping naar router = lan-poort modem, wan-poort router of netwerk-kabel ertss waarschijnlijk de oorzaak) Dat ip-adres is enkel bereikbaar vanaf TN-zijde omdat dat enkel bestaat 'op de coax'.

dus als je je LAN hetzelfde wilt houden als in NL:
pak je gewoon je installatie zoals die nu is, en hang die achter de modem en de switch die er staan voor internet en de iDTV-decoder. dus op dat schema: vanaf en inclusief de router hang je wat je wilt - dat kan perfect een pfsense-pc'tje zijn dat nadien je netwerk regelt. die bak krijgt een publiek IP-adres zonder dat je iets moet veranderen. de switch moet er echter blijven voor die decoder.

dus: modem -> switch -> 2 kabels: eentje naar decoder en eentje naar je pfsense en vanaf die laatste naar je netwerk zoals die nu ook al bestaat... en je pfsense op WAN instellen: dhcp-client. Je zult zien dat ie netjes een publiek ip-adres krijgt.

en bij TN kan je niets instellen op die modem - zelfs niet via 'mijn telenet', die modem regelt enkel je toegestane snelheid en daar heb je enkel invloed op door van pakket en dus abbo te veranderen of datapacks bij te kopen ofzo. voor je wifi-AP: doe je ook niet via 'mijn telenet', maar mbv de handleiding.
Meeste AP's worden tegenwoordig beveiligd door TN wat dus inhoud: niet configureerbaar via wifi, enkel via LAN-poort en dan enkel via het ingestelde ip warop ie moet reageren. bij linksys is dat vaak 192.168.0.245, ook al vermeld ie 'defaul gateway = ....'
ps: bij enkel modem en wifi AP (TN installeert geen routers, techs durven dat wel eens maar dat is dan zonder toestemming of support van TN) krijg je zelfs over wifi een publiek IP. wil je ap instellen:
LAN-kabel tussen modem en AP losmaken en tss laptop en AP hangen en wifi op laptop even uitschakelen. dan boekje van AP erbij pakken (LAN-poort van laptop vast ip geven in juiste range, naar jusite ip surfen en wachtwoord ingeven)

Mocht er een vrag komen: geef schema en namen/types van toestellen en ik geef je altijd hulp...

[ Voor 4% gewijzigd door soulrider op 08-01-2010 12:24 ]

Verwijderd

Bedankt! Volgens mij had ik het zo al begrepen. Echter in mijn geval hebben ze geen "naakte" modem geinstalleerd, maar een alles-in-1 apparaat: Motorola SVG1501E
zie ook op: http://activeer.telenet.be
http://broadband.motorola...ads/SVG1501-UserGuide.pdf

Alle niet-(herkende)-decoder apparaten krijgen op de 4 switch poorten een 192.168.0.x adres, met gateway 192.168.0.1. Een digibox krijgt netjes een 10.x.x.x adres (na de interne router dus). Het adres van de gateway geeft echter geen response in een browser. De weinige dingen die je kan instellen (zoals port forwarding) moet je doen via internet (mijntelenet).
Dus als ik daar een pfsense box achter hang, krijgt die op zijn WAN met DHCP ook een adres uit die 192 range en geen internet adres.
Om de oplossing te creeren zoals jij die omschrijft (modem->switch->pfsense router), moet ik dus zorgen dat die SVG1501E zich gaat gedragen als een modem zonder verdere functies. Nu weet ik al van SurfboardHackers dat de meeste surboards werken met een settings file die ze mogelijk via de ISP toegestuurd krijgen. Op hun forum was de SVG1501E echter nog niet bekend (behalve 1 melding dat het apparaat ergens gespot was).
Ik vraag me dus af of ik die settingsfile kan aanpassen of het apparaat anderszins "tot inkeer" kan brengen?
Zo niet, zie ik mij genoodzaakt zelf een nieuwe modem aan te schaffen.

• soulrider
ik moet me excuseren. blijkbaar met de docsis3 variant dat ze wel modems met ingebouwde switch, router en ap werken. (die bestond nog niet toen ik via een callcenter voor Telenet werkte)

dus blijkbaar is dit inderdaad anders. Je kan eventueel nog kijken in de handleiding van die modem (moet je normaal ook gehad hebben) maar anders heb je gewoon pech vrees ik :s
Een andere modem plaatsen gaat niet werken, ook de gehackte variant niet.
want ze houden zeer goed bij welke modem (mac-adres) welk type is en wat die moet kunnen en wat niet.
als je dan bv ook ooit problemen hebt, krijg je geen support, speel je die niet-officiele modem kwijt of erger: krijg je een rekening omdat je storing veroorzaakt in hun net...

Je mag het altijd proberen natuurlijk, maar je bent gewaarschuwd bij deze ;)

een andere oplossing gaat er niet zijn vrees ik. elke oude modem (eurodocsis 2) gaat wellicht door zulke modems vervangen worden. Je hebt dan ook geen mogelijkheid om bv je draadloze beveiliging aan te passen ? lekker veilig dan :s

enkele extra ideetjes
je gaat met je pfsense dan ook vrij weinig kunnen veranderen buiten dat 192.* netwerk van die modem te gaan aanschouwen als je wan-netwerk...
Vind je in die handleiding ook geen info hoe je er eventueel wel aan kan geraken ?
bijvoorbeeld: de versterker loskoppelen (zodat er geen instelling kan gepushed worden vanuit TN), een reset uitvoeren van die modem (dat reset knopje) en dan een proberen ?
Maar dat werkt wellicht totdat je de versterker ook terug inschakelt en die modem zijn instellingen weer krijgt van TN...

ps: hun manier iom het tekort aan IPv4 adressen op te lossen ?
en hoe kan je dan als klant bv gaan spelen met IPv6?
of portforwarding enzo?
(je kan altijd met zulk verhaal eens bellen naar hun technische dienst - dat je bv portforwarding nodig hebt voor de vpn van je werk/school en dat je dat nu niet kunt instellen op die modem ...)

[ Voor 29% gewijzigd door soulrider op 24-01-2010 21:28 . Reden: extra idee - en typo edit: ze gaan van docsis 2 naar 3 (docsis1 is er al lang uit) ]

Verwijderd

ziet er inderdaad naar uit dat ik pech heb.

Ik heb de handleiding even doorgenomen. Daaruit begreep ik alvast hoe ze de digicorder buiten het LAN houden. Er is nl. de mogelijkheid om bepaalde apparaten (geidentificeerd via MAC adres) rechtstreeks "door te schakelen" ("MAC address passthrough" --> geen NAT voor die apparaten).
Interessanter is nog de optie "Rg Passthrough": hierbij wordt voor ALLE clients NAT uitgeschakeld en krijgen ze dus rechtstreeks een IP van Telenet. Dit vinkje aanzetten volstaat dus waarschijnlijk om mijn doel te bereiken.

Helaas, helaas, deze setting kam je niet aanpassen via "Mijn Telenet".

(NB: het argument om portforwarding te willen toepassen zal niet veel indruk maken bij Telenet, want dat is een setting die je wel kan instellen via "Mijn Telenet". Ik vermoed dat wanneer je hier een setting aanpast, Telenet een nieuwe settings file "pusht" naar de modem. Het aantal dingen die je kan instellen is behoorlijk beperkt maar wel genoeg om de meeste gebruikers tevreden te stellen. IPv6 settings zijn trouwens niet aan te passen. Misschien kan ik dat argument wel gebruiken.)

Ik vermoed inderdaad dat het resetten van de modem/router slechts tijdelijk werkt. Zodra je de WAN aansluit zullen alle settings wellicht overschreven worden door de settings file van Telenet. Met wat geluk overschrijft die niet de "Rg passthrough" setting. Dat zal ik binnenkort eens proberen.

Als dat niet lukt, kan ik Telenet misschien lief vragen dat bewuste vinkje voor mij aan te zetten. Kleine kans dat ze dat willen doen, want als ze voor iedereen van die custom settings gaan doen, gaan ze het nog heel druk krijgen met administration.

In elk geval, erg bedankt voor het meedenken.

• soulrider
na nog eens op hun site te passeren met hun lanceren van fibernet volgende week vind het volgende terug: http://onlinesupport.tele...s&varset(4)=user:anonuser

onderaan: portforwarding en je kan ranges opgeven....
als je alle poorten van alle protocollen doorstuurt naar je pfsense-box, kan je diens configuratie gewoon laten voor wat het is. sommige dingen gaan dan niet volledig werken voor je interne systemen wegens de dubbele portforwarding, maar op deze manier kan je alsnog je pfsense behouden als ifrewall/router/... ipv die modem.

systemen die dan via wifi connecteren op die modem bypassen wel je pfsense box en de ev. bijhorende beveiligingen...

en je kan natuurlijk ook altijd eens proberen mbv de cd-rom die er normaal ook bij is en bij blijft en dan even aan te sluiten via usb. Mogelijk kan je op die manier wel aan _alle_ instellingen voor de ingebouwde router...Het is het proberen waard eh.

[ Voor 11% gewijzigd door soulrider op 03-02-2010 05:35 ]

Pagina: 1